Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1611 ggr
fluffyrat
6

Min bebis operation! (STARKA BILDER)

Skriva av mig och informera andra och lämna gärna tips om ni gjort liknande.

Idag var min råtta inne på en undersökning då hon hade en stor böld, veterinären trodde att det bara var vätska som behövde tömmas då den var mjuk. Men då han påbörjade operationen visade det sig vara en juvel tumör. Det var ett stort ingrepp men hon klarade operationen då hon är en frisk råtta annars. Här är då en bild direkt efter operationen då hon fortfarande var nedsövd.

I 7dagar ska buren göras rent varje dag, hon ska få smärtstillande och såret ska göras rent med en sprej och sedan torkas med en duk. Hon har ett öppet sår.

Operationen gick på straxt över 2.000kr men det var det värt för att hon ska få ett så bra liv som möjligt, då tumören var så stor att hon inte kunde gå.

Billie är annars en tuff och livlig tjej på snart 2år, hon bor tillsammans med tre andra råttor (så klart får hon bo själv nu då) och hon bor egentligen hos min bror sedan hennes kompis dog. Men hon ska bo hos mig tills hon är frisk då hon ändå är min råtta. Så det är mitt ansvar att se till att hon blir frisk och kry.

Om ni vill att jag ska posta fler bilder alla dagar som går så säg till.

//Fluffyrat Gris

[oroligkaninägare]
0

Bra att operationen gick bra hejar på för tösen ska bli bra efter orationen :)

fluffyrat
0

#1 Tack så mycket! Var orolig inför operationen men veterinären var riktigt bra och seriös.

//Fluffyrat Gris

Moa Liljegren
0

Hoppas det går bra framöver! Vill se mer bilder.

[oroligkaninägare]
0

Det förstår jag att du var:)

WarMinerTool
0

Hoppas det läker fint! Uppdatera gärna dagligen. :)

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Zakaraa
1

Håll utkik så hennes huvud inte sväller om ni har den där kragen på, många råttor har fått problem med det så varnar lite ifall att.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

fridanordqvist
0

Skönt att allt gick bra, och hoppas läkningen går bra!

Vilken vet. var ni hos? Bra att ha koll på råttkunniga veterinärer runt om i landet! :)

*edit* missade också det zakaraa sa nedan, också nyfiken på det :)

Zakaraa
0

Missade en del i texten nu när jag läste igen, du skriver att såret är ett öppet sår, menar du alltså att veterinären inte sydde såret? :) Av ren nyfikenhet jag undrar bara :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

fluffyrat
1

Igår kväll hittade jag henne död i huset. Jag vet inte varför hon bara dog, jag antar att det blev för mycket för henne. Hon blev över 2år gammal och jag glömmer aldrig första dagen jag fick henne. Hon var den bästa råtta i världen och jag saknar henne så att det gör ont. Villa i frid Billie

//Fluffyrat Gris

Cert
0

Beklagar er smärta =(🌺

Grodan
2

#9 Asch så tråkigt, när operationen gick så bra.

Men eftervården av opererade råttor är faktiskt svår. Kanske skulle en artikel om det vara på sin plats.

Vad sa din veterinär om värme osv? Det är ju sommar, men att förlora blod och att sövas och inte äta på lång stund kan kyla ner råttor och man kan då behöva ha någon värmedyna eller något som värmer råttan. Ev även ge den vätskeersättning osv.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Moa Liljegren
0

Nej usch vad hemskt när det gått så bra. :( Rip.