mina 2 tjej råttor
Hej! Jag har nyligen blivit råttägare och jag älskar mina råttor! Men när jag sätter ner en av dom på golvet och försöker träna dom springer dom iväg=( Det är knappt att jag får tag på dom, Är den någon där ute som vet hur man kan få råttan att stanna nära en? Vore tacksam för svar!
Läs gärna "vanliga råttfrågor" som finns här på forumet.
Men ett tips kan vara att stänga in er tillsammans på en mindre yte (badrummet?). Man kan även bära runt råttan i tex huvan på en tröja för att den ska lära sig att man är trygghet. Hur gamla är dom? Du kanske helt enkelt har fått lekfulla råttor som inte alls har tid att gosa. :) Unga råttor brukar ha en hel del spring i benen och jag har nog bara haft en enda råtta som kunde ligga och gosa hos mig när hon var liten.
dom gillar att vara i huvan och gosa, vet faktiskt inte hur gamla dom är det sa dom inte i djuraffären! Men dom är ganska små, Dom äter inte utanför buren heller?
Ta det lugnt. Dom måste ju komma till ro i sin nya miljö. Det är inte lätt att flytta alltid och komma till ett nytt ställe. Ha de i luvan, låt dom lucka på dig i buren. Tålamod och ni kommer få en bra kontakt ihop. Det är något man måste jobba sig till 🙂
Har du något tips på råttgodis?
Mina råttor är tokiga i ärtor. 👍
Leverpastej solrosfrön pannkaka majs…
Det tråkiga är att dom äter inte utanför buren så man kan inte träna dom. Har inte hittat deras "favvo" godis en. Men har bara haft dom i 8 dagar!
8 dagar är ingenting. Ta det som sagt lugnt, det kommer komma. Så fort de känner sig trygga i sin nya bostad kommer de att börja kunna äta utanför buren. Lycka till med de små. 👍
Tack för hjälpen Bananbullar väldigt uppskattat!!😃
Inga problem! 😉