Råtta beter sig konstigt
Hej! En av mina råttor beter sig jättekonstigt. Hon är gammal, över två år men för övrigt väldigt pigg. Nu helt plötsligt när jag skulle kolla till dem i buren ser jag hur någon kravlar runt. Jag tror såklart att det är råttan med tumör men så ser jag att det är den andra. Hon är helt ihopsjunken liksom kravlar fram, hon ser inte ut att helt anvönda sina bakben. Fettet runt ryggen ser ut att ha sjunkit neråt, svårt att förklara men det är en konstig form. Hon lägger sig och plattar liksom till kroppen mot marken då och då men bortsett från det visar hon inga andra tecken på att ha ont? Någon som känner igen det här? Är orolig :(
Nu ligger hon och vrider på sig, verkar besvärad Vet inte hur jag ska göra. Är bara 16 och har ingen vuxen hemma just nu och ingen tillgång till bil eller veterinär
Är tyvärr väldigt dålig på det här men jag vet att råttor kan få bakbenssvaghet när dom är gamla :/ Om hon är seg kan du prova att ge lite sockervatten? Hoppas det går bra!
Jo jag har vart med om det förut men jag kom fram till att det är här kan vara en förstoppning eller något. så jag håller henne varm, ger henne mosig o lös mat och honungsvatten. Så hon känns lite bättre än igår och går mer nu än kravlar :) Men tack ändå för hjälpen! Någon som har något litet tips på hur man får i råttan vatten när den inte har lust att dricka? :P
#3 Nu när det är varmt brukar jag ge tex. majs eller något annat de gillar fryst med vatten i iskuber. Håller dem dessutom lite svala i värmen :) Annars kan du prova att ge vattenrika frukter/grönsaker, tex. vattenmelon eller gurka. Lycka till med den lilla!
Vänliga Hälsningar
Malin
Smart! Ska jag testa👍 men hon mår mycket bättre nu i alla
#5 Skönt att höra :)
Vänliga Hälsningar
Malin
Hon kan tyvärr ha fått en stroke. Det kan leda till direktförlamning. Jag skulle ta henne till en veterinär. Eller ringa en, om du inte har möjlighet att åka in.