Bada råttor med grönsåpa?
Jag minns att jag frågade i en bada råttor tråd om man kunde bada i grönsåpa men ingen svarade. Jag hittar inte tråden så jag gör en egen!
Kan man bada råttor i grönsåpa?
Jag gjorde det med mina första råttor eftersom jag inte fick svar och de verkligen verkligen behövde ett bad. Jag har inget hundschampo då vi bara använder grönsåpa och alltid gjort till djuren. Och nu behöver alla ett bad känner jag.
Är det ok att bada när de har löss och haft medlet i nacken under natten?
Men är det dåligt? Är det ett big no?
Jodå jag tycker mig minnas´en uppfödare som badar sina råttor med grönsåpa inför utställningar, hehe.
Jag har inte hört något om att det ska vara dåligt eller farligt, så länge man undviker alla "hål" (ögon, öron osv) då är det nog bara att köra på :P
Dock är jag inte säker på att det är så bra att bada dem så nära inpå en behandling för löss. Hur länge sedan behandlade du dem?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
att bada djur utan att de är smutsiga, har sår, diarré eller luktar väldigt illa är det onödigt och skadar bara deras hud. Men om du känner att de verkligen behöver det kan du göra det. Men högst en gång i månaden
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#3 Många låter råttorna bada fritt under sommaren i buren i hög skål med vatten, svalkande om det är för blåsigt för att ta ut dem utomhus/inte har AC 👍 Har jag alltid låtit mina göra och de har inga hud eller pälsproblem…
Farligare på höst/vår/vinter dock, men snarare för att de kan bli sjuka än få hudproblem, så där är det bäst att bada så lite som möjligt…
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#1 Ne jag undviker allt sådant! Tar mest vid ryggen. Det är ju naturliga grejer i. :3
#2 Nej jag vet, jag är inget fan i att folk badar sina råttor ofta. Ser ingen mening i att bada dem för att de luktar, råttor luktar råtta och det försöker ju vissa få bort.. :| Men nu är det så att De har ätit barnmat och har tvättat varandra och kletat det överallt haha. Och så har de andra kissat på Kalle. .__. Rakt i nacken där medlet är ungefär. Men Kalle har småå småå sår, gör det något?
Och om de blir torra kan man väl gnugga lite olivolja? Har för mig att det bara ger bra då de kan slicka på det och så, men vet inte. D:
Såpa har ett högt ph-värde, uppåt 9-10. Vet inte hur väl råttornas hud mår av ett så högt ph?
En tanke bara… 🤔
#3 Men du använde inte tvål då, är nog inte riktigt samma sak. Har också tänkt på att lägga in någon skål som ett råttbad men har inte hittat någon stabil än. Vill inte ha vatten i hela buren och hela golvet när de välter ut den. ;) Tror jag håller mig till vattenbad när de är ute istället!
La till en del i min text som kan ha kommit in för sent, hehe. Var kring lusbehanglingen (som jag missade i ditt inlägg i början därav sen redigering)
#5 Jag har verkligen ingen aning! :o Men gulsåpa då? Eller är det kind of samma sak?
#7 Igårkväll fick de en droppe i nacken! Gnuggade lite på droppen också. Himla dåliga sprutor, fanns 2 droppar i och hon bad mig ta 1 droppe men sprutorna typ fastnade så allt åkte ut direkt. -.-
# 8 Både gul och grön såpa har högt ph-värde.
#3 Såpor förstör hudens naturliga skydd, tvättar av fetter och allt annat som råttor behöver. Om man badar en råtta eller ett annat djur nån gång så händer det inget. Huden kan då lätt bli irriterad, bli mjällig, Pälsen blir torr och matt, Allt detta kan leda till klåda och det kan leda till en massa annat :)
mvh, HamsterHamster
Plus min ensamma herre luktar så himla illa.. Går knappt att vara nära honom eller hålla i honom. Lukten försvinner inte även ifall man tvättar händerna 5 ggr.. Då anser jag att han kan behöva ett bad. xD
#11 Men om jag masserar lite olivolja i huden då?
Vet inte om Kalle blev badad i förra hemmet men Sirius har blivit badad 2 ggr. De andra två har aldrig badat.
