Nya råttisar! Lära sig se skillnad?
Hej!
Vi fick hem två råttflickor igår, saken är att de ser exakt likadana ut (tycker jag nu i alla fall), så jag skulle vilja höra andras erfarenheter med detta. Hur lång tid tog det innan ni kunde se skillnad på dom, om ni någonsin gjorde det? Var ni tvungna att ta till några knep (färga svans/klippa i pälsen)?
Supersöta är de i alla fall, återkommer med bilder lite senare :)
/Surpan
I personligheten märks det om de är exakt likadana utseendemässigt.
Hade två pew-systrar för många år sen. Innan de ändrade kroppsform åt olika håll, så såg man skillnad för att ena systern skannade av miljön.
#1 Okej, vad det någonting du märkte direkt när du plockade upp dom ur buren? Eller var du tvungen att sitta ett tag med dom för att märka vem som var vem? :) Och hur gjorde du innan du lärde dig? Hade de inga namn då eller märkte du dom med någonting?
/Surpan
#2 Saga och Majken hette dom. Har aldrig behövt märka mina råttor, har alltid sett skillnad i deras personlighet.
Som sagt, innan Saga blev mager och Majken blev tjock så såg man att Saga skannade alltid miljön, så det räckte att man sträckte fram så började hon gunga huvudet fram och tillbaka. Majken kissade alltid i början av rädsla, så fort jag lyfte upp henne så märkte jag att det var Majken 😮 Med tiden började Saga bli skygg för främlingar och Majken började älska alla människor. Saga fick somna in när hon var runt 9 månader då bakbenen kom upp, hon kunde inte gå. Majken levde glada livet och charmade alla hon träffade fram tills hon avlivades vid 2 år 1 mån ålder pga tumör. Introducerade en annan pew, Vinga, för Majken och hennes kompisar efter att Saga gått bort. Skillnaden var stor även mellan Majken och Vinga. Vinga var i kroppsstorlek som en hona, slank och elegant medan Majken, ja Majken var mer rund åt alla håll likt en boll. Älskade, älskade Majken ❤️
En rolig händelse var att alla i min omgivning älskade Majken, så en gång kom morfar (som avskydde råttor men Majken gick bra och det första han gjorde på den tid när han kom besök var att alltid plocka ut Majken. Tror inte ens han hann ta av sig skorna innan han stod framför buren). Denna gång jag minns så kom han stolt in i köket med denna vita råtta i famn och tyckte det var konstigt att hon var svårfångad. Skumt tyckte jag då Majken vid denna tid alltid kom självmant upp i handen. Tittar på råttan i morfars famn och skrattar för nog tusan var det Saga i famnen, Saga som inte alls gillade främlingar. Morfar blev arg och skällde om varför i helvete jag skulle ha två råttor som såg likadana ut 😃
#3 haha men vilken söt historia! :) Typiskt mor/farfäder!
Jag tror det är så att jag oroar mig lite, alla i min närhet har alltid haft olika råttor och det har alltid vart "den grå" eller "den bruna" liksom.. Men jag kanske bara ska lita på att en mamma alltid kan hålla isär sina tvilligar tillslut! ;) Ska gosa lite med dom i veckan och se vad man kan märka.
Min sambo tycker sig redan ha sett skillnad på dom och kallar dom för "tuffing" och "fegis", haha! De måste snart få sina namn de små stackarna.
/Surpan
Jag funderade under tiden som min son åt om vilka råttor jag har haft som varit svåra för andra att se skillnad på.
Och kom då ihåg bröderna Atlas och Alvar där enda skillnaden var att Atlas hade lite större huvud och mycket strävare päls. En och en kunde jag inte se skillnad på dom, utan jag fick först känna på deras päls för att veta vilken jag hanterade. Atlas var en kaxig herre som inte lät sig hanteras av andra människor, och ville inte heller bo med någon mer än brodern. Allvar var raka motsatsen, social mot alla.
Du ger mig hopp om framtiden!
Vet inte varför med jag fick lite ångest idag över att de ser likadana ut. Att jag inte kommer känna att de är lika speciella eftersom de är svåra att hålla isär. Jag vet ju att det bara är strunt och att jag kommer älska de bägge, men jag är väl en orolig själ eller nått..
/Surpan
#6 Det finns allting något avvikande, något som skiljer dom åt. Kan bara ta lite tid att upptäcka det 🙂
Som blev sne dock…
/Surpan
Dom ser svartögda ut på min mobil? Vart kommer dom ifrån?
Det är dom! :) De ska vara siameser, men nosfläcken är jättesvag, bara som en liten skugga.
De kommer från kortnos råttor i sthlm.
/Surpan
Suck… skrev ett långt inlägg och så sket det sig när jag kom åt bakåt knappen -.-
Skriver om det när jag slutar vara irriterad på mig själv, haha men kort tips innan dess :)
Du kan använda hushållsfärg och markera en råttas svans så ser du skillnad tills du lärt känna dem och deras personligheter :) Personligen föredrar jag färg på undersidan vid svansroten, har märkt att den får vara mest orörd där :)
Beroende på färg så sitter det i ca 2 veckor sedan får man fylla på lite, det är ofarligt för råttan så det är ett bra knep med identiska råttor.
På den undre råttan synd pointern ganska tydligt för mig, tydligt för att vara en svag pointer vill säga! :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#12 Haha så kan det gå! ;)
Hushållsfärg, är det typ karamellfärg vi pratar om då? blandar man ut den med vatten då eller topsar man på koncentratet? Smart tips! Ska göra det :)
Ja den, syns ganska tydligt ändå, men de ser ju inte ut som vuxna mörkare siameser.. Så jag trodde det räknades som "svag" ;D
Vet ni förresten om de kommer ändra färg något mer? De är i princip helt vita nu och är 2 månader gamla. :)
/Surpan
#13 Ja precis, karamellfärg :)
Jag gjorde så att jag tog upp lite färg med spruta och masserade in färgen, var noga med att inte få det på tyg eller bord för färgen sitter som sten!
Min himalaya från första kullen jag hade (nu avliden) hade minimal point så vet hur det är med svaga pointers :)
Jag är fortfarande väldigt färsk när det kommer till siames så jag är inte så kunnit på det ännu men om jag ska gå efter hur mina ur senaste kullen utvecklats så blir pointern mörkare under första halvåret (de är 7 månader nu så kan inte säga så mycket mer, haha).
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#14 Vad smidigt! Får köra med det då, och hoppas på att man ser skillnad på dom senare. Är fortfarande lite orolig över att de ska vara för lika varandra, får väl karamellfärga de hela livet annars! Haha ;)
Ska bli spännande att se hur de utvecklas senare med färgerna. Jag trodde inte att poitern blev mörkare med tiden, utan att kroppen blev ljusare? Så jag tänkte att de kanske inte ändras så mycket eftersom de redan är så vita, men de kanske de gör? :)
/Surpan
#14 Jag väntar med spänning på det långa inlägget förresten! ;)
/Surpan
Finns det någon annan som kan berätta om sin upplevelse med identiska råttor? :)
/Surpan