Nya råttungar
Igår så hämtade jag hem mina två små råttpojkar och de är verkligen supersöta. Men som alla råttungar är de ju lite rädda :P De har nu fått vara i buren 1 dag för att vänja sig. Men även fast det var första dagen så kom de fram igår och tog lite nötter och ägg från handen. Nu är det så att jag är lite osäker på hur jag tämjer de bäst. Min pappa tycker att jag ska få tag på de och plocka upp de hela tiden för att prägla de men saken är den att jag har läst att man ska ta det lugnt och inte tvinga de till något första veckan. Min fråga är vad tycker ni funkar bäst? Om jag bara fortsätter mata de blir de inte mer tama än att de kommer fram till handen då och då? Jag bjuder även på en lite dålig bild av de på bilresan hem ;P
Det bästa är att spendera mycket tid med dom å visa att du vill dom väl, prata med dom, ge dom godsaker mm. Sen kan du även sträcka fram din hand så dom får undersöka dig. Ne tvinga dom ska du inte göra, det blir ju bara motsatt effekt då.
||My Love For Animals Is Immortal||
Jag plockar upp dem direkt, med godis. Så får dr direkt lära sig att hantering innebär godis :)
Sen måste man ju självklart läsa av situationen, man brukar se om de är rädda..
Idag så tycker jag det gick jättebra. Innan idag så tog jag nämligen på mig en fleecetröja när det var ca 25 grader i luften haha. Sen så plockade jag upp råttorna och stoppade de innanför tröjan. Det började ju med en hel del bajs och kiss men jag plockade bort det och fortsatte gå runt med de. Sen så satte jag mig i soffan och när jag fick chansen så kliade jag de på huvudet. Den som jag tyckte har varit försiktigast av de hittils tyckte det var dömysigt med kel efter ett tag och till och med ploppade och knastrade! :D Det roliga var att även den andra ploppade och knastrade fast den verkade lite mer nervös. Men den bruna som var den som gillade kel mest till och med somnade på mina axel flera gånger och vid ett tillfälle somnade han starkt att jag fick rädda honom från att ramla ner i soffan. Sedan när jag släppte in de i buren så blev den bruna ledsen och visste inte riktigt om han skulle hoppa upp till axeln igen eller springa in i buren. Efter det så har allt gått bättre och de kommer och hämtar mat och slickar på fingrarna. :D Nu får jag bara forsätta att öva på att lyfta upp de och gilla hantering mer :)
Härligt att det går åt rätt håll :) Mysigt att han somnade på din axel :)