Hjälp med färger
Hej!
Har just nu en kull på snart 4 veckor. Pappan är dove rex och mamman är agouti.
Är urusel på blå färger. Och jag misstänker att jag fått pearl i kullen. Så det vore så himla fint om ni kunde hjälpa mig med att avgöra några av dom 15 ungarna som alla för övrigt blev toppörade fast modern är dumbo :) Tycker det var lite kul :)
Eftersom jag inte kan lägga upp mer än en bild per inlägg så får det bli flera inlägg.
Vi börjar med den här rexade lilla damen som jag gissar är dove. Vad tror ni?
(en ev försäljningstråd om dessa och deras syskon dyker upp senare i veckan till dess inget försäljningsprat i tråden, tack <3 )
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Sedan den här lille killen som också är rex och även rubinögd
Mink?
Detta gäller dom två rexade och den som är nederst på bilden.
Dark pearl?
3 små russian blue? (är rätt säker men som sagt är dåligt på blå färger)
Denna blir jag inte klok på alls.. Han är rubinögd
(Det går att lägga flera bilder i varje inlägg. Se bifogad bild. Numera finns det samma möjlighet till formatering i inlägg som i artiklar.)
En till bild på frågetecknet. Han är mer ljust brun på huvudet än t ex magen som är mer grå.
Gissade först på rubl ag men nu är jag mer osäker.
Tack! Bra att veta!
Är någon av dessa till salu?:)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Det kommer att dyka upp en säljtråd om dessa och deras syskon om några dagar när jag fått ordning på färgerna :)
Tills dess inget försäljningsprat i tråden 🤐

# 5&7 Russian blue agouti är den då inte iaf. De är mycket, mycket mörkare och har inte rubinögon. Förslag på annat har jag svårt att komma med, skulle behöva se bättre bilder.
#4 Håller jag med om russian blue.
#3 Absolut Pearl av något slag, lite tveksam på de mörka, men samtidigt ser de väldigt pearliga ut.
#0 Håller jag med om Dove.
#1 Stämmer färgen med verkligheten tycker du? Den ser så brun ut i översta lagret av pälsen?

#5&7 Skulle kanske kunna vara russian dove agouti? Fast det fallerar på att de ska ha svarta ögon, men mock minken som ligger i släkten kanske kan göra att de blir rubinögda istället då?
11#
Ang bild 1. Ja, rätt så. Han är flammig i färgen med dom där bruna inslagen.
Jag skulle just nu gissa på dessa inlägg:
#0 Dove
#1 skummisch. Får en mink/cinnamon känsla över den. kan va en mörk cinnamon, då syns det mer tydligt snart. Eller en mink variant.
#2 översilverad mink, dark phase pearl. eller så bleks den och är en vanlig pearl. jätte dålig på pearl överlag i hur det ser ut som små.
#3 ser inte alls vad det kan va.
#4 russian blue
#5 smått osäker, men har lite topaz känsla över sig och ser nästan ut som blåaktig grund. något ljus men gissar russian topaz
#7 ser mer ut som en russian topaz.
tips, skicka bilder till saija eller tellu i finland och fråga på engelska om de kanske kan hjälpa med de två sista. mer vanligt med russian topaz där.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Kommer att skicka bilder till våra vänner i Finland för att förhoppningsvis få lite klarhet i färgen #5 och #7.
#3 Är väldigt lik dark pearl för mig men ska fråga runt lite.
Tack så mkt Dramatik och Zickan för er input! 🌺

#14 Tror du verkligen russian Topaz? Tror du den blir så orange? Jag tycker den är mycket kallare i färgtonen dessutom.
Detta är russian Topaz för mig (bild från google):

Och detta en russian dove agouti (bild från google):

#16 Det är inte dove agouti, ungarna är rubinögda inte svartögda och för gula.
Även behöver du inte skriva russian dove. Finns bara en dove, och det är en russian blue variant.
Som inom alla färger kan färgerna blekas beroende på vad de mer bär på. När såg du senast en riktigt mörk, gul och fin fawn?
Håller mig ännu till att det mer liknar russian topaz, nu säger jag inte att det är det. Men säger dock att det är inte dove agouti. Speciellt inte russian silver agouti som du lade upp bild på.
Här är en russian topaz som skulle kunna va i samma ålder som wamrats ungar.
http://www.zayasrats.com/galleria/milkbox-2.3.2/img/suuri/russiantopaz1.jpg
#16 En bild på russian silver agouti. Samma färg som på bilden du lade upp. Dock har jag tillstånd att använda mina egna bilder. Nått att tänka på i framtiden med copyright ;-). Ägaren till bilden du lade upp är Bongo fury rats.
Bilden du lade upp:
http://i193.photobucket.com/albums/z99/BongoFuryRats/Photoshoot%20Feb%202010/Snake.jpg
Finns även på ägarens hemsida: http://www.irishrats.co.uk/Snake.htm
För att se texten ovanför bilden får man markera med pilen då texten är mycket ljus.
Här är en dove agouti från samma uppfödare: http://i193.photobucket.com/albums/z99/BongoFuryRats/Photoshoot%20Feb%202010/Snatch.jpg

#17 & 19 Du behöver inte vara så bitsk. Jag skrev själv att ögonen inte stämmer, men jag funderade på om mock minken i generna kunde påverka ögonen på en variant som borde vara svartögd? Vad tror du? Och jag tycker fortfarande att färgen är alldeles för kall för att vara russian Topaz utifrån bilderna. Men bilder är inte så lätt att se på alltid. Jag försöker bara hjälpa till.

