Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 3759 ggr
zense
1

Råtta seg och svag

Hej, min ena råtta har plötsligt blivit seg och svag, verkar också ha problem med balansen.

Han äter inte med händerna utan använder bara huvudet. Vad kan det vara?

blackvelvet
0

Hur gammal är han?

zense
0

Ungefär 1½ år

MangoMelon
0

Lutar han med huvudet åt något håll när han går ?

Verkar han ha matlust, eller väljer han att inte äta? Dricker han, bajsar och kissar han normalt ?

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

zense
0

Huvudet håller han rakt, han bara när man lägger mat framför ansiktet på han. Tror att han bajsar och kissar normalt.

Lancia
1

Hur plötsligt kom det?

zense
0

Tre dagar sen.

Lancia
0

Kom det över natten bara eller har det varit på gång en liten tid liksom?

zense
0

Han är 2 år föresten, och han blev liksom segare och segare

fiffiluren
0

om det kom plötsligt bara så där så kan det vara så att han fått en hjärnblödning, om det är under en längre tid så kan jag tyvärr inte komma på nu vad det kan vara. Hoppas den repar sig :)

Lancia
0

Är han två år så kan det vara vanlig ålderssvaghet, eller som #9 skrev, en stroke/hjärnblödning.

Samma symptom som du beskriver hände en av mina gubbar. Han blev succesivt svagare sedan i maj nångång men var ändå pigg i huvudet och kunde röra sig hyfsat, men sedan i fredags blev han plötsligt snabbt försvagad och kunde inte ens använda frambenen längre. Han fick somna in i måndags.

zense
1

Vetrinären sa att han hade njur cancer och fick somna in.

angeliicaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Exakt samma symptom som hos min råtta Cazeyli. Hon blev 2 år och var 2 år då hon började bete sig konstigt. Dålig balans, höll inte i maten, slutade tillslut äta och slutade tvätta sig.

Och veterinären sa att när en råtta slutat äta, då är det illa. Så vi lät henne somna in.

Lancia
0

Beklagar, zense!

Vad baserade veterinären sitt konstaterande om njurcancer på? Jag är bara nyfiken för jag har inte hört om nån råtta med njurcancer förr.

MatildaSjöberg
0

Min råtta, vet gammal tråd! Är svag, lite taskig ballans. Men äter som han ska, lite långsamt bara, verkar inte ha ont lr ngn tumör, ser trött ut men inte lidande, 1,5 år är han. Är det fel att låta honom leva? Misstänker stroke, men han är ju inte plågad vad jag vet?

Lancia
0

Hur snabbt uppstod problemen med din råtta #14? Kom dom liksom över en natt eller har det kommit smygande?

MatildaSjöberg
0

Dem bodde borta i 9 dagar när vi var på semester. Tyckte han var lite tröttare än vanligt när vi hämtade hem dem. Sen gick det bara utför sen 14 juli, så 1,5 månader. Börjat misstänka stroke kanske. Men han ser glad ut på ögonen och verkar inte ha ont.

mikeiko
0

Kan också vara en öroninflammation, då är det bråttom till vetten!

MatildaSjöberg
0

Ser nu att han har svårt ätt äta. Vill men går inte riktigt… :-(

Lancia
0

Stroke kommer väldigt plötsligt och du kan ofta se i råttans ögon att den ser lite borta ut normalt sett efter det. Hur håller han huvudet? Helt rakt eller tiltar det lite åt någon sida?

MatildaSjöberg
0

Normalt rakt, ibland åt sidan. Hur mkt lider han? Ska man ta bort honom? Kommer självklart ringa vet idag, men han ser inte bra ut :-(

Lancia
0

Håller han det åt sidan så kan han ha öroninflammation och snedskalle. Om han står på bakbenen, eller tittar ner från en hylla, hur håller han huvudet då?

MatildaSjöberg
0

Ne, huvudet vilar mer rakt ner, han är även halvförlamad tror jag, svårt att svälja och ingen ork,..