Gul prick på svansen
Hej! En av mina gamla herrar på över 2 år har fått något konstigt på svansen. Pricken är gul/spetsig och går medhårs på svansen och är kanske 1 mm stor och den är hård. Vad kan detta vara?
Tack på förhand alla rått kunniga! :)
Låter som att det är svans"fjällen".
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Inflammation? Är de farligt eller går de över själv?
Jag sa inget om inflammation?
På svansen har råttorna som fjäll, med brist på bättre ord. Vid smutsiga svansar syns detta tydligt och ett bad behövs (eftersom svansen hjälper till att reglera kroppstemperaturen).
Troligtvis är det en smutsig svans där en gammal fjällbit lossnat.
Nej du sa inget om en inflamation, de va mer som en fråga..
Men hur kan de vara de då? Det är ju en hård prick som sticker upp och är vasst. Hittar inget om svanssköttsel här på de nya forumet, hittade de på de gamla men inte nu :(
Fjällen finns där naturligt på svansen och som sagt så är det troligtvis en smutsig svans där en gammal fjällbit som är täckt av smuts, så den blivit hård, som sticker upp.
Här ser du en väldigt torr och skitig svans: http://rattor.ifokus.se/discussions/4d7153d6b9cb4622390668c6-konstig-svans
Nya forumet??
De e typ svullet runt och nu när jag tittade igen.
Nej de nya designen på forumet :)
#6 Så det ser inte ut som på länken jag skickade?
Jasså, det är bara en ny layout, forumets innehåll är densamma.
Nej det såg inte ut så. Jag ska försöka ta en bild i morgon.
Svansarna är inte smutsigam. Det är som en finna men helt gul, spetsig och ligger med hårs och runt om de ser de ut som en svullnad. Detta är inte stort alls!
finne*
Jag tycker det är lite svårt det här med svanstvättar. Hur ren "behöver" egentligen svansen vara om råttorna bara ska vara hemma som sällskapsdjur och inte vara på utställning utan att de lider eller far illa av det? Hur ofta behöver man "plåga" dom med tvättning av svansen då? Hur smutsig "får" den vara innan den blir för smutsig?
Förlåt om jag kapar sin tråd TS 🙂
Man ska ju hålla den så ren som möjligt. Jag har aldrig tvättat svansen på mina hanar och dem är över 2 år och dem är inte så smutsiga :)
Men jag hoppas jag får svar så fört som möjligt! Kan jag riva bort den eller bör den vara kvar? :)
PUTT!
min råtta hade också en sån en gång, tyvärr pillade jag på den lite för "hårdhänt" när jag skulle kolla vad det var, så det lossade och blev ett litet sår. pilla inte på det bara, tvätta lite försiktigt, samt smörj in så det håller sig mjukt och sen strunta i att det är där. inget farligt!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Kan ju säga att efter sett dina bilder så ska det absolut inte pillas på. Låt det vara. Växer det och ser ut att svullna så är det ju en helt annan sak.
Råttan din kanske fått en liten rispa där och sen har det växt över "fjäll" eller hud. Skulle inte oroa mig :) Ser helt normalt ut.
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Okej! Jag ska tvätta den lätt, men kan jag smörja in den med baby olja? :)