Ljud I näsan?
En av minna råttor har ett prutt ljud innuti näsan, man hörr det BARA när örat av VÄLDIGT nära, nån dom har liknanade? Det är som om hon snortar med näsan och henned bröst rör sig osm on hon snortade eller suckade, hon har varigt så här I typ en månad, kanske tidigare utan att jag tänkt på det, hon ä'r aktiv, äter, dricker, leker både dag och natt.
Låter som att det är lite luftvägsproblem din råtta har, när du säger "pruttljud" syftar du då på rossel? Dvs. ljus som låter som en kaffekokare?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Nej, inte så, det låter som en liten pruss eller en flodhäst, inte som en kaffekokare, och det är inte i lungorna alls, bara näshålet. Jag måste, nästan helt literärt, ha hennes näsa i mitt öra för att det änns ska märkas, man hör de annars inte alls.
Vet inte riktigt hur en flodhäst låter.
Luftvägarna är inte lungorna utan det är vägarna som går från lungorna och ut i nosen, du har "nedre" (närmast lungorna) och yttre luftvägarna. Yttre luftvägarna hörs om man sätter örat mot nosen.
Så luftvägsproblem behöver inte vara samma sak som lungproblem och vice versa.
Det är svårt att svara på vad som kan vara problem utan att få lyssna på djuret, du kan inte spela in ljudet.?
Kan inte riktigt spela in det just nu, men det låter som en pytte liten pruttkudde i näsan, har hört att råttor brummar när dom är uppspelta och det kan låta som b.l.a rossel eller grymtning (vilket det här inte låter som) Hon är alltid uppspelt, aldrig lugn.
Det kan vara att hon har något i de yttre luftvägarna som irriterar och stör som kanske ökar sekretproduktionen om hon snorar mycket eller så kan det helt enkelt vara ett kroniskt ljud som inte är farligt utan bara som är där typ.
Om du är orolig så skulle jag nog kolla ifall din veterinär kan lyssna (dock bör det vara en smådjurskunnig, helst Råttkunnig, veterinär)
Hon snorar inte allas, det är bara att ljud, hon är inte besvärad av det, nyser inte och har haft det i typ en månad utan skillnad.
Okej då är det nog helt enkelt bara något kroniskt ljud men du kan ju hålla lite koll ifall det blir värre/högre/tydligare.
Vad betyder kroniskt ljud egentligen? Skulle det ha brytit ut om det var någor redan?
Kroniskt är medicinska benämningen på ett långvarig, ihållande, långsamt sjukdomstillstånd.
Eftersom det låter, på beskrivningen, som ett ljud som inte ska komma från en råtta kan jag bara anta att det är något sjukligt Men ofarligt eftersom hon inte verkar lida av det eller att det smittats till övrig flock.
Så kroniskt betyder inte smittsamt eller liknande. Du kan exempelvis ha en kronisk smärta i ditt ben typ, dvs en ihållande smärta som finns kvar länge :)