Citex ok för sanering utav bur?
Jag undrar ifall man kan använda Citex att 'sanera' burarna med? Eller ska man köpa Virkon?
Varför ska du sanera? Har du haft ohyra räcker det att du slänger alla tyger och tvättar buren :)
För jag har hört att det är bra då och då ^^ Måste jag slänga alla tyger? Trodde lössen dog utav att råttorna fick sin spruta.
När mina fick ohyra så slängde jag allt för säkerthetens skull. Annars kan du tvätta de :)
Nä, du behöver inte slänga tygerna. Men kan vara en bra idé att tvätta dem för säkerhets skull :) Om du vill vara 100% säker på att eventuell ohyra dör, så lägg dem i frysen en vecka.
Vid storstäd så tar jag en disksvamp, diskmedel och hett vatten och skrubbar buren och gallret. Själva burbotten brukar jag ta in i duschen och göra det, och mindre burar även gallret om det går in i badrummet.
Annars kan man bara ta bort allt runtom buren och torka upp allt vatten som hamnar på golvet. Tror faktiskt inte man behöver sanera buren med starka medel, så länge man städar ofta och inte låter gegga fastna. Jag har i alla fall aldrig gjort det, men kan förstås ha fel ^^
Kan även dammsuga buren innan torkning med bara röret så trycket blir starkt, då far alla eventuella löss åt fanders =D
Oj, glömde svara på själva frågan om Citex … har faktiskt ingen aning!
Jag har aldrig hört talas om varken medlet Citex eller att man bör sanera burarna med starkare medel emellanåt 🤔 Hittar heller ingen information om Citex via googlesökning… Jag själv skulle inte sanera buren i förebyggande syfte, tycker att det räcker med varmt vatten och såpa om jag vill få det riktigt rent.
Om man däremot ska sanera pga av ohyra i samband med behandling så förstår jag resonemanget. Se bara till att medlet du tänker sanera med gör det du vill att den ska göra och att det inte blir farligt för råttorna att vistas i buren efter färdig sanering (tex medel som sitter kvar på galler).