Nya råttor och karantän
Hej, jag har länge tänkt köpa två nya råttor (just för att jag tycker att det är ett sådant underbart djur!)
Jag har redan två råtthanar och jag har hört att hanar har svårare att acceptera nya råttor i flocken. Men går det att sätta ihop två hanar med två hanar? Går det att sätta i hop två bäbisar med två äldre hanar? (inte gamla)
Jag läste att man skall sätta dom två nya råttorna i en karantän i sex veckor. Måste man köpa en ny bur då? eller kan man använda sig av något annat?
Och hur stor bör buren vara för fyra råttor?
Angående burstorlek kan du komma bur räknaren på ratpower.se där du kan skriva in vilka mått buren ska ha elelr har så räknar den ut hur många du får ha i den.
Och det går jätte bra att introducera råttbäbisar till vuxna hannar, det som är svårt är om du försöker introducera tonåringar och äldre . Så, så länge du har mentalt friska hanar ska det inte vara något problem med bäbisar.
Karantänen måste vara på en annan plats, helst i ett annat hus där du inte träffar råttorna osv - för då bryts karantänen. Man brukar säga att det inte behövs nån karantän om man tar råttorna från samma plats ( uppfödare ) då dom själva ska ha bra koll på det.
Det finns en del artiklar om detta, om du inte redan läst dem så rekomenderar jag det starkt :3 finns en länk i min signatur
Tack så jätte mycket :)
Karantän är absolut inget måste, utan en åtgärd som sätts in ifall du har en god anledning till det. Exempelvis ifall du misstänker att de nya eller de gamla råttorna har en allvarlig, smittsam sjukdom som kommer att blomma upp inom de närmaste veckorna, och som du vill undvika att sprida vidare. Sätter folk alltid katter och hundar i karantän innan de förs hem till de befintliga husdjuren? Jag rekommenderar dock att de nya råttorna alltid undersöks ordentligt innan de förs in i hemmet och studeras noga i sin bur innan de sätts samman med de gamla råttorna, då ser man ifall de exempelvis har ohyra eller allvarliga respiratoriska sjukdomar. Så ser jag på saken 🙂
http://animail.se/smadjursbur-zeno-2-svart-vit.html
70 hög 80 bred 50 Djup
får plats med 4 st
Man får med hyllplan med tillhörande stege, vattenflaska, hammock och mat skål. det finns en stor lucka på fronten. Dock har jag inte använt den än då jag var tvungen att flytta hemifrån först innan jag skaffa råttor, Men jag tror jag blir nöjd med den.