Lilla Vifs är Bortsprungen!
Jag kom tillbaka till lägenheten efter ett ärende utomhus då jag märkte att Vifs var borta! :( Hon står inte att finna någonstans och jag är helt förtvivlad. Jag misstänker att hon är utomhus så jag har letat igenom alla buskage, samt ställt ut ett av hennes trähus. Jag har också spridit ut mat i hopp om att hon ska hitta hem.
Har kollat om hon nappat på bytet men inget har blivit taget.
Jag känner att jag behöver akut hjälp med att antingen leta efter henne eller tpis om att fånga in henne! :O
Hon är blyg och gömmer sig gärna, men svarar på "Vifs" och pussljud. Hon älskar kokos och valnötter. Förhoppningsvis har hon inte sprungit långt bort utan gömmer sig i någon buske i närmområdet. Hennes päls är slät, glansig och blågrå. Hon har spretiga svarta morrhår, en vit fläck på nosen och "visslar" när hon nosar i luften.
Är tacksam för all hjälp!
Var bor ni? Har en vovve som funkar som "råttradar".
Bor på Måndagsvägen 19 i Hökarängen
Är supertacksam för råttradar! :D
Har du några i närheten som kan hjälpa dig leta? Är du hundra på att råttan är utomhus? Dvärghamster iFokus har en jättebra artikel om när en hamster rymmer, du kanske kan få lite tips? http://dvarghamster.ifokus.se/articles/4fa591b9d4ebea7d7f000b8f-nar-hamstern-rymt?articles-2
/Surpan
Jag har tagit hjälp av min kompis som jag delar lägenhet med. Vi har letat systematiskt igenom alla rum, vänt på allt och alla saker, dragit ut spisen, etc utan resultat. :(
Ska fråga mina grannar nu om de har sett något i hopp om att någon har sett Vifs och omhändertagit henne. Jag var bara borta i max 30-40 minuter och blyg som hon är så skulle hon inte a sprungit bortom buskaget utanför trapphuset! Hon är ju blyg och lite bitig ifall hon är nervös men om en lugn själ omhändertagit henne så kan hon låta sig lyftas.
Har lagt ut delade kokta ägg, hela valnötter samt spridit ut blandningar av nötter, torkade frukter och kokos för att hon ska få i sig mat om hon gömmer sig någonstans. Har även lagt ut hennes trähus + en filt + en skål med rooibosté som vätskeersättning.
Det är ju inte helt säkert att hon sprungit ut,har du haft ytterdörren öppen eller? Om du fortfarande har hopp om att hon krupit upp på nått ställe inomhus så lägg ut blodpudding det luktar väldigt mycket. Strö mjöl mellan rum så kan du se om hon springer i lägenheten! Håller tummarna på att du hittar henne. Lycka till!!
Uppdatering! Lilla Vifs är nu hittad! Mymlan, som är hennes ssyster, var lika förtvivlad som vi och hjälpte till att leta. Det visade sig att Vifs gnagt håll på UNDERSIDAN av soffan och tagit ig en tupplur däri. Vi hade vänt på alla sängar och madrasser och vi lyfte på soffan, men vi missade att VÄNDA på den upp och ned!
Nu är vi två lättade råttägare + råttsyster!! Tårar av glädje :D :D :D
Jippi! Vad skönt :)
/Surpan
Ohh vad underbart! Vet hur förtvivlad man blir när djur försvinner.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Bor också i Hökis så hade kunnat hjälpa till, men såg att det löst sig! :D
Hemska timmar du hade där!! Skönt att ni hittade henne❤️
haha läste ditt inlägg och skulle skrolla ner och skriva en kommentar men jag läste klart innan. o då fick ja ju reda på att du hade hittat rymlingen! :)
Tänkte faktiskt säga att kolla "i" soffan för jag har oxå haft en råtta på rymmen som gömde sig i soffan xD Men vi hade en radarhund som nämdes i tidigare i ett inlägg så vi hittade honom efter typ 5 timmar ;)
Haha! Bra att ni hittade henne!:D
När min råtta Fanta var liten, så lyckades hon smita 2 gånger, första gången gömde hon sig under soffan på en kant och hade lagt massa mat och mer där! Andra gången hade hon tryckt sig in i soffans överdrag och legat och sovit där…
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!