Råttor iFokus

Råttor

Etikett: buren-boende-inredning
Läst 5694 ggr
Apootie
1

Stora Furet Tower-tråden 2

Hej! Vet att det finns (fanns?) en sådan här tråd, men när jag skulle skriva där varnade den för att den började bli väldigt full, och att jag borde göra en ny tråd.

Så, här tänkte jag att man kanske kan lägga in bilder på sin Furet Tower, och tipsa om inredning osv.

Om tråden anses onödig får den självklart låsas.

Apootie
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv fick jag en FT i födelsedagspresent (önskade mig), och har bara en bild när den inte har så mycket inredning (precis uppsatt, lördags). På lördag ska jag åka till IKEA och köpa massa roliga saker! 😃

Min har vitt galler och vita bottnar (eller väldigt ljusgrå, vit nyans).

[juunii]
0

Vad tycker du om den, med städning o.sv? Är du nöjd?
Är på jakt efter en stor råttbur men vet inte riktigt vilken jag ska ta 😃

Edit: fin bur, lägg in en bild när du har lagt in de saker du ska köpa på lördag :)

Apootie
1

Jag tycker den är lätt att plocka rent, har inte gjort rent den ännu, men det känns som att den kommer vara lätt att rengöra! Jag kommer ju lätt in med hela överkroppen och då är det ganska enkelt att fixa till saker i buren! Jag är väldigt nöjd med den hittills och tycker den är fin, bra storlek och mina råttor tycker den är jätterolig! Bilder kommer självklart med den nya inredningen! :D Jag tycker att det är ett rimligt pris för så pass mycket saker. Köpte den (mamma beställde rättare sagt) från zooplus.dk, tog inte ens en vecka sa hon!

Apootie
0

*puttar fram tråden så den inte försvinner 🙂*

[pepparkatt]1
0

Här bor mina tjejer :-) mesta är hemgjort! Älskar denna bur dock är den väldigt djup så ibland är det svårt att nå!

[pepparkatt]1
1

Men ärligt! Blir en ny bild….

[pepparkatt]1
2

Nudå!

[pepparkatt]1
1

Här :-)

[juunii]
1

Har en Furet Tower nu, provade att storstäda den idag och den går jättelätt att städa! Man kan komma in med hela kroppen, for love 😂

Apootie
1

#8 Vad mysig din ser ut!

#9 Säger detsamma!

Ska lägga in bilder på min strax…

Apootie
0

Har köpte lite inredning nu. Men känner att jag knappt hittade något roligt (är så dålig på att hitta saker man kan sätta in…)

Iallafall, här är nedre delen av överdelen om man säger så.

Apootie
0

Övre delen av överdelen

Apootie
0

Nederdelen

Apootie
0

(och varför det inte finns någon mat eller vattenflaska är för att jag precis städat den och inte hunnit ställa dit det än… Så ni inte tror att mina råttor inte får mat eller vatten 😕)

Bananbullar
0

Hur stora är luckorna egentligen? De ser inte så stora ut på bilden, men får man in hela överkroppen så kanske de ser mindre ut än vad de är

Apootie
1

#15 Jag kommer in med hela överkroppen och skulle säkert kunna kräla in hela jag! Luckorna är väl en 2,5 dm breda och höga. Är borta just nu så kan tyvärr inte mäta luckorna 😕

strasstass
0

Sätter en tass här 😉

Har ingen FT själv men är sugen på en…😃

Bananbullar
0

Jag ska beställa en FT idag hade jag tänkt! 😃

Apootie
0

#17 #18 Jag valde mellan RSD och FT, men det blev FT för att RSD inte fick plats lika bra som FT! Jag är supernöjd! 😃

Bananbullar
0

#19 Jag har samma problem. Rummet måste bli minst en meter bredare för att jag ska få plats med en RS. Så det blir en FT istället.

