Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 428 ggr
Jennifersråttor
0

Nått fel när han andas?

När jag kom hem och skulle ge råttorna mat så hörde jag att min ena råtta sälen lät jättekonstigt. Ingen aning om hur jag ska förklara ljudet, men det lät inte bra! Han andas högt och ibland så kommer det ut ett pipande, gnällande läte, lite som en gnällande hund, typ.. Ser också att han andas tungt?  Vet inte vad jag ska göra, kan inte åka t veterinär nu, pga att mina föräldrar sover och ska upp tidigt. Är så jobbigt att se honom må dåligt så om det är nåt jag kan göra eller nån som vet vad problemet kan va, snälla hjälp. 

Försökte lägga honom i en liten mindre bur så att han slapp stressen av dom andra råttorna, men det verkade som att han bara fick mer panik då och ville ut. 

Han trycker sig mot gallret och beter sig jättekonstigt. 
Snälla hjälp om du vet nåt

Josher
1

Det är svårt att säga utifrån det lilla du skrivit. När du har råttor så är du ansvarig (är du under 18 är din föräldrar ansvariga) och skulle det hända något akut måste du åka till veterinären även om det är mitt i natten. Råttor blir dock lätt förkylda och då kan det låta konstigt när de andas. Det kan också vara rossel. Prova ge lite rött te men lite (!) honung i. Sök på rossel och förkylning så får du mer hjälp. Jag tror också att hn blir mer stressad av att inte bo med sina kompisar så länge de inte verkar störa varandra.