Hanar och honor nära varandra?
Jag har just nu två hanar som snart fyller 2 år. Iom. att råttor tyvärr inte blir så gamla är jag inne på att även skaffa tre honor inom en snar framtidför att inte stå husdjurslös när mina killar går bort.
Då är min undran: mina killar bor i en dubbel Critter Nation där de två delarna är lagliga för fem råttor vardera. Eftersom de oftast håller sig i ena delen av buren är min tanke att stänga av buren på mitten och ha honorna i den ena delen och hanarna i den andra. Sen får de självklart gå ute varje dag, honor och hanar åtskilda. Frågan är då om jag behöver dela på buren helt och ha honorna och hanarna i olika rum, eller om det går att ha buren i ett stycke ändå? Buren är uppbyggt så att de inte kommer kunna nosa på varandra genom gallret, men jag undrar om deras dofter på nåt sätt kan störa varandra..?
Tacksam för svar från er som har/har haft honor och hanar samtidigt! :)
Vänliga Hälsningar
Malin
Fungerar hur bra som helst att ha de i samma bur som är avdelad så de inte når varandra.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Lite beroende på hur känsliga de är. Hanar med mer testrostron kan ibland inte hantera honor så nära och blir lite mer knasiga i skallen med att börja småtjaffsa/bråka mer i flocken. Vissa honor kan va i brunst mer än normalt. När jag flyttat de få jag haft som visat detta. Så har det minskat. Så testa. Ha dock ett mellanrum så de inte kan bita en svans/tass eller nått mellan galler.
Sedan ökar alltid risken för smittospridning. Är en sjuk i nån av burarna och de står nära är det enklare att det sprids till andra buren.
Denna bilden är när jag höll på att städa i rummet i förrgår. Burarna är lite närmare än vad jag brukar ha dom. Men ungefär såhär ser det ut hos mig.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag hade tänkt skaffa honor till min hane ifall han inte kan vara med hanarna efter kastrering. Mitt rum är rätt litet. Tror ni de andra hanarna blir stissiga av det? Problem är det sista jag vill ha. (Förlåt ör att jag skriver i din tråd)
Tack, då vet jag att det funkar så länge jag ställer isär burarna lite :)
#3 Inga problem!
Vänliga Hälsningar
Malin
#3 jag har haft både honor och hanar i ett litet rum samtidigt och det har gått bra
Små stjärnor lyser också i mörkret.