Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 243 ggr
Linn
0

börjar bli rått-sugen

För er som inte är på mus.ifokus så kan jag ju dra det hela från början.

Jag har alltid velat ha möss men har aldrig fått det.. Nu bor jag hemma hos min pojkväns familj och efter en del övertalning så fick jag skaffa möss. Så då kom två underbara änglar med tåget från Grodan. Zanzibar och Zamora heter dom. Nu i veckan var jag i göteborg för att låna en bur av en tjej för ev nya möss och så fick jag kolla på en kull med bara dove/tan bebisar, och jag kunde inte låta bli, så då kom två nya bebisar med mig hem! :) Zelda och Zafir(/Zafira) heter dom.

När jag var i gbg så tittade min kompis på råttor (_Rockabilly_Bruttan_ här.) Så nu har jag suttit här och försökt hjälpa henne att leta info om råttor. Och jag måste medge att jag har haft väldigt svårt för deras svansar men det blir bättre..

Vilket fall som helst börjar jag bli riktigt sugen på råttor nu! Det kommer inte bli några (om det nu kommer bli det över huvudtaget) innan jag har lägenhet och det verkar dröja.. :( Men jag tror att Daniel, min pojkvän också tycker om råttor, så det hade varit roligt om jag kunde få in honom i det här.

Det är så att jag och Daniel ska flytta in med en till kompis, Peter, i en trea. Jag vet att han gärna vill ha katt/katter så det kommer nog sluta med att vi har ett helt zoo! :) Vilket är underbart tycker jag för jag har alltid älskat djur och inte trott att jag ska få ha några, men det verkar som att det blir som jag hoppats ändå! :) 

I alla fall. Jag skulle vilja veta några sidor eller trådar här som ni rekomenderar, för att läsa lite om hur det är att ha råttor och så.

kramar Mazzi

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Absinthe
0

Det finns ju olika kategorier, det viktigaste är väl ändå maten och deras bur. =) Läs så många trådar om maten du kan och ställ egna frågor om du undrar något. Sen är ju frågan om du vill skaffa från zoo eller från uppfödare, läs lite på avelsfrågor och få din egen uppfattning om vad en seriös uppfödare är om du väljer det, man kan få tag på uppfödare överallt, men det är inte alla som är seriösa, man får lov att vara kräsen i sitt sökande om man vill ha underbara små troll i sitt liv.
Du kan alltid gå in på http://www.ratpower.se som där finns lite olika länkar man kan gå in på och läsa utanför forumet.
Annars vet jag inte redigt, men buren och maten är viktig tycker jag, så att man vet att de får rätt kost, sen givetvis så ska de ha massvis med kärlek och de ska gärna ha lite äventyr också så de blir stimulerade.
Väldigt kul att du är intresserad utav råttor, och svansen tror jag att du kommer vänja dig vid, jag tycker det är själva råttan, urmysig att känna på.. ^^,
Lycka till och välkommen till råttvärlden!

Linn
0

Tack så jätte mycket för ditt svar. ska kolla på sidan du länkade till. Jag har läst alla artiklar här på sidan.

Vad kostar en råtta? Vad brukar ni uppfödare ta för dom? jag vill ju givetvis köpa från en uppfödrare härifrån eller någon annan vettig.

Linn

Absinthe
0

Jag tar 200 kr per råtta oavsett kön färg öron eller pälslag. Jag är inte reggad uppfödare men jag är medlem i SRS och reggar mina kullar.
De flesta reggade uppfödare tar upp mot 300 kr per råtta, men man kan ju vara säker på att man får vad man betalar för så att säga.. =)
Sen är ju inte alla uppfödare inriktade på samma sak, jag är ju inriktad på ostandardiserade varianten dumbo, vill förbättra dumbon helt enkelt, hoppas på att de en dag blir standardiserade i SRS.. =)

Linn
0

ok. då vet jag ungefär vad dom ligger på. kollade på råtthjälpens hemsida, såg att det fanns någon som hade två råttor i stödhem i uddevalla, där jag bor. det hade varit trevligt att "hälsa på" råttorna.. Jag hade lite ångest natten innan mina möss kom, för att jag alrdig hade hållt i en mus med mera.. trodde att jag skulle tycka att dom var jätte äckliga.. Men det gjorde jag ju inte. Men det hade i alla fall vart mysigt att träffa en råtta innan man bestämmer sig helt och hållet. och som sagt, det dröjer innan jag skaffar råttor.. måste ju ha lägenhet först och kolla så att både daniel och peter tycker att det är ok.

Linn

Absinthe
0

Jo men kan du träffa råttor innan, någon som är villig att låta sina råttor kännas och klämmas på, så ska du absolut träffa ett par råttor innan. =)
Jag tror dock att du kommer bli helt till dig, det är ett helt underbart djur.. ;P

Linn
0

ja, vad jag har läst om dom så kommer jag nog garanterat älska dom. Dom verkar vara betydligt mer sociala än mina möss.. men dom älskar jag ändå. ska kolla om det går att få kontakt med denna människa i uddevalla.

Linn

Linn
0

jag skrev ett mail till hon som stog som kontakt person över västra götaland. får se om jag kan få en mail eller något till denna Pia i uddevalla. :)

Linn

Absinthe
0

Ja, jag håller tummarna så du kan fastna rejält för råttor sedan.. ;P Mer råttfolk!! ^^,

Linn
0

det gör jag nog garanterat, det verkar vara ett sorts djur som jag kommer gilla! :) Måste ju kolla med Peter och Daniel först också. :)

Linn

Absinthe
0

Gillar de djur så kan de inte missa att tycka om råttor de heller.. =)

Nutiz
0

Ett tips är att bli medlem på www.r8forum.kanske.net, där finns det några råttmänniskor med råttor i Uddevalla =)

Linn
0

#10 det är sant, men det är många som har svårt för deras svansar. Jag är i en invänjings fas just nu.:) men eftersom att jag tycker att dom verkar vara så mysiga i övrigt så tror jag att jag kommer vänja mig vid deras svansar. :)

#11 jag springer genast in ooch blir medlem!

Linn

Mischa
0

Kan verkligen rekomendera Pia som jourhem, har själv två råtthjälpen-omplaceringar från henne.

Det brukar anordnas lite träffar här och var i v-götaland och även hemma hos pia.

≧◔◡◔≦

Linn
0

Ok. hörde något från råtthjälpen om att hon var i polen just nu så jag har inte fått något svar från henne. Men jag har inte bråttom så det är ingen fara…

Linn

Mischa
0

stämmer.

Låter bra, ingen idé att skynda saker….

≧◔◡◔≦

Linn
0

jag har inte heller någonstans att ha råttorna. :P

Linn