Råttor iFokus

Råttor

Etikettminneslunden
Läst 838 ggr
Jaha-jaa
0

Sally dog imorse!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det känns så tungt nu näs sally inte finns här mer!

hon hade börjat blöda ifrån vad ska man kalla det kissen?

det var nåt fel med livmodern sa vetrenären när jag var där imorse men jag var redan då inställd på att hon kommer inte klara sig utan måste avlivas o det sa vetrenären oxå när hon kollat på sally…

jag bad dom göra det snabbt o jag vill inte stanna kvar o kolla det hade varit för jobbigt. har hört andra berätta om sprutor o dödsryck sov. jag e så rädd för att se det så jag ville lämmna henne o låta dom göra det snabbt o utan att hon led.

ikväll har jag inte kunnat ha ute de andra råttorna för det är för kämpigt att sakna sally så mycket som jag gör nu!

på bilden är det sally som är svart

AmmiG
0

Stackars dig. Jag förstår ditt val, har varit med när mina har fått vandra till Rainbow Bridge, och det kan vara väldigt jobbigt.

Kram Ammi

Jaha-jaa
0

Ja det känns av väldigt mycket jag var så fest vid henne oxå

AmmiG
0

Det spelar ingen roll om det är en människa eller ett djur, man måste alltid igenom detta sorgearbete. Det är en jobbig och tung tid, tills en dag då bara dessa glada minnen, av allt man upplevt tillsammans kvar.

Den dagen kommer till dig också, även om det känns jobbigt nu.

Jaha-jaa
0

jo jag vet… men det känns som länge tills dess ju!

jag va helt krossad då ronja dog det var min första råtta. hon var jätte sepciel o super smart!

fast nu har jag en annan råtta som är väldigt lik ronja i beteende.

o jag har sallys barn goldie kvar som är jätte lik mamma sally! så jag kommer se sally i henne o hennes bettendemönster som tur är. så sally lever kvar ändå men på ett annat vis…

AmmiG
0

Man saknar alltid dom som lämnat en, även sedan sorgen släppt.

Jag kan komma på mig själv ibland, med att sakna något av djuren som lämnat mig. Men det är mer en känsla av glädje och vemod nuförtiden.

Men visst är skönt när det finns något som lever kvar efter dom. Jag har det i min Admiralen, han är barnbarn till en hona jag haft.

Jaha-jaa
0

ja det är alltid kul då nån man har ungar efter nån man gillar mycket …

lägger till en bild till på henne

AmmiG
0

Ohh…va söta, är det barnet hennes som är bredvid? Har ju inte en aning om vem som är vem… Jättefint med den vita vid nosen, mot deras blanka svarta päls!

Jaha-jaa
0

det är sally som är den stora svarta toppörade på förra bilden.

den lilla som sitter brevid är inte henns unge. där är pärlan som jag tog hand om ett tag men hitta nytt fint hem till. så hon flyttade i helgen…

sallys unge heter goldie och är en silver fawn roan

på denna bilden är hela gänget som de va innan pärlan flyttade o sally dog… nu är det bara 3 kvar då man var van vid 5st så är det en enorm skillnad! 

längst till vänster sitter zarie, efter det lilla pärlan, mirja i mitten med lustig min, o så är det goldie (sallys unge som inte är så liten längre haha) ja o längt till höger sally!

AmmiG
0

Det är fina djur allihopa. Kan förstå att Sallys dotter fick namnet Goldie :-), men dom svarta gillar jag bäst.

Klappa om dina sötnosar från mig Flört och sköt om dig. Ammi

Jaha-jaa
0

ja det ska jag!

hel svarta är finast enligt mig men även färgerna blue o mink o silver fawn är jätte fina! jag ska leta en ny liten bebbis o ny medlem i flocken de tycker säkert oxå att det e tomt då två lämnat dom.

Bima
0

Hon var väldigt vacker din Sally (alla var söta). Det är så ledsamt när man förlorar en nära vän.
Jag vet hur det känns och det är tungt, men man får försöka tänka på alla bra stunder man haft tillsammans.