Apootie
0

#20 Ja, jag har ett riktigt litet rum, så även med en FT så är det jättetrångt… Men det är det värt för de små ❤️

Bananbullar
0

Någon som vet hur många Borismattor man behöver för varje hyllplan? 😃

Apootie
0

Jag använder ca 3 st på varje plan! På första finns det ju ett hål ner till andra, så där kan du få pyssla till med småbitar/klippa ett hål i mattan. Och så får du pussla lite för att få det att stämma bäst! Jag höll på en stund innan jag fick till så bra som möjligt, och ändå blev en superliten bit utan matta, där ställde jag toaletten! De kommer överlappa varandra, så du inte tror att det är något konstigt 🙂

Bananbullar
2

Nu är Fureten beställt, längtar tills den kommer hem och jag blir av med eländet som jag har just nu. 👍

Bananbullar
1

Nu kan jag också betrakta mig som en Furet Tower ägare och jag delar här med med mig av min skönhet. 🙂

Melissa V
0

Jag är smått sugen på en FT men gillar inte riktigt mittendelen (botten) 
Går det på något sätt att göra så man kan ta bort den helt? 
eller måste botten vara med för att den ska kunna stå stabilt?

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Apootie
0

#25 Vad mysig din ser ut!

#26 Vad jag såg, så verkar det tyvärr som att man måste ha mittendelen för att det ska stå stadigt. Men man kanske kan bygga till något som motsvarar mittendelens kant?

Melissa V
0

#27 synd. Ja de borde väl ev gå att skära ut själva botten och spara ramen på den bara så det får stabiliteten?

Apootie
0

#28 Ja, det borde ju gå, om man inte kommer vilja använda botten såklart, för det är ju ramen som är stödet 🙂

Melissa V
0

#29 haha ja de problemet blir de ju då men tvivlar jag kommer göra det. Måste dra till affären och kika lite, så kanske man vågar sig på att köpa en tillslut

Apootie
0

#30 Ja, i värsta fall borde man väl kunna beställa en ny botten?

[pepparkatt]1
0

Mellandelenär dock bra att ha då fallhöjden är 160 cm! Jag tänkte likadant innan jag skaffade min ft men är super nöjd med den som den är! Råttorna gillar att ha olika plan att springa emellan så skulle behålla den definitivt :-)

[juunii]
0

Här är min bur fast jag har inte råttor än :)
Hyllplan, stegar & massor av saker ska köpas igen snart för jag tycker det är lite för tomt inne i buren 🤔
Använder borrismattor som bottenmaterial och jag är väldigt nöjd!

Apootie
0

#33 Fin! Men vad har du för storlek på toaletten? Den ser väldigt liten ut 😇

[juunii]
0

Tack din med! Tyckte exakt samma sak när jag tog hem toaletten..
Lägger upp en större bild, borde jag köpa en större? 🤦‍♂️

[juunii]
0

När man jämför med andras toaletter och min.. Men nej, gud vad pinsamt.
Man lär sig visst något nytt varje dag här på RIF! Ska köpa en mycket större snart, men vilken storlek ska man ha? Large till illrar?

Apootie
0

#35 #36 Tack så mycket 🙂

Klart man gör! Man är aldrig fullärd!

Jag har en för kaniner tror jag… Så Large som till illrar borde väl fungera. Jag fick tipset att toaletten skulle vara så pass stor att hela råttan fick plats i. För de tänker ju inte på vart de sätter rumpan om man säger så! 😃

Om man mäter i min bur tar toaletten nästan upp hela platsen på hyllplanet om man har den där (vilket jag inte har)…

Apootie
0

ca mått (tror jag) 36x21x30  (brukar stå på någon lapp på toan)

Exxozzie
1

#36 Fick du inte med en toa när du köpte buren? 🤔

[Ratface]1
0

Åh vad jag önskar mig en FT.

Apootie
0

#39, hon köpte en begagnad tror jag :)

[juunii]
1

#39 #41, jupp köpte en begagnad :) Tack, visar upp en bild senare när jag har köpt en större ;) tack att du var uppmärksam apootie!!

Apootie
0

#42 hehe, inga problem! :D

[Viiicksen]
2

Här är min Furet Tower :)

Apootie
0

#44 Vad rolig den såg ut!