Är detta likt Wamrat? (Tryck på dove agouti i länken.) Här står även att en variant med rubinögon är möjlig. Nu pratar jag alltså om bebisen i #7 & 5
#20 ja förlåt för det. men det är olagligt att låna bilder som du gjort utan att ha tillstånd från bildens ägare. nog mer grinig på saken i sig och inte dig. för många som tror att allt de hittar på google är okej att stjäla. och det är även bra att kolla så man tipsar rätt och inte lägger upp bild med fel färg.
och jag står fortfarande för det jag tror, men visst kan jag ha fel som jag skrivit redan då jag inte har nån större erfarenhet av färgen mer än det saija och tellu lärt mig. och det jag sett av deras djur på utställning. så smartast är att ta kontakt med nån som föder upp varianten.
fortfarande är bilderna på de sista två på tok för gul för sin ålder. första gulaktiga kan va en dove agouti dvs russian cinnamon. andra är ännu gulare i tonen och rätt långt ifrån känslan av dove variant.
Speciellt om man även ska gå på beskrivningen av unga dove i länken du skickade, nu med en avig google översättning: As pups see the puppies from puppy-like dark Siamese but without the shading on the head and hip
och kollar man även russian topaz bilderna på sidan du länkade så är de också blekare än på den bilden du lade upp http://farbrattengenetik.de.tl/Russian-Topaz.htm
Mink/mock mink är ett måste för att få en helt vanlig dove med svarta ögon och nej det har inget med ögonfärgen att göra. För att få dove agouti måste man ha russian blue/graphite, mink/mockmink och agouti.
Däremot trode man förr att en mock mink var en mink med rr. Numer vet man att det är en egen gen, dvs momo.
För att bleka ögon måste man ha ögonfärgsdilute eller nån blekgen. Typ rr, pp, hh roro. Så visst havanna dove om man har en sådan soppa bakom. Men även för det känns sista bilden ovan väldigt gula i tonen och för lite brunt.
Andra fäger som kan ligga nära till hands är cinnamon pearl. russian cinnamon pearl om de bär på rr genen. Vilket är rätt vanligt hos dagens cinnamon jag sett och haft själv. Ska va svarta ögon men flera har haft mörkt mörkt rubin.

#22 Jag är dålig på det med hur man får och inte får göra med bilder, jag trodde det räckte att skriva att de kom från google men tydligen inte. Men då vet jag det till en annan gång. :) Och att lägga upp fel bild var klantigt av mig, hade lite väl bråttom där.
Båda de sista bilderna på råttungarna är på samma unge ;) Jag säger inte heller att det är helt omöjligt med russian topaz, men jag tycker att tonen är lite för varm i den färgen för att matcha korten på ungen i tråden. Men sen är det väldigt gryniga bilder också så det är svårt att säga. Skulle som du skriver också kunna vara någon pearlvariant, svårt att urskilja tillräckligt för att se det bara tycker jag. Däremot så tycker jag att dove agouti är troligt med tanke på vad för andra färger som finns i kullen och just det som står i länken med att de som små ser ut som siameser stärker mig i tron eftersom TS misstog ungen för siames när den var yngre. Men det är väl lättare att säga färgen säkrare när den blir äldre sedan.:)
Och angående det sista du skriver, mock mink brukar väl alltid ha rubinögon, eller hur menar du? Har man kommit fram till annat? Har du länkar om ämnet så skicka gärna då jag är nyfiken :)
#23 Googlar du på en artikel, bild eller vad som så får du upp vad som finns på internet. Kan va material från hemsida, forum eller vad som. Kan va en bild du lagt upp nånstanns som kanske nån annan hittar. Och personen som hittar bilden måste kontakta dig och fråga om lov att låna och publicera på annat håll. Skulle de publicera din bild utan tillstånd kan du stämma dom på rätt många tusenlappar då det är stöld av en bild du äger.
Inte kommit så långt med att nysta upp mock minken. Hade en mycket bra sida som jag skumläste, beskrev allt men verkar inte sparat den.Kan googla fram nån dag när jag har mer tid.
Kan inte säga att mock mink skall ha rubin ögon. Rätt osäker på de verkligen får va mörkt rubin, eller om de med skall va svarta i sin rena form. Att man får rubinögonen via mock/mink råttan bär på rr dilute.
Googla m-locus, mink locus. mock mink locus osv så får man upp intressant läsning.
vanlig mink, m -locus ger iaf brun effekt, som varierar mellan mer gråaktiv till chokladaktig ton. Bleker svart till mink, och agouti till cinnamon. Men aldrig tal om att bleka ögonfärg.
mock mink är genkoden momo, inte momo rr. så jag är väldigt osäker på om det verkligen bleker ögonfärg och skall man nu ta mock mink som m-locuset. så gör det inte det. Men längre är jag inte kommit i det hela och artikeln jag skulle läst bättre. Var mer ingående testparning som bättre genförklaring om mocken. Får leta nån annan dag skulle på kräftskiva för 18 min sedan 😇