Hur gör ni under rötmånaden?
Hur gör ni under rötmånaden för att undvika flugor hos råttorna?
Jag städar buren som vanligt och ser till att ta bort skålen med färskmat så fort de ätit upp allt. Jag har inte märkt av några flugor alls faktiskt. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Jag har faktiskt aldrig haft flugproblem, inte ens nu när jag har marsvin och fönstret öppet nästan hela dagarna.
Så länge man sköter städningen och plockar bort färskmat så borde man inte få problem med flugor. Kanske beror vart i landet man bor, hört att djurägare mer söderut ofta har flugproblem men här i (södra) norrland har jag aldrig stött på problemet förutom hos en väninna som har kaningård och har kaninerna i en lada.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag ger mindre färsk mat och oftare.
Vet inte om det är någon större skillnad för jag bor i Skåne..
Såfort det börjar bli varmt så flugorna vaknar till har vi flugor inne, oavsett om vi har djur eller inte, spelar inte riktigt nån roll vad vi gör Så flugor inne hos råttorna har jag lite då o då, men dom verkar iaf inte störas av det Städar som vanligt, bort med färskmaten när dom ätit osv :)
För blomflugor/bananflugor - VINÄGERFÄLLA! Tag ett litet dricksglas, fyll till en tredjedel med vinäger, sen två tredjedelar vatten och ett par droppar diskmedel. Bytes ca varannan vecka.
För husflugor -
![]()
Det verkar ha att göra med var man bor, men även väldigt lokalt. I tidigare lägenheter jag bott i har jag aldrig haft problem med flugor, men har det under rötmånaderna i den jag bor i nu (i Stockholm). Jag vet att de kommer utifrån, men vet inte om det är något grovsoprum, sopnedkast eller någon sorts utomhusväxter som gör att de dyker upp.
#5 Den där fungerar för alla typer av kryp 👍
Har en i mitt badrum som är invaderat av spindlar……….. x) (bor i källaren)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Mycket flugor överlag i år. Har massor på jobbet där det inte finns några djur utöver de hundar personalen har med sig. Alla sopor slängs när vi går hem.
Hemma städar jag mer. Flugor gillar färskmat som legat en timme för länge. Så mindre portioner som äts upp och ej gömms eller ligger kvar i skålen.
Städar 1-2 ggr oftare per vecka i toalådor och ev hyllplan som skits ned. Så inge flugor kan få för sig att lägga ägg. Skärper mig på min egen disk som inte får stå till dagen efter. Mina sopor slängs oftare. Försöker ha ihjäl alla flugor som kommit in innan det är dags för sängen. Får mycket bra hjälp av hunden.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Märkligt… Här letar jag som en tok efter flugor och hittar inte en enda.. En stackars bananfluga såg jag igår. Alldeles ensam….
4 mindre flugor va utanför på fasaden igår, men det är allt.
Vi har massor här i västerås i år. Aldrig varit så här mycket innan. Men de har gjort om i området. Lagt nytt gräs, buskar osv som de vattnar i princip dygnet runt. Så det kan va en av orsakerna bakom varför mygg och flugor har ökat upp i antal.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag bor i södra Skåne men har inga problem med flugor. Händer ibland att en fluga har kommit in men då fångar jag den och släpper ut den. Jag störs bara av flugor när jag är ute och rider