Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 896 ggr
[Fusion200]
1

Tämja zoo råtta?

Jag köpte en blackhooded från Bromma Zoo, hon är inte helt otam men inte tam heller, hon utforskar buren LITE, men mest så sitter hon still och gömmer sig. Hon somnar innanför min tröja, dricker IBLAND vatten från mitt finger, sitter både på uppre och nedre våningen, men hon är rädd för många ljud och rörelser och man ser hennes ögonvita när hon är rädd. Vad gör jag? Tips? Hon är 4,5 månader gammal. Går det att tämja henne?

Leon1973
0

Hur länge  har du haft den hemma?

Ge den tid att anpassa sig till sin omgivning och när den själv börjar visa att den är nyfiken på det som händer utanför buren kan du försöka att börja bearbeta den, inte genom att direkt plocka ut den utan att vistas precis vid buren och locka den fram till gallret osv.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

emelieeileme
1

Hon har (minst) en kompis va? :)

[Fusion200]
2

Hon har två andra råttor i buren ^^

pkml
0

En kompis köpte 3 st råtthonor där för ca 1 vecka sen, alla har microplasma. (Stavning) dom hade även skabb! Tragiskt! Satte du in råttan på en gång till dina? Då kan dina råttor få sjukdomar som djuraffärers råttan burit med sig från grossisten! Hon blir nog tam ska du se, de är ju alltid läskigt med flytt! Sen 2 nya kompisar, introducera du dom eller la du bara in henne i buren? Är hon med i gänget eller stänger dom henne ute?

[Fusion200]
0

Hon kommer från en uppfödare som säljer till dom, dom accepterade henne väldigt fort, dom bara groomade lite. Är bromma zoo samma som zoo.se? Det var zoo.se

pkml
2

De sa dom till min kompis också, men sen när hon gick tillbaks med beskedet att råttorna inte var i bra skick och smittat hennes råttor hemma, så kunde dom inte säga vem uppfödaren var, telefonnummer eller namn! Och då undrar man om det verkligen finns en seriös uppfödare bakom dessa ungar! Finns inte heller någon seriös uppfödare som skulle sälja till djuraffärer ! Finns ingen bra djur hållning på affärer och de är bara ett stort stress moment att sitta i en glasbur och 1000 människor om dagen springer för bi , hundar som står och flåsar på rutan o barn som bultar på.. 😈 tycker inte att de är okej! Inte heller att stödja deras försäljning. Bromma zoo och zoo.se är samma.

Leon1973
2

Någon postade en artikel här för ett tag sen med en film, där det visades hur det gick till med leveranser av djur till djuraffärer, det är långt ifrån att det är en "seriös" uppfödare som kollar djuren hos vet osv.

Massproduktion  och inavel är det som gäller för dem.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Ylwiz
0

Många djur som är på djuraffärer har även används som försöksdjur och då förstår man nog varför dom e skygga/ rädda för djur. Så det kan vara därför dom inte vill säga uppfödarens namn osv. Men det kan dock vara seriösa uppfödare bakom det hela men snolikheten är liten eftersom dom inte vill säga namnet och så?

Karin S
1

Ge henne tid! Jag har köpt från uppfödare, djuraffärer och tagit hand om omplaceringsråttor och alla har i slutändan blivit lika tama och fantastiska!

malin.maria
0

Har någon en länk till hur dessa grossister behandlar djuren? Känns som något värt att se främst för att kunna berätta för andra vad det är de stödjer när de köper djur från djuraffär och i slutändan förhoppningsvis få ett slut på djurplågeriet.

Vänliga Hälsningar

Malin

Ylwiz
0

#10 googla runt på youtube och bara på googel så hittar du säkert något direkt! :)