Köpa fler råttor?
Nu har jag övertalat mina föräldrar till ett till djur.
Funderar på att skaffa fler råttor, men vet inte om jag vågar. Då min ena kille har Mycoplasma. Det är väl smittsamt? Så att utsätta två andra råttor att få det känns ju inte rätt.
Tänker bara kolla vad ni tycker.
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Ja det är smittsamt, klart kan dom leva ett värdigt liv trots det (så länge det inte blir värre) men jag håller med dig som du sa att det känns inte rätt ändå. Men bara så jag tycker :)
||My Love For Animals Is Immortal||
#1 Fast jag älskar råttor, håller på klicker träna mina nuvarande råttor. Och dom kan massor av trix. Vilket är jätte kul! :) Skulle vilja ha några fler att träna med..
Åh har du några tips på hur man börjar? Jag skulle med vilja träna mina men de verkar tröttna efter första försöket, dom behöver mer motivation hehe ;)
#3 Ja självklart! Det du behöver är: Klicker, eller bläckpenna funkar också (som klick ljud) Godis. (skulle rekommendera banan chips och göra dom till mindre bitar)Och ja, en råtta att träna med.
Träna med dom innan du matar dom, och ge dom mindre mat annars kommer dom gå upp massor i vikt P.G.A godiset x3 Samt att dom blir mer motiverade. Och helst när dom är uppe och springer. Det blir jätte svårt att träna med en trött eller mätt råtta.
Här är dom trixen jag har tränat:
Snurra
Step 1: Ta godisen och gör så att råttan vänder på kroppen. Klicka och belöna (Gör om tills det inte är ett problem)
Step 2: Led råttan i en cirkel. Klicka belöna! Funkar det inte fortsätt med step 1.
Step 3: Säg kommande "Snurra" led råttan i en cirkel och sedan klicka och belöna
Step 4: Fortsätt tills råttan kan göra trixen utan att behöva leda runt hen.
Stå
Step 1: Säg kommando "Stå" och sätt godisen över råttan, för att den ska ställa sig upp för att få godisen. Klicka belöna.
Step 2: Gör det här tills råttan kan det utantill och ställer sig upp även om du inte håller godis över hen.
Komma på kommando
Step 1: Har du något matinkall? Om inte gör ett. (Något ljud eller ord som du gör varje gång dom får mat.)
Step 2: Släpp ut dom i ett rum, och gör ditt matinkall så dom kommer springande. Klicka belöna.
Step 3: Säg "Kom" gör ditt matinkall klicka och belöna. (Behövs göra några gånger)
Step 4: Försök att bara ropa kom och göra ett kort matinkall, kommer dom. Klicka och ge en STOOR belöning. Annars får du börja om på step 3.
Step 5: Ta bort matinkallet och få dom att komma igenom att bara ropa kom! :) Klicka belöna!
(Kommer med flera snart, ska åka iväg så kan inte skriva mer.)
Hehe vad kul :) måste jag testa! Va ju ganska förståeligt nu att dom inte va motiverade då om dom är mätta å sega så klart. Tänkte inte så långt ;)
Okej här kommer några fler!
_Agility _
Bygg små hinder, ett slalom ställ, en bräda och köp något rör :)
Hoppa
Ta hindret som inte ska vara särskilt högt. (Kan ladda upp en video strax när en av mina pojkar kör.)
Step 1: Led råttan med hjälp av godis till hindret. Och om råttan lägger tassarna på hindret, klicka och belöna! (Upprepa)
Step 2: Försök att få råttan att hoppa upp eller över hindret, klicka och belöna
Slalom
Step 1: ta godisen och led råttan mellan pinnarna, se till att du ger den mat medans den går så den inte tröttnar och springer iväg (Upprepa, minska på godiset)
Där har du några trix att köra på :)
Tack för tipsen :)
Alla råttor har redan mycoplasma latent i kroppen (som kan bryta ut, eller inte alls bryta ut). Så även om en råtta är sjuk betyder det inte att alla andra kommer få det. Dock skulle du kunna avvakta 3-4 veckor för att se hur din nuvarande råtta utvecklas (blir det värre eller bättre? ex)
Det har inte blivit bättre.. Så jag ska ringa tillbaka till veterinären.