Vad har du för saker i ungefär?

[Viiicksen]
0

Överdel: Två hyllplan, tre hängmattor, två toaletter, ett långt rör, två mellanstora grenar som hänger på gallret och tre tjocka flätor som jag gjort av olika tyger.

Nederdel: Ett hyllplan, ett stort rör, ett mindre rör, två mellanstora grenar på gallret, två hängmattor, ett kartonghus och tygkojor som du kan se på länken nedan.

(_http://rattor.ifokus.se/discussions/5188e78a8e0e741f0d004d31-ett-inredningstips_)

Jag kan ta lite fler bilder inne i buren så fort jag får tid, roligt att du tyckte om den! :)

Apootie
0

Men gud vilken smart lösning på alla toarullar! Har funderat på att hänga upp mina, men det där såg ju riktigt snyggt ut med!

Ja, ta gärna fler bilder! Jag tycker det är lite svårt att veta hur jag ska inreda min FT, särskilt på nedervåningen, den blir alltid lite tråkigare än övervåningen…

[Viiicksen]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#47 Här är en liten video som jag spelade in idag för att illustrera hur det ser ut i buren. Vill du hellre se bilder så kan du gå in på samma länk som tidigare. Passade på att lägga upp alla bilder för att ge lite inspiration :)

Bilder: http://rattor.ifokus.se/discussions/5188e78a8e0e741f0d004d31-ett-inredningstips?discussions-1

Film:

Apootie
0

Wooh! Suveränt! 😃🎈

(och nu vet man hur det känns att vara i ett FT-rör också 😉)

Melissa V
0

jag är sån som stör mig otrooligt mycket på detaljer, och just mittendelen är sånt störmoment tyvärr. Plus att mina råttor skulle enbart förhålla sig på överdelen om jag hade den, vilket känns onödigt.
Inte så jag kommer ha en liten hängmatta högst upp och sen inget mer ;) Omöjligt att de kan ramla 160cm rakt av

DwarfHamster
0

Hur mycket kostar en råttbur ungefär?

[juunii]
0

#51 priserna är olika, köper man begagnade blir det allt billigare än de nya som finns i affären. Det kan variera mellan 600:- till 3000:- som ny beroende vad modellen är :)

DwarfHamster
2

Okej! Tack.. Jag är ganska ung (10 år) och försöker skrapa ihop pengar till ett bra hem till råttor.. Men om iallafall 1 år har jag pengar till råttor! :D

Apootie
1

#53 Vad kul att du vill ha råttor! 🙂
Men tänk på att det inte bara går pengar till just råttorna och mat och bur. Utan det är ganska så bra att ha pengar undanlagda för t.ex. eventuella veterinärskostnader. Det kan bli väldigt dyrt väldigt snabbt. 😕

Lunatic
0

Idag var jag och köpte min egna FT. Eftersom jag aldrig sett den uppbyggd IRL så höll jag på att smälla av när jag kom hem och byggde upp den. Den är verkligen enorm! Ser mycket mindre ut på bilder tycker jag. Detta kommer verkligen bli som ett palats för råttorna. 😃

Apootie
0

#55 Jag säger detsamma! Jag och pappa blev helt "whaaat!!!" när vi byggde ihop den. Jag tror garanterat att jag får plats hela jag i en del av buren, hehe 😃

[Viiicksen]
2

#55 Jag håller med, man kan ha upp till 17 råttor i den enligt regler. Själv har jag bara fem, så de får gott om plats!

#56 Jag provade faktiskt att sätta mig i den en gång efter att jag precis städat buren. Råttorna blev helt galna och tyckte det var jätteroligt, hahahah! Lite jobbigt att komma ut sen bara, hahaha xD

😂

Apootie
0

#57 Ja jag har ju bara tre, så det är ju som ett fort för dem!

hahahaha, jag vet inte om jag vågar krypa in då jag är rädd att den ska gå sönder pga vikten.

Hur många här har hjulen fastsatta? jag har mina på iallafall. Men man kan ju välja!

Bananbullar
0

#55 Själv har jag just nu endast två damer i min FT och jag måste ibland leta efter de när jag ska hitta de i buren. 😃

:')
0

Ska ju bli råttägare för första gången någonsin nu i sommar så ska börja redan nu och köpa en FT och inreda den. Har ev. hittat en begagnad som snart förhoppningsvis blir min 😃

Apootie
0

#59 hahaha! På tal om att leta så gömde sig en av mina pojkar i röret så pass att man verkligen inte såg honom från något håll!

[juunii]
1

Hittade en låda hemma, perfekt för en toalett (?) ;)
obs, lådan är större än vad den ser ut på bild.

[juunii]
0

Köpte en del på IKEA idag & här blev resultatet:

Apootie
0

Vilken cool toalett!

Fint du har i buren!

[juunii]
0

hihi tackar! 😃

:')
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min FT, inga råttor som bor där än dock 😃

Apootie
0

Som jag skrev i din egna tråd kommer jag sno lite idéer från din bur 😊

WarMinerTool
0

Den här buren verkar nice! Är den värd pengarna? :)

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

TTD
0

Undrar är nederdelen mindre på höjd en överdelen? Om man ska dela upp buren. Så tänker nederdelens botten upp till "taket" på överdelens botten och överdelens botten till taket på buren?

Apootie
0

#68 Ja det beror ju helt på hur man ser på det! Om man har ryggproblem kan den här vara jobbig att göra ren. Jag tycker personligen den är värd varenda krona!

#69 Jag är ganska säker på att båda delarna är lika stora 🙂

TTD
0

#70 okej, så de är baa bilderna som lurar ögat 😃

Apootie
0

#71 Ja det är det nog! Jag tycker att det ser lite mindre ut pga att det är två bottnar där, varav en är i mitten och syns bakom lixom.

TTD
0

#72 ja de var så jag med tyckte sen lurar bilder ögonen en del oxå. Har tänkt att skaffa ft snart och är lite nyfiken eftersom jag hade tänkt att dela av buren eftersom jag har två.flockar och inte jätte utryme att ha två burar stående lite här.och där =D

Apootie
0

#73 Jag vet några som har delat sin FT, och jag själv försökte göra det en gång (blev inte så, skulle bara vara hemma i typ några dagar så jag tänkte dela den för mindre städning innan jag åkte). Vet att vissa har delat av den med en tung mortel eller så. 🙂

TTD
0

#74 ja jag har läst att några gjort de men tänkte offra botten och göra små hål och sätta fast något så jag är helt helt hundra på att dom inte kommer kunna ta sig genom =D finns där inga plast grejer som man kan köpa från djuraffären som man sätter för håll har sett de ett par gånger men detta hållet kanske är för stort?

Apootie
0

#75 Har faktiskt ingen aning då jag aldrig delade min. 😕

TTD
0

#76 jaha :/ ska kolla upp det annars får man ju tänka ut något som håller =D

attiratte
0

Kan man köpa en sputnik på Ikea?

sarakaka
1

#78 IKEA har inte ett riktigt djursortiment längre.
Sputnik kan du beställa från djurbutiker, t.ex. zooplus.se 🙂
Men med lite fantasi kan man göra roliga hus av IKEA-saker också!

Apootie
1

Som #79 sa finns det massor av saker på IKEA att göra husliknande saker av. Och om man har tur kan man hitta sputnikar i vanliga zoobutiker. Jag köpte mina i en fysisk butik i Örebro vid Marieberg som heter Djurens Center (Bara talar om ifall någon från Örebro/närliggande är intresserad)

attiratte
0

Jaha, då får jag väl köpa en på zooplus :)

sarakaka
0

#81 Annars kanske du kan hitta en begagnad här på RiF :)

attiratte
0

#82 haha Aa men har redan beställt på Zooplus.dk :D hehehe

panini
0

Putt :)

Engdahl
0

Jag har en FT men mina verkar inte fatta nedredelen och är aldrig där (dom är typ 6v) ibland går nån ner i röret men så fort jag jommer springer dom upp som att dom tror att dom inte får vara där. hur har ni löst det med era? Känns så onödigt att ha så stor bur så använder dom bara hälften

[Mathildaqdt]
0

#85 Mina grabbar fattade inte heller hur man gick till nedre planet (dom är 5 månader nu). Så vi gjorde om det till förvaring där vi har Torrfoder, borris mattor, extra hängmattor osv :)

panini
0

Kan du inte ersätta röret med något annat? Som en liten trappa eller liknande. Det kanske inte tycks vara lika läskigt? Så kan trappen leda ner till något mysigt som tex en hängmatta :)

Engdahl
0

#87Ja en trappa skylle kanske få dom att våga. Det måste jag prova tack :) #86 om det inte funkar med nån trappliknande var det jätte smart att ha det som förvaring :)

[Mathildaqdt]
0

Hade redan provat med trappa och rep fast dom ville fortfarande inte :/

Verra
0

Jag har aldrig använt mig av rören utan satt ett hyllplan strax under hålet bara, på lagom avstånd så dem enkelt kan hoppa upp och ned.

[Mathildaqdt]
0

Smart :) #90

Apootie
0

Mina var lite rädda för röret först, men nu springer alla i det! Är så himla glad att jag införskaffat denna bur. Skulle dock vilja att man kunde köpa till något att sätta för hålet då jag inte hittar rätt grejer hemma. (ex om man ska plocka isär och bara ha halva buren, hade det förra sommaren när jag var på semester och min pojkväns föräldrar tog hand om tåttarna)

blondiie
0

Hur många får man ha i FT? Burräknaren är ju nere så kan inte kolla :-(

Engdahl
0

Har för mig att det är typ kring 16

panini
0

#93 Står lite högre upp i tråden att den är laglig för 17 råttor :)

Melissa V
2

Möblerade om min igår åt honorna, men känns lite tom än så ska in med lite mer inredning sen.

Anothername
0

Är det någon som är intresserad av att köpa en furret tower? Jag säljer nämligen min (kommer slänga upp en annons om den men tänkte höra här också) 

Finns i nyköping å tänkte nog släppa den för ca 600kr

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Engdahl
0

Hur gör ni det till en stor bur istället för en delad? Hoppas ni fattar men som bilden ovanför

Melissa V
0

Tar bara bort mittendelen, svårare än så är de inte. Men du måste ändå ha hyllplan emellan då fallhöjden blir alldeles för stor annars

Engdahl
0

Måster prova det tror jag då dom endå imte vågar gå ner i röret.. jo har förstått att man måste ha lite säkerhetslinor och hyllor :)

Melissa V
0

Ni som vill täcka för hålet så finns de skålar som sitter helt perfekt i. Nu var botten skitig då jag höll p städa så bortse det :D

Apootie
0

#101 var kan man köpa såna? :D

Melissa V
0

Sett dom på djurmagazinet bland annat :) Kolla måtten bara, tror de ska finnas 3 eller 4 olika storlekar

yewi
0

Jag är absolut intresserad av att köpa en tower!

Apootie
0

#103 tack så mycket! 🙂

Är dessa tunga då så de inte bara kan slå bort dem?

Melissa V
0

#105 de kan nog pillra upp dem om de vet om de. Mina fick ju aldrig chansen att veta om att de fanns en våning under så de försökte aldrig ens. 
Men den väger ju inte så mycket precis. De finns ju annars blyklumpar man kan lägga där i, eller om man limmar fast den lite lätt tex med papperslim eller sockerlim som är enkelt att ta bort sen när man vill använda hålet igen

Apootie
0

#106 Okej då vet jag iallafall 🙂 Mina är mästare på att pilla loss såna saker så jag får klura på något!

fridanordqvist
0

Tassar här då jag väntar hem en furet jag också! ^-^

tindra8899
0

Putteliputt 😃😉

HjärtaVila i frid Vanilj & MollyHjärta

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.