Råttans föda
Hej!
Jag funderar en del på råttans föda, alltså det den bör äta dagligen. Mina råttor får väldigt varierad mat och jag är nöjd med vad de brukar få! Men jag funderar på t.ex. avföring, vilket vi alla vet att det luktar. Finns det något sätt man kan anpassa maten för att det ska lukta mindre? Vi som är i barf-svängen för våra hundar/katter/osv vet att avföringsdoften så gott som är borta när spannmål försvunnit ur kosten (och jag vet att en råtta inte är gjord för att äta enbart kött, så det är inte det jag menar!). Anser ni att en råtta behöver mat med spannmål som t.ex. pasta?
Jag skapar inlägget som en diskussion, inte att jag tycker på ett visst vis (så attacker undanbedes ;) ).
Har någon tagit sig tid att experimentera med era råttors mat? Vad har ni tagit bort/lagt till och vad är resultatet? Anser ni att de behöver mat som t.ex. pasta, havre, vete, kanske även potatis?
Nu har inte jag råttor längre men när jag hade experimenterade jag mycket med mat, vad dom gillade och sånt, dom fick matrester av middagen varje dag, min pappa anpassade sin matlagning så råttorna inte skulle få krydda och liknande, dom fick både pasta, makaroner, havre, potatis, alltid blandat med grönsaker och kött, en gång i veckan fick dom räkor, på den tiden tänkte inte jag på spannmål, men jag upplevde aldrig att deras avföring luktade illa, mina råttor var rättså luktfria, alla hanar, 5 stycken.
Jag brukar kalla pasta, potatis och liknande för bukfylla, inget speciellt i dem som de inte får genom sin basmat (använder terato's recept) så den platsen bukfyllan tar i magen bör hellre ersättas av grönsaker/kött.
Men även fast det är hur jag tänker så ger jag dem ofta potatis och pasta, men jag försöker att hålla det på runt 10% o under när jag vill att färskmaten ska ha en mer fysisk mening och inte bara för att göra de glada 😃 Dock så blir det även bukfylla dagar då de får kanske 40% pasta med 60% köttfärsås-- Men de dagarna är jag väl medveten om att de inte tillför särskilt mycket utan är lite likt de dagarna jag själv äter pannkakor till frukost och pasta till lunch & kvällsmat 😇
Eftersom spannmål är deras baskost så tror jag inte lukten kan fixas, och "mer" spannmål i färskmaten gör inte någon stor skillnad då det är deras 24/7 mat redan, så att utesluta det tror jag inte gör mycket för lukten i sig… Kanske om man kan hitta något annat som håller uppe den mängden av energi som råttorna behöver som man ger genom spannmålet utan att ge dem för mycket av något annat i basmaten?
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
ååh, förlåt för helt OT men är det inte du som fanns (finns?) på dayviews förut, under namnet hemlighetsmakeri eller liknande? Vet att jag följde någon som hette typ så, och hade massor av fina bilder, bland annat på sin hund, som hette just Kito och såg ut ungefär som hunden på din profilbild :)
#3 Känner igen också!
Bara testa lite med maten. Alla råttor är olika på vad de behöver för kost som hur magen gillar det.
Jag föredrar att dra ned spannmålsdelen. Många har tittat snett på mig för att ge mycket mer protein än rekommenderat. Men mina har visat sig må bättre av det.
Även torka grönsaker och ha ner i fodret för att spä ut det lite är en stor hitt med mina. Rätt lätt nu när det är så sjukt varmt. Har en ugnsplåt som jag skivar upp tunna grönsaksskivor på och sätter sedan på balkongen där solen står och steker. Brukar ta 1 max 2 dagar innan det är riktigt bra torkat just nu.
Själv ger jag inte matrester varje dag till de vuxna om det inte är nån gammal eller nån som behöver få upp hullet. Mina ökar för mycket i vikt av att få lagat varje dag. Mjuk mat går snabbt att sätta i sig än hård mat. Och hård mat förbrukar lite mer energi att tugga i sig som mer underhållande. Får istället grönsaker oftare.
Just nu luktar dom en aningens mer. Men det är för att jag har flyttat dom från svalaste rummet till rummet där solen ligger på. Persienner är nere men det är ändå lite varmare där. Men även rötmånad. Så städa mer, annars är det inte så hemskt.
Luktar avföringen mycket kan det bero på andra saker än kost. Som urinvägsinfektion, njursten, mask, magproblem. Så hur är konsistensen på bajset?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Till alla: Tack för era svar! Deras avföring är i mina ögon bra - det är fast, men inte hårt. :) Och sedan jag blivit noga med att tvätta burgallret (som jag läste mig till på sidan) har den uppenbara doften minskat, och nu vet jag inte hur mycket det luktar längre, men nästan ingenting alls då jag även bytt underlag oftare. (jag har också dåligt luktsinne, så om det luktar lite vet jag inte det ;D).
Precis som Zickan så ger jag nästan ingen pasta/potatis längre, utan de får mycket av allt annat. Men vad anser ni gällande frön? Solrosfrön och pumpakärnor som de får mest bör ju vara toppen att ge. Ger även havregryn men jag vet inte, tycker ni det är nödvändigt? Nu var det ett tag sedan jag läste rekommenderat "torrfoderinnehåll", så vad tycker ni mer jag bör ge i den kategorin? (ska gå in och läsa igen också). Och vad är Terato's recept? :)
Nu blev det mycket frågor i ett, sorry!!
Angående torkad frukt/mat så får mina ganska ofta tuggisar som mina katter också får. Bland annat lammöron, kycklingfötter, torkade fiskar osv, al natural. :) De älskar det och får jobba för käket! Dessutom lätt att fästa/hänga i buren så de får jobba lite extra.
Och #3 & #4
Åh vad kul att ni minns mig! Jag finns kvar som Hemlightsmakeri men tyvärr utan lilla Kito. Han gick bort för 2 år sedan. Men jag uppdaterar fortfarande ganska aktivt. :)
Teratos recept finns här :)
Jo, loggade in och såg att du hade uppdaterat massor sen jag va inne sist! Mycket fina bilder där :)
Beklagar att Kito gick bort, han var riktigt fin!
#7 Tack!! :)
Ja, han var verkligen finast <3