Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 607 ggr
feldt85
0

Besikta råttor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Skulle vela köra en hälsokoll på mina råttor. Min fråga är om man även kan besikta råttor? Så man får det på papper som man kan med exempelvis hund och katt. Någon som vet? Tacksam för svar :)

zickan
0

Javisst kan du besikta råttor. Brukar kosta runt 250-300kr styck.
Veterinären klämmer igenom råttan för att kontrollera efter knölar, svullnader, pungkulorna hänger nere osv. Lyssnar på hjärtat och andningen så detta är normalt. 
Kollar igenom pälsen/hud för småsår och löss.

Mer än så gör inte veterinären så pengarna är i princip utkastat då en veterinärbesktning gäller bara i 1-2 veckor. Mins inte exakt. 
Ende gångerna det kan va bra är vid försäljning, export/import eller om man anar om råttan är sjuk.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

feldt85
0

Ah :D Super bra. Då blir det att boka en tid för det på måndag :) Tusen tack för svar :)

zickan
1

Tänk bara på att veterinären inte gör bakterie odlingar och kontrollerar bakterier/virus. Så hur vida råttan bär på något smittsamt som kan bryta ut kan du inte få reda på med en vanlig veterinär besiktning.

feldt85
0

Okej. Då ber jag om en odling med :) hur går den till?

zickan
0

#4 bättre ringa veterinären och kolla om de har labb möjligheter för bakterieodling och om de vill göra en bara för att.

feldt85
0

Okej :) Ska dit på måndag så hör med dem då :)