Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 671 ggr
Evhotel
1

Dålig i magen/diarré

Hej! I måndags fick jag och min syster hem fyra efterlängtade råttpojkar (bor två och två). Kimmy, en utav mina två, har visat sig vara väldigt dålig i magen och bajsar väldigt löst bajs! Jag blir såklart jätteorolig som jag blir för allt. Jag har varit på Liseberg hela dagen idag så förlåt för förvirrat inlägg, är dödstrött men fick lite smått panik över att han var så lös i magen så ville skriva här ändå. Kommer alltså hem och ser att han har löst bajs på pungen och även nedåt svansen.. Så mitt i all rädsla så tvättade jag av äcklet och ligger nu i sängen livrädd.. Läste snabbt på nätet (som sagt, är mer omedvetande än medveten för tillfället) att råttor kan bli lite lösa i magen när det blir kostbyte, vilket det såklart blivit för råttorna nu imed att de precis flyttat hit. De får en blandning av mat som vi blandar själva. Består av fyra sädesslagen, solrosfrön, pumpakärnor, vetegroddar, lite hundfoder, linfrön.. Gav råttorna nötkött igår som vi gjorde köttbullar av, men utöver det har jag inte gett dem mycket mer "extra" då jag inte gav dem annat än foderblandningen första dygnet, och nu när jag kom hem vågar jag inte ge annat än blandningen då jag är rädd att ge honom något nu som förvärrar magen.. :( Skulle verkligen uppskatta all hjälp. Är helt ny med råttor så snälla flyg inte på mig.. Blir så lätt orolig av mig. Han är SUPERpigg utöver detta, visar inga övriga tecken på att han mår dåligt. Och för att avsluta inlägget, ännu en gång; ursäkta för förvirrat och rörigt inlägg! Hälsningar Lina, helt ny med råttor men redan förälskad.

ÖrjanLax
1

Precis som du säger blir dom ofta lösa i magen när dom flyttar, kombinationen av stressen med att komma till ett nytt ställe och ny mat. :) Så länge han blir bättre om några dagar och äter och dricker okej så borde det inte vara någon fara.

För att hjälpa till kan du försöka minska på mängden frön i torrfodret då det är väldigt fett, till många kan man behöva ta bort det helt i torrfodret och endast ge som godis vid sidan om. Håll koll på mängden Torrfoder du ger också eftersom många råttor tristessäter vid skålen under dagarna, och många råttor blir tyvärr överviktiga.  Sen är det bra om huvuddelen av färskmaten du ger är färska grönsaker som du ger var-varannan dag (gärna gröna mineralrika grönsaker som broccoli, grönkål, spenat, morot, mangold, annan grönsallad osv), och bara animaliskt protein (ägg och kyckling är snällast för kroppen!) ett par gånger per vecka eller så (ännu mer sällan när dom är vuxna), dom får det mesta proteinet och annat dom behöver i ett välbalanserat Torrfoder! :)

Lycka till med pojkarna och läs gärna igenom olika artiklar här: http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor