Råttor iFokus

Råttor

Etikettbilder-videor
Läst 1265 ggr
Moa Liljegren
2

Mina pojkar och mitt rum!

Tänkte visa upp mina råttor och hur det ser ut där de bor! :D

Vet att inredningen i burarna är på tok för lite men ska snart till ikea. 

Såhär ser det ut på mitt rum.

.

Moa Liljegren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är Kalle och Nicklaus bur! 

Jag lägger in fler bilder i tråden, detta kommer nog ta en stund haha.

Moa Liljegren
0

Sirius bur, han bor ensam.

Moa Liljegren
1

Lille bebisens bur. Mäster rymmaren!

Moa Liljegren
2

Detta är då min helt egna siames (Kan fortfarande inte fatta att jag har min drömråtta!). Han heter Kalle och fyllde 1 år för några dagar sedan. Han är världens finaste och lugnaste råtta. Han älskar majs och han ska alltid ha vårat saliv. Och vet fortfarande inte hans point så ifall någon vet, kommentera! :D 

Han är nästintill kal från halsen och ner till bakbenen. Han barberar sig och har nog gjort i sitt förra hem också. Men det är inget man inte lägger märke till om man inte vänder på honom. ;) Vet inte hur jag ska beskriva honom. Han är bestämd och ska alltid ha som han vill. Vi kallar honom bulldozern för i sängen under täcket så riktigt bökar han bort täcket, ibland försöker han bulldoza iväg våra ben haha. Och han har så grovt och fint ansikte. Tycker han är den perfekta stora hanen. Han har haft en böld och nu har vi löss här men annars har han varit frisk så länge han varit här. Söt som socker!

Moa Liljegren
1

Nakenfis på magen!

Moa Liljegren
1

Nyfiken på kameran som han aldrig sett. :3

Moa Liljegren
3

Haha hela han blev ordet Ugh. xD

Moa Liljegren
1

Sötaste någonsin, får aldrig nog!

Moa Liljegren
2

Blev många bilder på honom för han är lugnast haha.

Moa Liljegren
1

Här har vi då det nyaste tillskottet. Som nog alla på denna sidan vet hur hände. Han är då Nimbus barn. Och Nimbus lever inte längre idag för att en veterinär klantade till det enormt. *suck* Han är verkligen allt Nimbus inte var. Han är nyfiken, orädd och vill alltid vara nära. Han har sin fars prick i pannan. Faktiskt riktigt kul att han fått samma ansikte som sin far. De två andra kullsyskonen som var honor fick inte pricken i pannan så jag är glad att den enda hanen fick den! :D 

Han är nu 6v om jag inte minns helt fel. Kalle och Nicklaus har gillat honom sen dag ett.  Men man kan ju säga att han blir en pain in the ass tillslut haha! Han älskar saliv något enormt och stoppar gärna hela huvudet i munnen på en..  Han har inte riktigt något namn än faktiskt. Han heter bebis. ;)
Och oroa er inte över bilden, lät honom inte tugga på min tröja efter bilden togs, absolut inte!

Moa Liljegren
1

.

Moa Liljegren
2

Söööt!

Moa Liljegren
1

Synd att pricken inte syns lika bra på bilder. Någon som vet om han kommer ha kvar pricken som vuxen?

Moa Liljegren
1

.

Moa Liljegren
2

Här är då Nicklaus. Han är ca 3 månader gammal. Han är så hiiimla lugn för att vara så ung. Han ser lite ut som en tomte haha. Han är helsvart över hela kroppen men har en bebisprick av vitt på bröstet. Svansen är svart också. Han har himla fin och glansig päls. Silkeslen! Han är även dumbo. Har glömt skriva att Kalle är dumbo men det ser man rätt mycket. Och bebis är toppörad. Men Nicklaus öron ser inte likadana ut som Kalle's, beror det på åldersskillnaden eller är den ena bara en fulare variant av dumbo? Kalle's är liksom lite hårdare och kantigare, även mer runda. 

Nicklaus var inte så sugen på någon bild, han ville bara vara i buren. Var trött på att vara ute och leka. Han är somsagt cool lugn men han är inte riktigt handtam och tycker det är lite obehagligt att bli lyft eller klappad. Men vi jobbar på det. Han är även mycket kräsen. Han tar godis och mat riktigt sakta och skeptiskt, så himla kräsen haha. Han har även något konstigt rossel som kommer till och från.