*Kram*

Ninja
0

Beklagar sorgen =( Hon var verkligen fin! *tröstande kramar*

Tette
0

Beklagar sorgen :( Vet själv hur det är… Min lilla älskling Freja gick bort för bara några veckor sen och saknaden är enorm! Men man får väl tänka så här… Att större än sorgen är glädjen att minnas :)

AmmiG
0

Tette: Det var fina och mycket tankvärda slutord!

rattmamman
0

Javisst är det trist att mista sin råttvän! Råttmänniskor får tyvärr gå igenom många sådana sorger, då råttor ju inte har så lång tid i jordelivet.

Själv sörjer jag min goseråtta Lina som dog i början av januari. Det slutade med en begravning under körsbärsträdet i trädgården brinnande marschaller på kvällen…

Jag förstår att du inte ville vara med när de tog bort din råtta. Jag var med när jag var tvungen att ta bort Mimmi som fick cancer. Inget trevligt minne. Det kan man faktiskt vara utan!

Jaha-jaa
0

så fint ni gjorde då ni begravde.

jag får inte brgrav fler djur i trädgården för mina föräldrar… tyvärr ligger de någa där redan.

men nu hade det inte gått att gräva pga marken är frusen ännu.

jag har hört med flera som varit med då de ger sprutan o att se det är hämska minnen säger alla. jag har rädsla för att se sprutor o jag vet att jag inte hade klarat av att se nån man tycker så mycket om dö. har haft en som dog i min hand o det var hämskt!

AmmiG
0

Man kan be veterinären, att djuret får en kraftigare dos av lugnande, innan de ger den sista sprutan. På det viset har djuret i praktiken redan somnat in och den sista sprutan är en "säkerhetsåtgärd". 

Gör man på detta vis, blir det ett lugnt och stilla avsked, ett fint minne istället för en obehaglig upplevelse.

Girlie
0

Jag avlivade min Iza för en vecka sen då hon var väldigt dåligt, det var med en spruta i magen men hon pep bara till lite och sen låg hon alldeles lugn innaför min tröja till dess att hon somnade helt.. Jag är så glad att jag var med henne in i det sista, hade inte velat ha det på något annat sätt.. Men förstår hur svårt det är.. Beklagar sorgen..

AmmiG
0

Då måste hon ha varit väldigt dålig eller så hade du en stor tur.

Den enda vi har avlivat utan extra dos lugnande, henne fick vi kämpa med och tjyvhålla i fem minuter. Det var ingen trevlig upplevelse! Det var oxå enda gången som våran ordinarie veterinär inte tog emot oss. Eftersom det var samma mottagning, var vi helt oförberedda på vad som skulle ske.

Sen dess har vi hunnit flytta och än har det inte varit dags att låta någon av vännerna passera över till Rainbow Bridge. När den dagen kommer, så kommer det att ske med extra dos lugnande.

rattmamman
0

Ja, tyvärr var det min otrevliga upplevelse också. Mimmi skrek verkligen till av sprutan i magen och pga vätska i buken tog det över fem minuter innan hon somnade. Men hon var lugn direkt efter sprutan och fick somna in i min famn, så på så sätt var det okej.

jess13
0

beklagar sorgen! jag har aldrig förlorat en råtta ännu, men kommer nog hända förr eller senare då jag har två damer här hemma som snart är två år o den ena har fått en knöl. usch vill inte ens tänka på när den dagen är kommen….*snyft*

Jaha-jaa
0

ja det e hämskt då den dagen väl kommer då ens kära husdjur o bästa vänner ska lämmna en…

jag försöker tänka på alla kul minnen o tokigheter hon hittat på med mig.

Rått_älskaren
0

Hej!

jag vet jur det känns, jag hade en hamster och han hade ögoninflamation och en tumör på ryggen mm, och vi fick tid hos vetrinären att avliva honom"Rufuz" när han skulle avliva honom frågade han om jag ville stanna kvar men jag skrek nästan nej! så jag stack!!!!Gråter

mialia85
0

Vad tråkigt att du fick lov att avliva Sally.. Jag har själv fått lov att avliva ett djur som jag verkligen älskade men jag hade inget annat val…GråterSen har jag en kompis som har råttor o hon har föräldrarna till mina bebisar o min kompis måste snart avliva pappan till mina råttor, så det är hemskt…

Men jag hoppas att det är bättre med dig…

Tingeling
0

Usch vad jobbigt, jag började gråta när jag läste det, kände hur jobbigt det måste vara!

Lider med dig