Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 718 ggr
itoo
2

olika svarta färger?

Hejsan jag har ett par råttbebisar, 2 av dom är svarta, men inte samma typ av svart! Den ena skiftar liksom grått i underullen, medan den andra är kolsvart, har även en black hooded som är brun under haka och ut på frambenen!

Bananbullar
1

Finns silverblack. Då är råttan svart med ljusare inslag i underhåren. Kanske är det hon är? 🙂

itoo
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Magen

itoo
1

Kroppen

itoo
1

Brunt på ben o haka syns mer på riktigt en på bild!

Moa Liljegren
0

Ser inte silverblack ut som en svart roan? Min ena är kolsvart och blå på magen, hela han är en kall färg. Medan den andra är som dessa fast inte riktigt så blå. Mer grå

Zakaraa
0

#1 och #5 Nej, Silvrering är när det är vita/silver täckhår (inte underull som #1 skriver), silvreringen kan finnas i alla svartbaserade färger.

TS, jag kan inte svara för dina bebisar, magbilden ger mig inte så mycket men kroppsbilden tyder på en (dålig) silverblack som troligtvis genomgår pälsbyte. Din hooded är rostad,  det bruna kallas för att de rostat. 

Sedan finns det bra och dåliga svarta. Bra svarta existerar typ inte i Sverige längre, extremt ovanligt oftast är de silverblack, rostade eller dåligt svarta.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

itoo
0

Rostad? Är de positivt eller negativt? Har en som är kolsvart även under magen, ser ut som en svartråtta :)

Zakaraa
1

Rostad är negativt för standarden men det innebär ingen fara för råttan så det är endast ett skönhetsfel kan man säga.
Då verkar det som att du har en bra svart också :)

itoo
0

Okej, tycker det är super charmigt att hon är lite brun! Den hel svarta har även svart svans, och den gråaktiga har svart rosa ;)

Bananbullar
0

#6 oj! Jag måste ha varit trött när jag skrev inlägget. Menade såklart täckhåret :D

Boris/Vlad
0

#6 Vad är en bra svart råtta? Har du någon bild eller förklaring? :) Blev jättenyfiken.

Zakaraa
0

#11 Nej bild har jag inte då jag aldrig ägt en bra svart, endast silver black :)
Men en bra svart är helt enkelt en svart råtta som följer den svarta standarden, dvs den ska vara kolsvart utan inslag av silvrering, rostning, oftast är de blaskiga i färgen och inte Svart. Ska ha svarta tassar och svart svans (eftersom det är Self vi pratar om) osv. Kolla in det som står i Standard-artikeln så får du en bra beskrivning på hur en svart råtta ska se ut.

Elisus
0

Ny här på i fokus, intressant tråd här va gäller färger, jag har en hona som jag har trott varit svart men börjar nu misstänka att hon kan vara choklad, då hon är lite mer svartbrun, sen har jag även en hooded hona som jag också trodde var svart men hon har en del mellan bruna inslag, dels på bröstet men även på rumpa, innebär de att hon är rostad eller kan råttor ha två färger, alltså typ svart och choklad? Har även en hona som ser ur att vara Svart Striped roan men har en del brun agouti stänk..?

Har aldrig riktigt förstått mig på de där med färgerna..

Zakaraa
1

#13 Nej din hooded, råtta har rostat :)
Det finns trefärgade råttor men det är en mutation som inte kommit till Sverige ännu, sk tri-color, finns bla. hos möss. Sedan finns det sk "mock" (hos mink-varianter, vet inte om det finns hos andra varianter) där det är lite mörkare "stänk"/partier i färgen (är inte så påläst om just mock) men i just detta fall handlar det om en svart råtta som rostat, jag kan nästan svära på det, osett :)

Choklad är en annan färg, kolla färna in standard och varianttrådarna (båda hittar du i Vanliga råttfrågor under aktuellt)
Den första råttan du nämner skulle kunna vara chocolate eller en dålig svart, de kan se väldigt lika ut och svåra att skilja på om man inte är van med chocolate.

Just agouti roan och black roan kan vara svåra att skilja på. Agouti roan som blekt kan se black ut. Har en sån hemma just nu men jag kunde se att hon var agouti som oblekt, idag skulle jag ta henne för en blackis men jag vet att hon är agouti eftersom jag övertog henne från första hemmet när hon bara var 7 veckor gammal.

Vill du kolla in färger så är Standard och Varianter (bildtrådar) väldigt bra artiklar för dig, i standarden kan du läsa om just hur en "perfekt stadardråtta ska" se ut och sedan i varianttrådarna kan du klicka dig vidare till bildtrådar för att kolla på medlemmarnas råttor, där kan du se samma färg i olika varianter :)
Två av mina favorittrådar här på RiF! 

Varianter (fototrådar): http://rattor.ifokus.se/articles/514e5c12ce12c442e50007d7-varianter-fototradar
Standard: http://rattor.ifokus.se/articles/4d71663cb9cb462233074a0c-generell-standard-pa-rattor
Och för en genetikintresserade: http://rattor.ifokus.se/articles/4d716198b9cb462239071e9f-grundlaggande-genetik