Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1047 ggr
Emelievonapa
0

Råtta med diarré ?

Aloha! Upptäckte för en stund sedan att min ena hanne har diarré vilket fick mig aningens nervös. Jag vet inte vad exakt det beror på eller om det är något jag bör vara oroad för. Det åska ganska kraftigt innan jag upptäckte att han hade diarré, men jag vet inte om det beror på det? Att han blivit nervös av allt buller och då fått diarré är en hypotes, men att det fortsätter även efter en tid utan åskoväder? Någon som tro sig ha en aning om varför han har åkt på det?

Zakaraa
0

Det kan bero på många olika saker.
Kosten brukar vara den vanligaste orsaken, ny mat eller kanske lite dålig mat (rötmånad). Men sedan har vi haft en extrem värme nu senaste veckan och värmen ställer till det i många magar i hela djurvärlden (oss inräknade) så det kan vara värmen som orsakat det. 
Min hanflock har varit kassa i magen denna vecka och den troliga orsaken är just värmen.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Moa Liljegren
0

Min äldsta var lite dålig i magen när jag badade honom. Mysigt vatten. :P

Emelievonapa
0

#1 jag har stenhård koll på deras Torrfoder och "normal maten". Varken han eller brorsan ha reagerat tidigare på maten så jag skulle inte tro att de är den. Men det med värmen låter rimligt, jag trodde dock inte att råttor reagerade så häftigt på värmen? Är det något man bör göra i sådana tillfällen eller är det bara till att vänta ut?

Emelievonapa
0

#2 råttor har ju en tendens att bli panikslagen i just vatten, dessutom har jag själv upplevt bajs- välden i badkaret när någon av dem ska bada. Tur att de inte ska badas ofta och de slipper det traumat haha

Zakaraa
1

#4 Färskmat blir väldigt fort dåligt i den här värmen eftersom det är rötmånad, var mer det jag menade inte att du ger mat som är dålig, hehe :)

Jodå djurs magar kan reagera om det blir för varmt precis som våra magar, och det är barnsligt varmt just nu så då får man hjälpa till att kyla ner dem :)
Man kan låta dem fiska ärtor (vatten kyler ju otroligt bra) lägga in en vattenfylld fryst PET flaska i buren sedan såg jag även ett tips om att lägga en frysklamp ovanpå buren och en skål åvanpå, skålen hjälper tydligen till att putta ner den kalla luften.

Jag bor själv i en väldigt sval källare (man storknar när man går upp från mitt rum) och ändå reagerar mina hanar på värmen, honorna klarar det bättre hos mig, varför vet jag inte. Så hos dem försöker jag kyla ner buren så de har de svalt och det hjälper magarna.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning