Överviktig råtta!
Hej! Har 2st han råttor som är syskon, dom är 1,5-2 år gamla. Den ena Nicke väger 400 gram medans då Lambi väger 870 gram, nu har det gått så långt att när jag har honom ute vill han inte gå utan lägger sig platt och i buren ligger han på rygg. Han äter endast vegetarisk kost, jag har dragit ner på mängden och INGA godsaker. Jag matar dom separat för att kunna hålla koll på hans intag men ändå ökar han i vikt. Vet inte vad mer jag kan göra, vår "lilla" bebis mår inte bra! Hans mage känns mjuk och fin så inga knutor eller så. Någon som vet vad hans viktökning kan bero på eller kanske tips på vad mer jag ska göra?
Du måste ge dem båda kött, råttor är allätare. De behöver det, vad ger du dem annars?
"Vegetarisk kost" säger inte så mycket. Är det artegen föda du ger? Om det är nån form av fabrikat, kolla sammanställningen på den. Jag vet inget om råttor men är lite insatt i vad som orsakar övervikt; för högt insulin i kroppen och eventuellt leptinresistens (gör att hunger/mättnadskänslorna blir rubbade och inte fungerar som de ska). Rent artegen föda ger inte övervikt om nånting inte är helt galet, så prova det i första hand snarare än fabricerad djurmat, som den här råttan inte verkar tåla (om det är det du ger honom).
Jag har läst om ett djurförsök där man låtit möss bli överviktiga genom att ge dem höga doser insulin. Sedan hade man slutat ge dem mat, men fortsättningsvis insulin, vilket förhindrade dem från att använda den lagrade energin (fettet), så de svalt ihjäl istället.
Tricket här torde alltså vara att få ner insulinnivåerna, vilket görs bäst med artriktig föda.
Om maten du ger innehåller mycket kolhydrater kan du prova ge nånting helt annat, t.ex. mata honom med ost, alltså mest fett och protein, en vecka och se om det påverkar hans vikt på nåt vis. Det kan ge snabbast resultat, och gör det åtminstone för människor. Det borde dock inte användas mer än som en bantningskur, i förlängningen är det den artriktiga födan som ska gälla.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Motion, motion, motion!
Sen är det bra med varierad kost - allt kan bli dåligt i för stor mängd, bättre att ge lite av varje istället för massor av något =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#3 - Om man är så tjock att man inte kan motionera är det ett dåligt tips. Kosten påverkar oss mer än vi tror, och är överlägset viktigast när det gäller viktkontroll. Motion är väldigt viktigt i övrigt för hälsan, men för viktkontroll är det långt ifrån viktigast.
Artegen föda förhindrar också överätning och ger bästa förutsättningar för en automatisk viktreglering. Det ökar också viljan att motionera.
#4 Alla kan motionera - men inte lika mycket =)
Ex så skulle ett 3-4 min simpass vara lagom för denna råtta, att han skulle springa 4 mil var inte direkt vad jag menade 😉
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Dom är uppvuxna på rat complete men efter att han börjat öka i vikt så gick jag över till vitakraft vita special för råttor och dom får såklart färska grönsaker också. Hur menar du med artegen föda?
Nu var det väldigt länge sen som jag hade mina tungviktare. Honan fick vara smällfet helt enkelt, hon blev 2 år och 1 månad pga tumör i halsen. Hon var ett hopplöst fall, hur jag än gjorde så gick hon aldrig ner i vikt. Hanen vägrade också motionera, det bästa han visste var mys i massor. Och ja, dessa två tungviktare var i samma viktklass som din hane. Fast det var ändå 12 år sen, så mycket information om kost har förbättrats sen dess.
Mitt tips är att försöka motionera, finns det något som kan motivera? Min hona älskade mat, vilket fick henne att röra på sig MEN tyvärr var det inte effektivt för att minska på hennes vikt.
Att mata seperat är en toppenide, vilket gör att du kan påverka deras intag. MEN nånstans får han antingen för mycket mat eller fel sorts mat. Försök minska kolhydrater (blir till socker i kroppen) . Dvs inte pasta, potatis osv. Kyckling är bra kött tex, om du kan ge kött? Lika så fisk utan panering. Paneringen suger åt sig onödigt fett som han inte behöver.
Vad beskrivningen på ditt foder säger är ointressant, innehållsförteckningen är desto mer intressant. Vad innehåller det?
