Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 339 ggr
BellaVai
0

Hjälp! Började halta rejält efter bråk!

Hej Jag har två hanar på ca 7 månader. Dem har börjat bråka mycket på sistone, men idag var det värst. Jag satt därnere när jag plötsligt hörde ett skrik (rått skrik/högt pip) rusade upp för att se vad som hände. När jag kom fram till buren stor dem upp och slogs. Jag lyckades dela på dem men så fort jag släppte lite så kastade sig den ena (Alec) över den andra (Leo). Tog ut Alec på sängen för att kunna titta på Leo för att se om han blev biten eller något, men jag hittade inget. Sen kollade jag om Alec vara skadad, när han gick såg jag att han inte satte ner vänstra bak foten alls. När han sitter ner så vilar han bara foten lite lätt på sängen medan han har den mesta av tyngden på det andra bakbenet. Hur ska jag göra!? Och vad ska jag göra?! Ska jag vänta och se om han slutar halta?

Trollan92
0

Kolla om den är svullen? Är den de så kan den vara bruten om han tex ramlat ifrån högt fall. Har du bara 2 så skulle jag skaffa minst 1-2 till för att testa ifall bråket blir bättre. Jag skulle aldrig chansat att ha dem ihop så själva ifall dem bråkat så!

BellaVai
0

Ok, Jag tror att den är lite svullen. Jag såg att han satt och tvättade foten ett tag innan.

Bill&Bull
0

Exakt samma sak hände min, tassen svullna upp efter ett bråk. Veterinären sa att jag skulle plocka bort allt som råttan kan klättra på i buren och om svullnaden inte gått ner inom kort så är den förmodligen bruten.

||My Love For Animals Is Immortal||

Bill&Bull
0

Oj, kunde ju skrivit att inom kort mena jag 2-3 dagar.

BellaVai
0

Problemet är att de måste klättra för att komma till dem olika våningarna.

Bill&Bull
0

#5 finns det inte möjlighet att ta bort stegen eller vad du har så dom är på en våning bara? Är inte bra att anstränga tassen genom att klättra tills svullnaden gått ner eller tills man vet om det är allvarligare.

BellaVai
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 tror inte att det går då dem brukar klättra på gallret. Har lagt mat skålen och bundit fast en vattenflaska i gallret på samma våning så han har mat, vatten och "säng" där. Har fått honom att ligga still en bra tag nu! Jag kollar lite då och då om han är törstig eller hungrig.