Kapa tänderna
Hej alla! De är så att min råtta verkligen måste kapa sina under tänder så fort som möjligt men hur gör man? Finns de någon i när heten av Örebro som håller på med sådant för en billig slant eller är de vet som gäller? Tack på för hand.
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
Det är nog att rekommendera å gå till veterinär med sådant. Men varför har dom blivit så långa om man får fråga? :) De brukar inte bli så om dom får knapra på något hårt tex hundkex eller gnagarpinne.
||My Love For Animals Is Immortal||
#1 Det stämmer inte direkt på råttor. De sköter sina tänder själva med hjälp av knastrandet, så de behöver inga material för att fila ned dem. Får en råtta för långa tänder så är något mer eller mindre fel, och en sådan råtta bör exempelvis inte gå vidare i avel då man inte vet om det är något som nedärvs eller ej.
Och TS, jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig, men det är iallafall veterinären du får vända dig till. De kan nog ge dig tips och råd för hur du kan sköta tandkapandet själv i framtiden om det är så att du behöver fortsätta klippa ned dem under hela råttans liv. Man vill ju trots allt inte utsätta dem för onödig stress, och går det att sköta hemifrån, med rätt kunskap och utförande, så gör man såklart hellre det.
Tack för svaren till er båda. Jo de är så att jag vart borta en vecka nu ifrån mina råttor och kom hem igår och tyckte att min ena råtta va lite för liten kropps mässigt så jag kollade igenom han och hittade inget fel, men när jag väl ställde fram maten så åt de alla förutom han, och när jag provade med att ge han hans favoritgodis så ville han inte ha den heller och då kom jag på att han kanske har något i munnen och då såg jag att hans tänder var alldeles för långa vilket de inte har vart förut plus att när jag bände upp hans mun så hade han ett litet, litet sår i munnen som tänderna skrapat i och han har aldrig haft problemen med något sådant innan. Men han är gammal oxå så de kan ju bero på de oxå. Ska ringa vet imorgon och be de slipa ned tänderna omedelbart. :) Tack för svaren ännu en gång. Nu ska vi alla sova godnatt
#2ok, det var den infon jag hade fått men då vet jag de :)
||My Love For Animals Is Immortal||
Jag bor inte så nära men i västerås. Har du vägarna förbi här kan jag hjälpa till. Men annars är det veterinären. Man kan göra det själv men då får man se till att va redigt försiktig och veta lite i hur man ska göra. men veterinär är alltid skönt att gå till ändå. kan de försöka kolla lite så det inte bara gäller framtänderna. kan även bli problem med hörntänder osv och det är svårare för oss att se.
sånt kan ge besvär med blåsor, infektioner, abcess i kinden mm.
Både fjordell och bill&bull har rätt. De kan slipa dom själva vid knaster(slipa tänderna mot varandra). Men hård mat, trä inredning osv hjälper en del det med.
En skada, genfel osv kan göra att de börjar växa snett och därmed inte ligger jämnt mot varandra. Och med det slips dom för dåligt eller inte alls och börjar växa.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Min lilla gragas har precis genomgått ett sånt här ingrepp. Vi la märke till att hon saknade lite fett på kroppen, och att hon inte längre åt. Sedan kom svullnaden.. fort in till veterinären, och där fick hon lugnande. Under undersökningen hittade vi, bortset från 2 extremt långa tänder ett stort hål i överkäken. Hon hade slipat bort alla övre tänder och fortsatt in i huden. Vi fick knipsa henne och hoppas på det bästa. Efter en vecka var vi på återbesök, och det var värre än vad vi hade trott. Hon fick sövas och helt enkelt operera bort tänderna, och sedan sy. Hon hade det väldigt jobbigt första veckan, och hon är mycket smal nu. Men hon är glad på livet, och hon vet att när jag närmar mig buren med barnmat så ska hon få komma ut :) Veterinären hade bara sett ett sånt här fall hos en kanin, dvs att tänder och klor växer väldigt väldigt snabbt..
#6 Oj jäklar! Aldrig hört om ett liknande fall för råttor innan, intressant och tråkigt! Men skönt att allt har gått bra! :)
Saknar hon tänder helt och hållet nu eller?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ofta kan man klippa en en gång i veckan till var tredje vecka. efter någon månad kan tänderna ta och börja växa rätt. haft ett par genom tiderna med detta problem. bara haft en hane som efter några månader blev avlivad då det inte verkade gå tillbaka och han blev för stressad varje gång.
#5 Zickan skulle du kunna ge mig dit nr så kanske du kan hjälpa mig via telefon och berätta hur man ska göra? Vilka slags grejer ska man ha när man kapar de själv? Vanlig tång eller klotång eller något liknande?
#7 ja det var tydligen väldigt ovanligt.. Ja förhoppningsvis så kommer inte övre tänderna fram igen, för de har ju ibget att fila ner sig med nu när undre saknas.. sidotänderna var skadade men ska vara användbara.. ska till vet nästa vecka och se hur det ser ut i munnen, så nervös:(
Vet inte om det är så lätt att guida via telefon. Är nog mer informativt att se andra klippa. Finns massa filmer om man googlar cut rat tooth och likande.
https://www.youtube.com/watch?v=LLhYSdffx0A
Liten klosax funkar men kan va lite otympligt. Enklast är en tandsax. Vet även nån som kört liten tång.