Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 494 ggr
Surpan
1

Hur bli med råtta?

Hej!

Då har jag införskaffat bur och tillbehör nu, och letar fortfarande efter råttor.

Två  råttflickor ska vi ha, är tanken. Men när jag googlar på uppfödare i mitt område (Stockholm) så hittar jag mest en massa ouppdaterade hemsidor. Hittar också några facebooksidor, men eftersom jag inte har facebook blir det svårare att hänga med där.

Har kikat igenom uppfödarlistan här på iFokus, men jag undrar om det finns några andra ni vet om som är bra och kanske kan avvara två honor? Vi har bil och kan köra en bit utanför Stockholm också.

Igår var vi inne och kikade i djuraffären. Fanns några där som var supersöta. Har alla här inne dåliga erfarenheter av djuraffärsråttor? Men eftersom ni brukar säga att djuraffärsråttor ska man inte köpa, så vill jag helst inte det.

Tack för hjälp! :)

/Surpan

Jollabolla
0

Har du kollat uppfödarlistan här på Rif? Här är iaf en länk dit: http://rattor.ifokus.se/articles/4d715692b9cb4622210687f9-uppfodarlista. Sen om erfarenheter om dåliga råttor från djuraffären så har det varit lite olika. Det är ju inte alltid temperamentet som är dåligt utan kanske mer att man inte har koll på sjukdomar och sånt. De som föder upp råttor ägnar ju massa tid till att få fram friska och snälla råttor för att råttorna ska må så bra som möjligt och leva friska länge. Men i djuraffärerna så avlar de ju bara fram en massa råttor som sen säljs. Så ofta vet man ju inga föräldrar eller om de t.ex. har en massa sjukdomar i generna. Så även om djuraffärsråttor kan bli härliga husdjur så vill man väl helst inte uppmuntra den aveln. Själv kom några av mina första råttor från djuraffär och även om vissa var supermysiga så var där någon som inte var lika vänlig pågrund av sjukdom och lite sådär. Så om jag hade varit du så hade jag fortsatt leta och kontakta råttfolk för att hitta råttor som är friska och krya. :D Så därför är det ju mycket bättre att satsa på friska råttor från uppfödare som verkligen kan sin sak. Uppfödare stöttar ju en väldigt mycket och kan ge en råd om något skulle hända. :)

Surpan
0

#1 Tack för svaret!

Ja jag har kikat på uppfödarlistan, men det är endå lite svårt när man inte är i svängen redan liksom.. Har mejlat några andra också men inte fått något svar ännu. Det kanske är så att upfödare helst ger råttor till erfarna ägare? Jag vet inte..

Men tack för förklaringen gällande djuraffärer, det var som jag misstänkte. Och jag vill ju ha friska fina råttor så det blir nog till att vänta på en bra uppfödare! 🙂

/Surpan