Artegen föda är allt sånt de skulle äta i det fria, ute i naturen.
Troligtvis innehåller fodret nånting som den här råttan inte mår bra av, trots den förtroendeingivande texten. Eftersom andra råttan verkar mår bra på fodret är det nog nånting hos den här individen som inte står rätt till, som gör honom överviktig av maten. Jag tycker du ska testa mata honom med grönsaker, kött och lite ost ett tag, men lämna bort spannmålet, och följ med hur han reagerar på det. Sen bör du nog se dig om efter ett annat foder.
#9 Fast ost är ju inte "artegen" föda(;
Inget foder fungerar ju, bytte från rat complete för att han blev tjock, och han fortsätter öka trots foder bytet. Får väl ta och testa ost grönsaker och kött och se om det blir någon förändring.
#11 Inte ost, det är onyttigt. Men du kan ju testa att göra eget foder. http://rattor.ifokus.se/articles/4d71456bb9cb46222d059bc8-sa-har-matar-terato?stickies-1
Nej, ost är nog inget bra i längden. På kort sikt kan man dock prova ge det tycker jag. Nåt fett behöver han säkert i och med att animalisk mat är del av deras naturliga kost, så det kan vara bra att välja nåt kött med lite mer fett i än magert sådant, om man vill undvika osten.
Jag tror han reagerar på den stora mängden spannmål i maten. 41,7% är väldigt mycket tycker jag.
#14 Ja fast vilda råttor mjölkar ju inte korna och pastöriserar den och låten den tjockna och lagras och allt vad dem gör x). Det animaliska i deras kost är ju endast kött och ben.
#13 Fast vart är resten av procenten? Dokumenterade procent är 51,5 dvs det fattas drygt hälften av vad som är vad. Mjölk och mjölkprodukter är inget råttor behöver i sin kost. Dessutom är det inte dokumenterat vilken typ av mjölk, är det hög eller låg fetthalt? Hög skulle jag tro eftersom det är vad "orginalmjölken" innehåller. Även ost har för höga fetthalter. Dessutom är det inte heller dokumenterat vad för spannmål, är det alla 4 eller är det bara 2 eller 3? (Råg, Korn, Vete och Havre räknas som spannmål)
Du har en tjock råtta, han behöver knappast fet mat. Han behöver smalmat, men rätt sådan. Ett bra Torrfoder och komplettera med lite färskmat är min rekommendation. Man behöver inte ge kött alls, men då får man komplettera proteinet eftersom det är vad kött innehåller.
Du skulle kunna blanda själv? Blir även billigare. Matvaruaffärer har jättebra utbud, man behöver inte köpa stora säckar från Granngården.
#16 - Funderade också på samma sak, vad är resten? Dock så ska man inte tro att fett i maten automatiskt är dåligt för en överviktig; för människor är det väldokumenterat att man som överviktig går bäst ner i vikt med lågt intag av kolhydrater och istället högt intag av fett. Kolhydrater är det som sporrar insulinutsöndring mest (via blodsockerhöjningen), och eftersom insulinet oftast är huvudboven vid övervikt så tycker jag att det är mest logiskt att dra ner på det. För att det inte ska bli för lågt totalt näringsintag behöver man kompensera med lite mer fett och/eller protein, som inte alls är lika insulinogent. Fettet bidrar till mättnad, och finns naturligt i djur som råttor äter. De lämnar knappast alla senor och inälvor orörda.
Spannmål är mer artegen föda för gnagare än människor, så jag tror inte man behöver eliminera det i en kost för en råtta, men om han mår bättre med mindre spannmål än i det där torrfodret så håll det gärna borta. Kompensera bortfallet med mer grönsaker.
När mina började bli feta så började jag med terato torrfodret, har fungerat bra! Har dragit ner lite på fröerna. kör knappt pasta till dem för jag äter inte pasta. Jag ger mina köttfärs blandat med kokosolja och olivolja, det håller ju på mättnad också. Blandar i honung ibland också. Sen ger jag spenatblad och sallad vid sidan om. Har fungerat förvånansvärt bra! Hade också rat complete innan. Har lite över som jag blandade i en stor hink (tror jag det heter? Är trött idag haha…) Har osötad müsli som 'bas' med hirsflingor och bovete. Simning har jag hört är bra. Som andra säger, inte för länge bara. :3