En fästingerfarenhet rikare!
Tänkte berätta om det lilla äventyret jag hade igår 😎
Min annars så mjuka och mysiga ettåriga kille blev plötsligt helt stel och pipig när jag skulle mysa med honom. Jag tänkte att det berodde på att hormonerna tagit över efter att jag särade på min nyligen ihopsatta flock pga stress och bråk, och han nu inte riktigt visste vart han stod. Men det beteendet kan väl inte komma bara över en natt?
Så försökte att försiktigt klappa honom och märkte då att han reagerade starkast när jag var vid nacken. AHA! tänkte jag, smärta. Men varför? Tog ut honom mot hans vilja och kollade och kände efter sår. Trodde jag hittade en sårskorpa i nacken en bit bakom ena örat, men det visade sig vara en äcklig liten fästing!
Den gjorde jätteont för jag fick inte ens ta i överkroppen utan att han pep eller blev stel. När jag sen försökte ta den så skrek och flög han, gick knappt att hantera!Efter många misslyckade försök så drog jag på mig tjockhandskarna och bad mamma om hjälp. Vi kunde verkligen inte hålla fast honom och plocka den, till slut fick vi den med ett löst grepp om råttan och en smygattack med fästingplockare. Det lilla äcklet var inte större en ett riskorn men lyckades ändå orsaka den smärtan. Nej, usch fy och blä för fästingar!
Någon annan som hittat fästing på sina råttor eller har jag haft ovanligt tur?
Ojsan!
Inte visste jag att reaktionen på en fästing kunde vara så smärtsam.
Har han varit ute?
Själv har jag bara erfarenhet av fästing på mig, hund , häst och katt. Inget har brytt sig nämnvärt.
Jag har faktiskt aldrig haft fästing på mina burdjur (inte ens när vi hade utekanin :P)
Det är ytterst ovanligt att burdjur som aldrig vistas ute får fästingar. Enda sättet de kan få fästingar då är genom att annat utedjur eller du som människa fått med en in som sedan letat upp råttorna.
Har råttorna däremot varit ute finns alltid risken för diverse ohyror men jag har aldrig stött på råttfästingar så det här var lite intressant! Har dina råttor varit ute eller är de helt och hållet innedjur?
Jag kan tänka mig att det gjorde så ont främst för det var på ett dumt ställe, det var något helt nytt, fästingen var stor i jämförelse med råttan (på en hund är det ju exempelvis mycket större storleksskillnad)
Jag tror dock mest på att han tyckte det var extremt obehagligt att någon var och drog i Något i nacken på honom. Så jag tror inte smärtan var så Extrem (smärta absolut, för man drar ju bort något som nypt sig fast) utan mer obehag.
höhö… tänkte skriva att jag aldrig haft råttor på mina fästingar… någon är trött tror jag..
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ja han har varit ute i en utebur så gissar ju på att den kommer därifrån. Håller helt med, för en hund eller människa är en fästing inte så obehaglig, men på en liten tott känns det nog betydligt mer. Och som du skrev Zakaraa, dumt ställe. Och sen kanske han uppfattade det som om jag "bet" honom i nacken då det bara kändes när någon var där och petade… Jag har inte hört att vanliga burdjur fått fästing så blev ganska förvånad lär jag säga :P
#3 Ah ja men då är det troligtvis därifrån han fått fästingen. Ett tips är att försöka hålla gräset så kort som möjligt, ifall det nu är lite längre för fästingar stortrivs i höga gräs.
Förhoppningsvis är det första och sista fästingen din sötnos får, kan tänka mig att det måste varit rejält obehagligt! Jag har själv tack och lov *peppar peppar* aldrig haft en fästing på mig själv så vet inte alls hur det känns för oss "bjässar".
Det konstiga är att vi knappt har några fästingar här hemma 🤔 Aldrig någon på människa och vi plockar kanske en 2-3st per år och katt/hund och gräset hålls nere, så risken för ännu en är nog väldigt liten 🙂
#4 Lite halvt OT, men kan tala om att fästingar känns inte alls på människor. Iaf inte i första dagen, hur det är efter det kan jag inte svara för. Men det är inte särskilt skönt när man tagit bort dom små otygen. Tog bort en från bröstkorgen häromdagen, det ömmade ganska bra någon dag efter. Men av dom 3-4 fästingbett som jag fått sen jag flyttade ner hit förra året så har jag faktiskt inte känt av ett enda fören jag tagit bort dom.
Katterna och hunden verkar inte heller vara särskilt besvärade av dom, och dom drar på sig rätta många… 🤓
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#6 Urk x)
Pappa stackarn hade en i Naveln (inåtnavel) och den var svår att få bort.. Den måste gjort jäkligt ont :P
Det gör nog inte ont när de sitter där men när de biter tag och ska plockas bort… nja.. jag hoppar nog det 😃
Jag har haft en fästong som klättrat på mig, som jag fick från tiken som tyckte det var snällt att lägga sig i min säng direkt efter långpromenaden. Men den hann jag få bort innan den satte sig.
Jag är expert på att hitta fästingar.. hittar supermånga på de två gårdshundarna samt de två (av 3) katterna som bor på gården/stallet där jag arbetstränar. Jag har dock aldrig hittat någon fästing på häst vilket jag tycker är underligt med tanke på gräset hästarna går i.
Höhö sorry för OT men det är lite äckel-roligt att snacka fästingar xD