Men... dumma dumma dumma!...
Djurmagazinet som jag var på igår sa att råttor, TAM råttor, kan äta soppor, dumma dumma dumma!…
Mjoo Djurmagazinet här i stan hade 15 råttor i en katt transportbur med Samt 2 kaniner och 3 marsvin i en Transport bur för katt, såååå jag går inte dit om jag inte måste, Djurmagazinet som förr hette hund&Katt Mysak, är endast bra på hundar och katter inga andra djur tyvärr….
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Fy och Usch! Här är de iaf lite bättre, hanarna får ha toalätt ist för spån som underlag, men det är inte mycket. Men det varierar från affär till affär antar jag, efter som att det är en stor kedja. Ingen djuraffär är tillräckligt bra, tyvärr.
#2 Endast Hanarna? Skumt 🤔
Tyvärr saknar djuraffärer över lag kunskap om allt utöver hund och katt. Jag undviker att stödja djuraffärer som har djur som varor. Köper endast från de som inte har djur.
TS, varför skulle råttor Inte kunna äta soppa menar du?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Alltså… handlar detta om soppor? Alltså.. ex.. soppor som i ärtsoppa eller så?
Är med förvirrad!
#3 Ja, går och funderar på det själv.
---
Jag läste det som sopor, kanske det TS menar. Annars så tycker jag inte att det är så konstigt. ^^'
Givetvis kan råttor äta både soppor som sopor. Vad tror ni dom äter i det vilda. Inte bryr sig djur oftast om hur deras mat ser ut eller befinner sig innan de sätter i sig den. Mina råttor lägger ofta mat på toalettlådan som de snare äter upp.
Min hund äter mer än gärna både sopor som soppa. Det är väl mer jag som sätter stopp på vad djuren äter. Men de skulle nog inte tacka nej om de kunde eller fick.
Dock kanske inte det bästa att säga om det är sopor det handlar om. Inte så bra att säga råttor kan äta det, kanske nån som är dum nog och drar upp gammal/dålig mat till sina djur. Då är risken att de blir sjuka.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
De kanske menade matrester. Tror knappast de bor i transportburar utan de kanske höll på och städade. Folk är snabba med att anmäla så en butik som låter djuren leva i transportburar blir förmodligen anmäld fortare än kvickt.
Jag har inte anmäld, det är deras ensak, och dessutom är dom nog redan anmälda om och om igen då dom nyligen fått tillbaka licensen för att få har djur för sjuhundrafemtioelfte gången. men jag har Praktiserat på alla Djuraffärena här i stan för att liksom se hur det funkar hela dagarna, och djuren bor i trasportburar, När dom städar får Djuren sitta i mörka förråd, och på Dm finns det sjukdom i nästan alla kar, dom säger att det är ingen fara dom är bara trötta efter frakten.
MEn jag gör bara som så att allt jag köper där är Hundleksaker, koppel hundpåsar ol.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Dom hadde ochså marsvin opch kanin ihop och påstod att lagen sa till dom att ha det… och sen sa dom att dom hae för lite burar när det varen en tom kaninbur i samma rum…
Förstår inte. Råttor KAN äta soppa. Varför kallar du dom i butiken dumma för att de säger som det är?
Jag menade sopor XD
#10 Det är fullt lagligt att hålla kanin och marsvin ihop - tyvärr.
Lagligt, ja, men dom sa att lagen typ tvingade dom att ha det så.
#14 Låter konstigt i så fall, men du kanske missuppfattade vad de sa också, det är lätt hänt :)
Det är så jäkla idiotiskt att lagen tillåter det, till en början kunde man läsa mig till att endast affärer fick hålla de två arterna ihop men efter kontakt med dem så fick jag svart på vitt att även privatpersonen får hålla dem ihop. Ren idioti..
Min kompis har haft kanin och marsvin tillsammans hela tiden. Hennes djur har dött konstant ändå fortsätter hon.. Vet inte om nakenmarsvn är känsligare men både hennes gerbiler och marsvin dör. Tror hon haft mot 6 marsvin som dött de senaste åren. Jag har dock inte sett några större fel på dem, de bara ligger döda där en dag. Kaninen kan ju skada marsvinen med dess sparkar OCH de pratar ju inte ens samma språk, vad är meningen?
Det allra konstigaste var bvell at dom hade 4 separata burar, 2 burar med BARA marsvin och 2 till med BARA kanin, och senn fanns det en bland bur mitt I allting med 3 marsvin och en kanin.
#16 Nej skinny är inte mer känsliga än andra utöver att de behöver mer värme och är känsligare för rivsår :)
Kaniner har även någon typ av smitta i munnen som kan göra stor skada på marsvinen. Det finns inga fördelar med att hålla arterna ihop endast nackdelar och ändå är det fullt lagligt och folk propsar med att "ja men de trovs ju så bra" osv :/ Så klart de till synes ser ut att trivas men de förstår ju inte varandra för fem öre.. :/
Sorry för OT :P
#18 Ber med om ursäkt. Läste någonstans att 'Jamen det är lugnt det blir ett jäkla gnäll mellan dem först men låt dem bara slåss lite så lugnar det sig'. Seriöst, tappar hopp om mänskligheten på sådant. Och nu blev jag riktigt sugen på soppa också.
#19 !! (håller mig för att säga något annat… *biter mig i tungan..*)