Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 246 ggr
isan
0

frågor om avel

hejsan, jo det är så att jag ska skaffa rått bebisar hihi, men jag har några frågor. så tänkte skriva dom här och jag hoppas på att någon kan svara på dom!

1. hur ofta brunstar råttan?
2. hur många gånger måste honan para sig med hanen innan hon blir dräktig?
3. om man har rått-han bebisarna i en annan bur vid ca 5 veckors ålder, måste rått pappan vara med då?
4. eller behöver rått pappan vara närvarande överhuvudtaget?

Ninja
0

Observera att även om man vet svaren på dessa frågor så betyder det inte att man är redo för ansvaret och har de stora kunskaper som krävs för att avla.

1. En råtta löper ungefär var femte dag.
2. Det kan räcka med en gång, men de brukar få bo ihop ett tag så att de kan göra sitt i lugn och ro.
3, 4. Varför skulle fadern behöva vara med? Visst går det alldeles utmärkt att sätta ihop hanungarna med fadern förutsatt att han har ett bra temperament så han accepterar dom direkt, men annars skulle du väl inte avla på honom.

Hur är han med andra hanar? Hur är honan? Vad har de för färger? Hur stora är dom? Hur gamla, och när hade du tänkt para dom?

Daydreams
0

"jag ska skaffa råttbebisar"

Ok… så du ska skaffa 2 råttor och sen ta kull på dom för att sen behålla allihop eller?

Innan man avlar så ska man tänka på varför man gör det. Är det för att du har fantastiska råttexemplar (inte bara du som ska tycka det) som är perfekta i både temperament och hälsa?

Eller handlar det om att DU vill ha små gulliga råttbebisar?

Det finns ett överflöd av råttor att köpa i zooaffärer och liknande. Behövs inte fler råttor som föds utan bra bakgrund och som hamnar i tvivelaktiga hem eller ej blir sålda och fryses ner till ormmat.

Om du verkligen är genuint intresserad av att avla så googlar du massvis och ägnar ngt år eller så till att bara läsa på för att sen börja skaffa råttor från bra uppfödare som kan bli ev avelsdjur. Men kanske 2-3 st råttor utav 10 lämpar sig för avel så du får ha stora burar och gott om tid.

izze
0

#1 och #2, Prova att bara svara frågorna istället för världens moral kaka. Dom flesta klarar sig utan 3 extra mammor / pappor.

TopasPearl
0

#3 Ninja och Daydreams förklarar bara för henne så hon borde veta vad konsekvenserna är. Det är många som skaffar råttbebisar endast för impuls. Bättre att varna än att bara säga okej!

Absinthe
0

Jag tycker att man måste läsa på en hel del innan man börjar ta någon kull. Man måste veta hur gamla råttorna bör vara, hur mycket de ska väga och sånt för råttans bästa, och att ungarna ska få de bästa förutsättningarna när de väl kommer.

Kan inte någon ge den länken till isan där det står om vad som kan hända om det går fel? Står även annat som har med avel att göra. (har inte länken kvar sedan formateringen)

Detta är allt annat än att vara elak utan för att informera om vad som kan hända om man inte tänker sig för. Och jag tror ärligt talat inte att isan vill att det ska gå fel och vill inte heller att sina djur ska må dåligt. Därför är det viktigt att hon får veta den negativa sida som kan dyka upp, det är inte en dans på rosor, det är ett stort ansvar att para sina djur som resulterar i ännu fler som ska få bra mat, bra nya hem och uppmärksamhet och tid som de kräver.
Hon måste få läsa sig till om hennes djur ens lämpar sig. Bakgrund behövs helst för att man ska kunna förutsäga vad som kommer att dyka upp tempramentsmässigt, sjukdomsmässigt och färgmässigt.

isan
0

jag har nog ändrat mig lite.

för de föärsta så har jag itne så stor kolla om avel och för de andra så skulle jag aldrig klara att ha  typ 15 stycken små råttor här..

tack för savren, det har fått mig att tänka lite till^^

Absinthe
0

Det låter bra isan.. =) Uppskattar verkligen att du väntar tills du kan mer och känner dig redo, och när du vill ta en kull, försök leta upp en bra uppfödare som är din mentor, så även om du bara vill ta en kull, de kan hjälpa dig i val av avelsdjur och allt annat som kanske kan komma på frågor från din sida. Då har du alltid en kunnig person att vända dig till. Men klokt av dig att avstå från att ta en kull. =)

Daydreams
0

Vad glad jag blir av att höra det Isan.

gogogo
0

på tal om avel, någon som vet några bra sidor om avel? :)

vill lära mig allt om råttor hehe

TopasPearl
0

http://www.r-at.net/avel/ den här sidan fick jag själv härifrån för ett tag sen. Det står mycket:)

gogogo
0

shysst haha =P

Ninja
0

#3 Det jag ville få fram med mitt inlägg var att folk bör tänka efter ordentligt och vänta tills de har den erfarenhet och kunskap det krävs för att föda upp. Många har så bråttomt och det kan bli så fel.. då är varken råttor eller råttägare lyckliga.

Jag tycker det är ett klokt val av isan att vänta! Kunskap och erfarenhet kommer med tiden, då när hon kan utvärdera och hitta bra avelsdjur får hon mer än gärna bidra med fler underbara och friska råttor till vårt RåttSverige! :)

Mischa
0

Klokt val.

≧◔◡◔≦

Grodan
0

Jag skulle vilja lägga till en liten sak. Om man inte vet om de råttor man har lämpar sig bra i avel, har egenskaper som kännetecknar bra avelsdjur - egenskaper som bör föras vidare, kan och bör man fråga experter om råd.

I detta fall frågade isan oss här på råttor-ifokus. Dock är det bra om man som expert kan få se, känna på och iakta råttan en stund för att ge ett fullgott svar.

Utställningar är till för att ställa sådana frågor och få svar. Så tilltänkta avelsdjur kan man alltid ställa ut och få sina frågor besvarade. Man kan även privat fråga en råttexpert.

Utställningar för råttor i Sverige anordnas av SRS, SSV och andra klubbar (bland annat brukar SGF ha blandutställningar emellanåt).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️