Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 683 ggr
m0ln
0

JAG MÅSTE JU STÄDA BUREN!

Hej hej, nu har jag ett litet problem med mina råttpojkar. Jag har haft dom i ungefär en vecka och redan städat buren ett par gånger (och då har allt fungerat som det ska)… Nu är buren helt nerbajsad och det är dags för städning igen. MEN råttorna vill inte ner i transportburen! Har försökt locka och lyfta ner dom, men dom stramar emot. Är rädd för att ta i hårdare, vill ju inte att dom ska hata mig efter det här. Har ni några tips?

Zolah
2

ta ut dom vänligt och bestämt, om dom hatar dig lär dom nog väldigt snart förlåta dig :3 ren bur går före tjuriga råttor ;)

Hanna
2

Kan de inte vara ute i någon form av rasthage medan du städar? :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

JoySurrender
0

Låta dem vara kvar i buren? 

Mina brukar hjälpa till  😉

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

m0ln
1

#1 haha, tack! Ska försöka igen om en stund! #2 jo, smart! Jag byggde en liten hage på golvet,men jag får fortfarande inte ut dom hur buren.. #3 Jag tror inte att det kommer fungera! Måste nämnligen byta mattor överallt och tvätta hyllplan :-/

Jollabolla
0

När mina tidigare råttor inte ville ner i transportburen så antingen lyfte jag eller lockade ner de innanför tröjan och bar sedan bort de från buren och kunde sedan stoppa de i transportburen. Men om inte det funkade så fick de skylla sig själva, då började jag lyfta ut alla leksaker och hus och till slut blev buren så tråkig att de mer än gärna klev ner i transportburen där det fanns både mat och hus. :)

Moa Liljegren
7

#3 Hjälpa till?! 😮 Mina ställer sig framför kattspaden i protest och det bara skriker *TA INTE MITT BAJS* om dem hahaha! (När jag småstädar buren har jag kattspade och bara tar bajset)

JoySurrender
2

De följer intresserat wettexduken eller svampen och erbjuder sig att bära den en stund, eller står kvar tills jag måste tvätta just där de står och hoppar undan i sista minuten…

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Bill&Bull
0

Lyft ut dom med båda händerna kupade om dom och in i transportburen med rumpan först, det brukar gå lättare. Då kan dom inte ta emot med framtassarna å trycka emot eller smita iväg ;-)

||My Love For Animals Is Immortal||

ylvak94
1

Innan jag kunde lyfta mina så lurade jag in dom i en liten kartong och la handen på ingången så att de inte kunde ta sig ut.  Sedan bara ner i transbortburen eller hagen tills städet var klart. Jag har haft mina i ca. 3 veckor nu och det är inga problem att få dem ur buren längre, testa att ta dem ur buren och stoppa dom i tröjan medans du ser på tv eller sitter vid datorn. De vande sig vid mig på en vecka när jag gjorde det och vill alltid ut ur buren för att utforska nu :)

mikeiko
0

Lägg en mysig filt i soffan eller på sängen (en de får kissa i och bita på) och låt dem ligga där och gosa medan du städar, det brukar vara uppskattat :)

WarMinerTool
0

#10 Hahaha, mina hade direkt sprungit därifrån och bokstavligen springa på väggarna, dom är superpigga vartenda gång dom är ute:P (har dom ute minst 1 gång varje dag).

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

mikeiko
0

#11 Hah ja jo det är sant, vissa hoppar ju ner direkt medan andra inte vågar, beroende på hur vana de är att vara på soffa/säng. Mina tjejer får komma och gå som de vill, men älskar soffan :)