Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 716 ggr
vaniljkaka
0

Djuraffär behandlar djuren dåligt

Hej! Är tyvärr ingen råttägare men jag har lite frågor, ni som är kunniga :)

Det finns en djuraffär där jag tycker att dom har väldigt lite kunskap om djuren de säljer och ger fel råd osv… När jag var där i går hade dom EN stackars råtta, (dumboråtta) i en dunabur, inget att klättra och inga våningar, bara lite stö på marken och ett hus… den bara låg där inne och såg helt deprimerad ut! Får de ens ha de så?!?!?!? 

Sen hade dom en kanin tillsammans med marsvin! så får man väll inte heller ha de? 

Köpt djur därifrån innan och då har de blivit fel… fått fel kön och fått gravida ökenråttor. Så nja.. den djuraffären gillar jag ej.
Kan man ringa någonstans och säga detta ? eller är det okej att djuraffären har de så här?

Lamina
0

Nej, råttor ska enligt lag hållas i par och ska ha tillgång till flätbart materiel att bygga bo med och saker att tugga på. Det ska även finnas någon form av berikning i buren (Det kan dock hävdas att hus+ bobyggematerial+ gnagarpinnar kan betraktas som tillräcklig berikning. En maxiduna är dock fullt laglig att hålla råttor i.

Kaniner och marsvin får tyvärr bo ihop.

Jag rekomenderar att du läser denhär artikeln: http://rattor.ifokus.se/articles/4f2aa97988f4725925005efc-hur-anmaler-jag-dalig-djurhallning

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Bill&Bull
2

Ring och anmäl det till länsstyrelsen. Finns specifika där som har hand om djurskydd å lag. Låter ju inte som ett bra ställe för stackars

||My Love For Animals Is Immortal||

zickan
4

Förstahand. Gå till affären och konfrontera dom. Ta med lite utskrivna papper från jordbruksverkets hemsida om svenska lagen. Finner den i dokumentet L80. 
Lägg upp vad buren måste va enligt lag, att de enligt lag skall va två(tror dock att zoo har dispens att få hålla en tills den säljers eller avlivas till foder.

Lägg upp att det dom gör inte är okej och visa på vad som de gör fel. Lyssnar de inte övh eller inte gör något åt det inom nån dag. Så ring länsstyrelsen och anmäl. 
Jag anmälde arken zoo i västerås efter mycket okunnig och snoffsig personal som ansåg att råttan inte var god nog åt sällskap men avla skiten av den var okej. Värsta tänkbara att få höra för min del att de rekommenderar avel hur som till folk de inte känner. Dock sjönk hon ihop lite bakom disken när jag fått nog. 
Men samma person var väldigt brutal mot en råtta hon skulle kontrollera på affären. Gav mig fel information. Och kort efter åkte en kompis dit för hon ville ha en liten vattenflaska för att ge te. 
Blev bemött med vidig personal som tittade ned på henne och nära på vägra sälja en liten vattenflaska. Mycket för personalen inte tyckte hon fick ha så liten vattenflaska som att ge te till en råtta. Det kan man ju inte.. suck
Samma kompis var senare där igen på hälla zoo för att skaffa kattsand. Ser att inga djur har vatten i sina flaskor och säger till personalen. 
Personalen slänger ur sig att de får vatten när de behöver det. Var mycket varmt ute just då. Och pga det som varit kort innan så fick jag nog och ringde djurskyddet. 

Några dagar senare skulle jag köpt strö på den andra arken här i stan. Den som beteer sig bättre och verkar måna lite mer om butikens djur. Men även dom verkade då haft besök av läns. Hela djurrummet var avstängt och skyllt hängde utanför med texten "storstädning". Aldrig sett det innan och ändå där ofta. 
Så läns jobbade snabbt och de skärpade till sig en del. Bitter kvinnan fick bättre attityd mot kunder. Även om hon kan slänga in lite fula meningar ibland som man reagerar på. 

Så funkar inte att konfrontera dom personligen mot att de gör fel. Så funkar det iaf med läns.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.