Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1598 ggr
Moa Liljegren
0

Receptfritt mot löss?

Mina råttor drar åt sig problem som magneter. Nu har de löss. Det var på min gamle siames som jag började misstänka på då tjejen som hämtade honom hos en annan har löss just nu. Trodde först han barberat sig då han är kal på magen och var när jag hämtade honom. Han har börjat dra bort hår på framtassarna och är nästan kal där med. Men har hittat svarta små saker i hans päls, sådana som sitter på stråna och sådana som sitter fast.. De har börjat bråka på sista tiden, trodde det berodde på att min ena kille är tonåring men tror det är för att de är irriterade. :/ Jag har siamesen Kalle och tonåringen Nicklaus i den största buren, sen i mellanburen har jag min lite tjuriga och ohanterliga Sirius och i den sista har jag mäster rymmaren som heter bara bebis. Jag har alltså Kalle, Nicklaus och bebis ute tillsammans varje dag. De har varit i varandras bur osv. Men jag hittar ingenting på de två. (Båda är svarta därav tonåringen är svart på hela kropp och svans och bara har en liten skitplutt vit fläck på bröstet. Han ser f.ö förjäkla bra ut, dumbo och rätt lång glansig päls 😍 Och den lille har vitt mönster på mage och vita fläckar på svansen. Det ser ut som det svarta är en jacka som inte riktigt går att stänga haha. Men det är svårare att se på dem men vad jag ser så hittar jag ingenting) Och allihopa bråkar rätt ofta och rätt hårt. Piper rätt högt iallafall. 
Det blir bara värre och värre verkar det som. Och så är det söndag imorgon och apoteket är stängt nu. Kalle har rättså några små sår på ryggen, två vad jag ser. Och sen har han 'nålstick' uppe vid bröstet under frambenen.

Nu är min fråga, finns det något receptfritt som är effektivt? Jag hade tänkt köpa tigusspray och testa med först. 

Somsagt så är ena herren mycket dominant och biter mig nu varje gång jag kommer nära så jag skippar att hålla i honom. Han ruggar upp sig enormt vid minsta lilla. Hans päls känns hemsk. Men mycket av hans bitande beror på bristen utav mänsklig kontakt.. Han är inte mycket hanterad längre då jag är lite rädd för hans bett. Han har dock inte bitit mig ordentligt 'än'. Så han vet jag inte om har man troligtvis ifall de andra har.

Moa Liljegren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är lite av pälsen han saknar.

Moa Liljegren
0
Zakaraa
0

Det absolut bästa och effektivaste som man Vet fungerar är just Stronghold och det är receptbelagt. Ingenting av det jag hittat som är receptfritt skulle jag använda personligen utan jag väljer utan tvekan stronghold.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

R4ttus
0

Inget receptfritt tyvärr =\ Stronghold är det säkra och bästa alternativet, men kräver ett veterinärbesök.

Inte alltid alla får löss även om de bor ihop, men alla bör behandlas oavsett, annars kan du få tillbaka problemet igen. Med stronghold blir de även immuna en tid, och man slipper sanera rum och bur.

Säg ifrån om veterinären vill ge Advocate, jag fick det en gång, och det hjälpte inte ett jota.

Moa Liljegren
0

#3 Okej då åker jag till vet så snabbt som möjligt! Men tänker nog ta tigusspray till buren. Emelie som har löss fick ju ivomec och hon bor nära mig så undrar vilken vet hon varit hos om det är samma. Ska fråga sen. Men om jag inte kan tjata mig till stronghold borde jag testa och gå till fågelkliniken då? :) Har absolut ingen erfarenhet utav någon utav veterinärerna förutom att hon klantade till sig.

Moa Liljegren
0

Och vad för sprit har man till buren? Eller alltså läste att man behöver något utöver såpa vid rengöring av burar men fick aldrig svar om det.

R4ttus
0

Du skulle kunna ringa först och ta reda på om de går med på att skriva ut just Stronghold om det visar sig vara löss. (De vill antagligen bekräfta det först). För det är verkligen det bästa … En droppe i nacke på varje råtta så är problemet ur världen - och du behöver ej städa bur och rum.