Moa Liljegren
1

Här har vi tjuris killen. Han heter Sirius och han och Nimbus var mina första råttor. Djuraffärsdjur tyvärr. Han går inte alls ihop med mina andra råttor och är stressad över detta. Just nu mår han inte bra. Hans päls känns hemsk på något sätt. Ruggig och läskig att ta på. Han tar väldigt illa upp om man rör honom. Vid buren så bits han tyvärr. Det beror på att jag inte vågar hantera honom riktigt längre. Jag har trots allt inte haft råttor länge, jag är fortfarande grön. Han bits inte om jag sticker in handen i buren så länge jag inte försöker röra honom. Iallafall, förr var han en väldigt stabil herre. Han var fortfarande lite stressig förr men inte alls elak eller bitig. Han var rena rama gullegrisen mot människor. Någonstans inom honom finns detta dock kvar. Han är bara förvirrad nu vad jag tror. Jag vill inte kastrera honom under rötmånad utan tänker vänta tills den är över. Om han inte blir bra i detta hemmet så ska jag ge honom till någon med honor och se om det går bra. För han trivs inte som ensamråtta.  Hade han gjort det så hade jag haft honom som det! Tur att han är söt iallafall. ;)

Moa Liljegren
1

.

Moa Liljegren
2

.

Moa Liljegren
4

Bara jag som tycker det ser ut som Batman haha? :D

Moa Liljegren
2

Här är sista bilden!
Han är faktiskt riktigt söt. :3 
Detta var då mina råttor, deras burar och allt i helhet! Hoppas det var någorlunda intressant haha. Lägg upp bilder på era också!

thea_thea
0

Nananananana BATMAN!😃

Moa Liljegren
0

#21 Haha ja! Rätt coolt faktiskt. :D

R4ttus
1

Åh så söta dom är allihop! 😃

Lite OT, men funderade lite över herr barberaren. Har du sett honom barbera sig? Tänkte om någon annan råtta från hans förra hem kanske låg bakom. Går så högt upp på halsen, borde vara svårt att nå tycker man :O
Men ursöt är han ^^

#17 Är väldigt lik min lilla Loke! ❤️

På bild 1, har själv alltid varit sugen på en sån bur längst till vänster. Dock skrämde just det breda gallret bort mig. Tur att du fick tag på en Savic Zeno 2 till rymmaren. Använder såna jag, omöjliga att rymma från!
Har borrat två tiocentimeters hål i diameter i botten på en, så de går att bygga ihop till en ganska rejäl tvåvåningsbur istället 🙂

Ett litet tips då du redan har en Zeno 2, om du nu skulle skaffa en lite större flock honor i framtiden ^^ Tror dom blå burarna har på tok för brett galler för de flesta honor, vilket är så synd. Ser ut som palats i modellen. Är väldigt avundsjuk på de stora rymliga luckorna också 😮

Din yngsta lilla råtta ser ut som om en riktig rackarunge 😃

Boris/Vlad
2

Bor råttorna hos dig Moa, eller bor du hos råttorna? ;D De ser ut att ta över hemmet snart, precis som här 😃

Moa Liljegren
1

#23 Jag har bara sett när han dragit bort hår på frambenen! Men vad jag har förstått så har han bara gått med honor, men honorna var inte kastrerade. #24 Du kanske kommer ihåg hur det var Emelie haha? Men han är väldigt lugn och verkar aldrig riktigt stressad. Mer glad och nyfiken. Hoppar gärna några glädjeskutt. Jo min tonåring kommer fortfarande igenom men har nät där nere! Det är himla stort galler. :o Men varken Sirius eller Kalle kommer igenom. Det är bara den minsta som visat riktigt stort intresse för att ta sig igenom galler. Jovisst tonåringen kan men trycka sig igenom men det är inte så kul. Vilket jag är glad över! Snyggt och smart med så tätt galler! Kommer nog dock inte skaffa honor på ett tag. Får bara hoppas min tjuriga snubbe lugnar sig efter kastrering. Tar ju hem två siames hanar från Emelie (förhoppningsvis) som kommer få bo i savic zeno 2 buren tillsammans med den andra lilla fjutten. Så får han några 24/7 friends! #24 Haha det känns som om jag är inhyrd eller något! Brukar kolla på serier och prata med mina råttor hela dagarna, crazy rat lady ;) Men det är liiite jobbigt för de ska alltid klättra på datorn. Ibland så hoppar den minsta på skärmen från sängen som en flygekorre hahah! Och jisses.. Ska inte ens tala om hur jobbigt det är att äta i sängen med dem. xD Speciellt när det är saker de inte får äta men alltid ska kolla om dem kan få, eller sno.

Boris/Vlad
0

#25 Han bodde med honor ibland och ensam ibland vill jag minnas. Om inte honorna som din kompis köpte barberar varandra så är det nog han själv som är boven, om han var kal när du fick honom? 

Haha ja dom är bra på att ta sig friheter de små liven :)

Moa Liljegren
0

#26 Honorna har inte barberat hennes nya eller sig själva vad jag vet o: han var kal på magen när jag fick honom! Trodde han skavt/tappat hår av åldern, innan jag visste vad barbering var.