Jag har använt grönsåpa för både hunden och råttorna utan hudproblem (ska vara för högt PH för hund också), men olivolja är bra fruktande om de blir torra ja 🙂
Var en period min lilla hassel lyckades lorta ner sin svans otroligt, tyg 5 lager av smuts så svansen blev 3 ggr så tjock på bara typ 3 dagar! Man kunde inte se svansen utan det var enormt tjocka fjäll av smuts… Ingen aning om hur hon lyckades, men det blev väldigt många bad med grönsåpa under någon månad där, o det var inga problem…!
Vet inte heller hur det är med löss grejen dock, kanske undvika nacken när du badar…?
Okej om behandlingen är så pass ny skulle jag absolut inte bada råttorna Alls eftersom det då förstör effekten som medlet har. Ska du göra en uppföljningsbehandling eller är det endast en behandling?
Jag skulle vänta i minst 3 veckor innan jag skulle bara dem.
#14 Men han blev ju helt nerkissad i nacken. ):
#15 Jag ska ge en droppe varje vecka i 4v.
#13 av en gång förstörs inte allt detta, speciellt inte av grönsåpa som är ganska lugnande :) annars om huden värkar torr kan du ta lite babyoil :)
mvh, HamsterHamster
I och med att du behandlar för löss skulle jag inte bada råttorna. Om du vill få bort kiss/smuts om de fått på sig så råder jag istället att använda en våtservet.
Att bada råttorna under en behandling kommer störa själva behandlingen och ta bort effekten och därmed inte ta bort lössen.
#18 Jag har en babyolja som jag använt till svansar 3 ggr, men inte på de 3 nya. Tycker den luktar starkt.. Den skulle ändå innehålla aloevera och så vidare. Tyckte den såg mildast ut. :c
Använd ett mildare schampoo, typ hund/kattschampoo eller barnschampoo som är mildare mot dina råttors hud.
#11 Då måste hassel haft väldans tur när hon badade 2-3 ggr/vecka i över en månad iom hennes päls är fin, inga hudproblem eller något… Kanske skulle bli problem med huden om man inte gav ägg ofta, eller andra oljor (mina kan få lite fiskolja då o då om de inte har fått äggula på några dagar, även kokosolja), men tror de flesta råttägare här ger mycket mat som är bra för pälsen och huden.
TS, går att massera in med de flesta oljor! Även inkludera dem i kosten som jag skrev ovan blir värsta skönhetskuren 😃
#23 Vilka våtservetter över lag fungerar :) (operfymerade så klart)
De där är ju tydligen Extra skonsamma dessutom, hehe. Men ja under behandlingen skulle jag helt klart använda servetter istället :) Och vänta minst en vecka efter sista behandling OM inte din veterinär ger dig annan tid innan du badar på riktigt. :)
#21 Jag har inget barn/hund schampo. ): Har så svårt på att lita på vilka som är bra och vilka som inte är..
#22 Åh jag ger också kokosolja haha! Blandar rå köttfärs med honung, kokosolja och olivolja. De älskar det!
# 23 Bättre än Grönsåpa! Definitivt!
#24 Okej jag kör på det! :D Hoppas de håller sig iallafall lite rena tills dess haha. Är det sant att små bebisar tar hand om sig sämre än de lite äldre? För min mista luktar inte så gott heller hehe..
#26 Kan du rekommendera ett hund/barn schampo då? :)
Och gärna ni andra som testat också!
Babyservetter :D bättre än något bad någonsin ;)
mvh, HamsterHamster
#25 Kokosolja är helt fantastiskt! Ger det till hunden också, och använder det som olja för min egen hud… 😃 Skulle inte våga mig på babyolja dock för varken mig eller djuren, för många skräckhistorier om vad det gör för hälsan & huden 😞
PCL schampoo som finns på Granngården är bra och sen har Espree en hel uppsjö av olika sorters katt/hundschampoo. De finns på de flesta djurmatsbutiker, typ Arken eller Djurmagazinet. Annars kan man beställa schampoo på nätet också. Det kanske till och med finns speciella råttschampoon? Ska googla på det! 😉
#27 hmm tror det är individuellt faktiskt :P Mina yndre är renligare än mina äldre, honorna renligare än hanarna osv förutom ett fåtal grishonor.. x)
Jag själv använder ett kattmedel som heter Groomers Goop, det är en fettlösare som tar bort ALLT. Jag kallar det lite för mirakelmedel då det tar bort det värsta av det värsta. Lärde känna det genom ett gäng uppfödare som använder det inför varje utställning. Det är tydligen otroligt vanligt bland finska utställare och uppfödare också.
Det är otroligt bra och råttorna blir väldigt fina i päls. Jag tycker de återhämtar sig och får tillbaka sina oljor väldigt bra och snabbt :)
Jag badar dock max 2 gånger om året, om jag ska på utställning. Ibland kan jag tvätta svansar men det är ytters sällan jag tvättar hela råttor om jag inte ska på utställning.
#30 Ja jag vill helst inte kleta saker jag inte har en aning om vad innehåller eller som inte är rekommendationer! Använder kokosolja till mat och hår också. :3 #31 Tack! #32 Ska lätt ta mig en titt på det, tack! :D
# 32 Groomers Goop ska inte användas som schampoo, utan bara på partier där de har mycket fett.
#34 Jisses vad det är mycket att tänka på haha! Lever på screenshots här. ;)
#34 Det används på hela råttan inför utställningar. Från vad jag fick lära mig från uppfödarna, även finska så fungerar det utmärkt.
Det är som sagt inte ofta man använder det heller.
# 36 Oftast badar man väl bara råttor om det är något fett på dem som de inte får väck/luktar enormt illa? Då funkar väl fettlösande för det med? Det är väl aldrig riktigt huden som är nasty utan pälsen? (Frågetecken mästaren)
Mina badar i badkaret med duschstrålen på väldigt lågt. Ger dom en bunke att sitta i som är till hälften fylld i vatten så den fortfarande flyter :)
Vissa gillar att sitta under strålen och blir nästan lite "flummiga". Andra envisas med att försöka hoppa upp på badkarskanten och blir nedsatta igen. Men efter ett tag sitter nästan hela flocken och "flummar".
Varmt vatten och ånga verkar göra dom nästan lite sövda. Och efter 20 minuter är alla rena och luktar gott helt utan tvål, schampoo eller ngt annat rengöringsmedel. Och svansarna är rosa och lena <3
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
#37 Exakt, det är ju olika fetter och oljor som sätter sig i pälsen som man tvättar bort. Och i fetterna/oljorna sätter sig skiten. Då tvättar man bort fett/olja tvättar man bort skiten. Rejält enkelt sagt :P
Men och andra sidan är ju fetterna/oljan som sitter i pälsen bra för dom. Den skyddar också. Tvättar man bort det så finns ju risk att man torkar ut deras päls, hud och svans. Varmt vatten gör faktiskt susen.
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
#38 åh mysigt! Jag sätter mina i badkaret när de ska bada. På varmare vatten än kallare då jag läste att råttor klarar och vill ha lite värmare annars tycker de det är obehagligt eller vad det var. Hade satt mig i badkaret med dem om de inte hade rivit sönder hela mig haha. En gång försökte Sirius klättra på min arm när den var rakt neråt och utan tröja. Hur han egentligen fått fäste är en intressant tanke. x)
#40 Det är därför man endast ska bada om det absolut behövs.
Varmt vatten tar inte bort smutsen, det kan ta bort mycket men långt ifrån allt om man inte håller sig i vattnet otroligt länge. Har man badkar är det alternativet möjligt men inte annars.
Själv får man tvångshålla råttorna som blåvägrar vara i närheten av vatten, har haft två råttor som tycker om vatten som gärna satt i duschbaljan men utöver de två vägrar de vatten.
Kan hoppas på att mina nya råttor gillar vatten haha. Men nu ska vi se om jag fått in det i skallen, bara vatten i ett badkar är inte heller bra iom lusmedlet? Tänkte man kunde badkars träna innan riktiga tvättningen.
#43 nej precis, du bör undvika sånt som kan ta bort medlet
#44 Okidoki! :3 Tack för alla svar! Ska kolla in schampona och det, ifall jag hittar det i denna lilla sketna hålan haha. Finns bara 2 djuraffärer i min närhet. Sen är det 2 mil iväg till nästa, som inte heller är så stor.. x)
#46 jag har det schampot fast rosa flaska. Kattungeschampo. Helt underbart bra!
#46 Fungerar nog jättebra!
#47 #48 Då kan jag pusta ut! Äntligen. :) Hoppas det fungerar bra när jag ska använda det. Så de inte blir så torra och mjälliga.
# TS Rapportera om hur det går!
#50 Nu är de 3 snälla badade. Den lilla fisen försökte hoppa upp ur badkaret hela tiden haha, såg så fjöntigt ut för han kom inte långt. Aja till produkten! Den luktar rättså starkt men jag tvättade den på mig först och jag kände inget konstigt. Men när jag la på det på det så blev det rättså varmt. Trodde det var dåligt/farligt men de reagerade inte på det alls. Det blev inte för skummigt utan var helt perfekt. Har kollat pälsen på alla nu när de börjar torka. Bebisen doppade hela ansiktet i vattnet av någon anledning så hans ansikte är jätte fluffigt haha, trodde inte bara vatten kunde göra så mycket skillnad. Men hans päls känns helt ok och har kollat huden och den verkar vara bra! Nicklaus har alltid riktigt fin och glansig päls så han ser exakt likadan ut haha, luktar lite godare. Det är ingen stark doft utan det luktar bara cleant. (Till skillnad från såpan som ja.. luktar såpa) Kalle har rätt glanslös päls i vanliga fall även fast jag lägger i olja i färskmaten då och då. Han är även rätt långhårig. Han har inte jättenycket hår på rumpan, fast långt upp. Precis efter ryggen. Tror han ryckt bort päls där. Det syntes mer när han var blöt. Tvättade inte hans mage då det inte är någon päls där. Kände även en liten bula under hans minimala sårskorpa från läkningen av bölden, kan det vara ärrbildning? Hoppashoppas det inte är en ny böld. Det läkte jättefint. Men iallafall, jisses vad jag pratar bort saker. Hans hud var också väldigt fin. Som jag skrivit innan så har han små sår från lössen probably och de såg jättefina ut och han hade inte ont när jag petade där. Dock när jag kom upp och la alla i sängen så skulle jag känna på hans svans för att se om den blir ren. Då börjar han vifta på svansen rätt rejält? o: han har aldrig gjort det innan men såg lite offended ut just då. Släppte svansen och han kollade på mig från sidan och så tog jag på den än en gång och samma sak hände. Eftersom det är ett aggressions tecken (vad jag läst här) blev jag jätte förvånad!) Släppte än en gång och sen tog jag tag igen och släppte inte då jag ville se om han tänkte markera något men han bara stod där och viftade. Sen släppte jag och han gick iväg och putsade sig. Tror nästan jag ser lite hur stressad han blir med putsandet ibland. Han tvättar mycket på rumpan och ryggen och gnager då och då. Han är riktigt våldsam när han tvättar. Tungan går som bara den. Men slutsatsen, schampot var bra och gjorde vad den skulle! Ingen stark doft som hamnade på råttorna, vilket är bra. Pälsen och huden såg väldigt bra ut. Eftersom jag bara testat grönsåpa så får denna 9/10. Hade varit 10/10 om den inte hade luktat så starkt. (Hamnade ej på råttorna som sagt men ändå) och lite läskig känsla när det blev lite varmt. Men de verkade inte ha någon skada utav det. :) Nu blir det att asa ner den tjuriga killen… Man hoppas på att det bara blir rivmärken. ;)
Vad kul att det fungerade bra! Du kan nog späda ut schampoot med vatten innan du använder det så luktar det kanske lite mindre starkt.
#6 Jag har en sån här som råttbad i buren. Mycket stabil och välter inte, rekommenderar :)
orkade inte läsa tråden. badar både hund och råttor i grönsåpa ibland. lite beroende på kön. hanar är så mycket fetare än vad honorna brukar va. nu har jag dock några pissiga tjejer. de som är feta i huden och smuttsiga har jag kört diskmedel till.
honor är oftast mindre feta i hyn och kan enklare bli uttorkade. bättre med nått som ej torkar ut lika mycket där.
Lite av vad jag kör på till hund och de andra djuren är
grönsåpa, diskmedel, prob tjärshampo,galltvål, acointimtvål, lactacyd, eucerin, ett som jag inte mins vad det heter. är med kollidialt silver som en ingridiens.
men det jag kör mest på är det som finns av märket virbac.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.