Zakaraa
0

Det är bara att säga att du vill ha Stronghold och inget annat så ska du få det. Sätter sig veterinäret sig på tvären så bojkottar du den veterinären helt enkelt.

Vet inte hur det är med löss men med skabb så behöver du inte sanera buren i alla fall så räcker det med att behandla djuren eftersom ohyran dör innan medlet slutat verka.
En droppe i nacken på samtliga djur i buren räcker gott.

Moa Liljegren
0

#7 #8 Men tror ni det är säkert att det är löss? Har tagit bort några men få rör sig. Kanske mosade dem med pincetten haha.. Men jag ska ringa dit! 
Men är det inte fortfarande något bakterie dödade medel man ska använda i buren när man städar då och då eller är jag helt ute och cyklar? (Alltså inte enbart vid ohyra)

Zakaraa
0

Tänker du på desinficeringsmedel?

Moa Liljegren
0

#10 ja exakt!

Zakaraa
0

#11 Det kan du köpa på Granngården, finns en liten påse på 50g som du blandar ut med vatten. Måtten direkt ur huvudet så kan minnas lite fel men 10g på 1L vatten som du sprayar på sakerna och låter torka - klart.

Jag har alltid en påse med detta hemma då jag alltid sprayar nya saker, oavsett om de kommer från lager eller begagnat. Men har aldrig använt det vid ohyra (jag har endast haft skabb) eftersom stronghold räcker.

Vircon S heter produkten :)

Moa Liljegren
0

#12 Okej tack! Vet inte om Granngården finns här dock.

zickan
0

Det där ser ut som ren barbering råttan själv gjort på sina ben. Inte direkt normal plats att börja klia sig för ohyra. Ohyra brukar ge rivsår runt hals, ansikte, öron och bakdelen.  Kommer när råttor kliar sig med klorna pga klådan från ohyra. 
Att de puttsar och drar bort hår har inte med ohyra i sig att göra. Det är ett maniskt beteende som kallas barbering. 
Nu kan de givetvis ha ohyra också. Så uppsöka veterinär så du vet exakt att det är ohyra den har. 

Fins inget säkert receptfritt medel på marknaden.  Många som finns tar bara en del former av loppor och löss. Inte skabb. Och många receptfria medel ger biverkningar till även hund och katt som de är för.  
Du har ivomec på ratwarehous. Det funkar för vissa enklare saker som löss. Men som sagt, det på bilden ser inte ut som ohyra utan barbering.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Det zakaraa nog tänker på är virkon. Finns även på en del mataffärer där man hittar radar/insektspray. Men även en del zoo affärer säljer som vissa byggvaruhus. 

Stronghold tar ohyra. Men städa är alltid bra ändå, dock inte nödvändigt. Skabb är mindre skoj och bästa är att återbehandla råttan med stronghold efter 2-3 veckor av första dosen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zakaraa
0

#15 Jag skrev att det hette Vircon S längst ner i #12 Zickan ;)

Moa Liljegren
0

#14 Jo barbering hade han ju från innan jag fick honom. Hela magen är ju kal och han har en fläck på rumpan där det inte är lika mycket hår. Förstår inte varför han gör det? Just nu kanske det är för att lössen irriterar och stressar honom. Kan det vara för att jag har en tonåring och även en liten bebis med? För det är väl pga stress de barberar sig? Och hur sjutton har han nått till halsen? :s

Zakaraa
0

#17 Stress, uttråkad, sjukdom. Finns en hel del olika orsaker till varför en råtta barberar sig (vi har en artikel om barbering om du kollar ivanliga råttfrågor)

Råttor är extremt flexibla men finns det barberingsfläckar på ställen han absolut inte når sig själv så kan du även ha en till barberare i flocken som barberar sina kompisar.

Moa Liljegren
0

#18 Men min andra kille barberar sig inte alls själv och har aldrig vad jag sett rört den andra. :o Men nu är jag inte helt säker på om det var så att han hade allt det här när han  kom. För såg bara nu att han dragit bort hår från framtassarna och då insåg jag hur kal han var på halsen.. Har nog läst den artikeln men ska kolla igen!

Zakaraa
0

#19 Hade en barberare som barberade sin kompis som i sin tur barberade sig själv (barberingen satt vid ögat, tror den bilden finns i artikeln dessutom, hehe) Den frstnämnda barberade inte sig själv utan bara sin kompis så det är inte helt omöjligt.

Wamrat
1

Kan ju passa på att tala om att det finns ett receptfritt medel mot löss.

Har använt det en gång (när jag inte visste bättre) Det fungerade visserligen men gawd, vilket jobb!

Medlet heter Exner Petguard och är en ekologiskt spray. Det innehåller aska socker och mjölk har jag för mig. Säkert ngt annat med.

Med detta sprayade jag mina två honor med. Satte dom i en ny bur medan jag tvättade allt som gick att tvätta i maskin och frös in resten. Och använde även sprayen till buren och lät det stå. Sen rengjorde jag den igen. Och efter en vecka fick dom byta bur igen och bli sprayade igen. Och den andra buren gick igenom samma procedur som den förra.

Detta gjorde jag tre ggr. Men har man fler än två - tre råttor så blir det ett himla jobb och jag tyckte det var rätt så mkt jobb som det var :P

Så medlet är väl inte att rekommendera om man inte vill jobba häcken av sig så att säga :) Eller om man inte har tillgång till extrabur vilket säkert inte alla har.

Men det funkade iaf! <3

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Moa Liljegren
1

#21 Jag tänker ringa till vet imorgon och tjata till mig stronghold så jag behöver inget receptfritt längre! Oj vad jobbigt det lät haha. Jag har ju 4 råttor i tre olika burar så det hade blivit lite jobbigt, burarna är inte så små heller. ;) Gjorde faktiskt en rolig grej förra gången jag städade och det var att racer städa och se hur snabbt jag kunde städa 3 burar. Alltså byta underlag och torka av hyllorna med såpa blandat med vatten ur en sprayflaska. Det blev rena träningspasset men kul var det! Gick på 37 minuter.

Wamrat
0

Haha, inte illa :)

Tänkte bara dela med mig av min urusla erfarenhet ;)

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Moa Liljegren
0

Fick Ivomec ändå…. En droppe i nacken och sanera buren. Hur gör jag det då? Bra info man fick.. Deras 'försvar' till att vi iinte fick Stronghold var 'Veterinären säger att vi använder inte det'. Emelie, hon med tråden Ivomec med löss eller vad den heter var på samma ställe. Det är därifrån jag fått mina löss. :/ Men om jag köper tigusspray och sprayar buren efter jag skrubbat med såpa? Sprayar jag det bara och låter det vara?

Boris/Vlad
0

#24 Vad fick du betalar för dina råttor? :)

Moa Liljegren
0

#25 240kr för 4 råttor 4v!

Boris/Vlad
0

Ja det låter ju ganska rimligt :) Hoppas det hjälper. Jag har faktiskt inte sett några på mina nu, en vecka sen jag började behandlingen.

Moa Liljegren
0

#27 Ja jag hoppas det funkar! De sa att det var bra. Och även att du varit där och frågat om stronghold haha! Försökte vara så bestämd som möjligt när jag pratade in om mitt problem och önskemålet om stronghold, men icke.

Boris/Vlad
0

Haha sa du att vi "känner" varann då? :) Mm, jag försökte också, men argumentet verkade vara att det var ett för starkt preparat :/

Moa Liljegren
0

#29 Ja jag sa att det var dina möss som gav mig löss ;) Jasså? Till mig sa hon att veterinären inte gillade det eller något. Ser nu att jag fick dubbelt upp! Ifall jag får mer ohyra i framtiden. Såg även kvinnan som kastrerade Nimbus. Inte ett ord sa hon, ignorerade oss totalt.

Boris/Vlad
0

#29 De kan ju ha haft det innan vi fick hem dom, mössen var bara en teori :) Ja, skulle man få det igen kommer jag att kontakta någon annan veterinärstation faktiskt. Omständigt med detta tycker jag. Ja, men så brukar de väl va :P

Moa Liljegren
0

#31 Med tanke på att Kalle bara var i huset en liten stund så är ju det rätt troligt när jag tänker på det! :o Jo det ska alltid vara omständigt. Men jag är rätt glad att jag fixat min första böld och inte blir så rädd ifall det händer i framtiden.