Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 356 ggr
Moa Liljegren
1

Kan råttor hota?

Nu när jag sprutade ivomec i nacken på alla råttor så hade jag ute Nicklaus, min kille på 3-4 månader och så tog jag ut Sirius, den dominanta råttan. Hade redan sprutat på bebis så tänkte ta Nicklaus, Sirius sen Kalle. Och så tänkte jag att de kunde få lukta på varandra, och att jag skulle hålla i Sirius för jag vet vad som händer när jag släpper. Och då ser Nicklaus jätterädd ut och piper och stelnar efter en stund. Alltså de har bara fått nosa. Och Sirius hade inte ens puffat upp sig än, utan fräste bara lite. Kan han ha hotat honom på något sätt? 

Minns Nicklaus när Sirius hoppade på honom? (2 ggr dessutom..) Han var ju bara 2 månader då. Jag har ingen aning hur det är med minnen med råttor. Men han pep av att bara kolla på honom? :s 
Och sen tog jag in Sirius och satte in Nicklaus i sin bur också för att ta ut Kalle. Och efter att jag sprutat honom (Eller snarare mitt i) Så piper, nästan skriker han och puffar upp sig som fan? Är det för att han kände Sirius lukt då jag precis hållt honom? Han är en mycket lugn råtta och blir en potatis säck när man håller honom, har inga problem med att bli hållen. Slickar alltid på en och biter aldrig. Nu ser han bara vettskrämd ut och tvättar sig. Tänker inte röra honom mer försen jag tvättat händerna och han har lugnat sig. Sirius har även hoppat på Kalle grovt, utan något motstånd från Kalle. Samma sak hände under Nicklaus introducering, han hoppar på helt utan anledning. Precis som om han slåss för att slåss. 😕

Märkte nu att Sirius är himla snäll när jag tar ut honom, men i buren är han inte lika trevlig, inte genom galler heller. 

Lucky me att ha honom som första råtta haha.🤔🤪😉