AKUT!! Extrem trötthet efter lusbehandling?!
Jag upptäckte för någon dryg månad sedan att min fina lilla råttkille kliade till sig stora sår överallt och tog honom till veterinären där han fick diagnosen pälslöss och första injektionen av tre (en varje vecka).
Han brukar vara väldigt pigg och uppmärksam på allt som pågick omkring honom, och efter första injektionen märkte jag att han började vara lite tröttare än vanligt. Inte så farligt stor skillnad, men ändå märkbar. Efter andra sprutan började han bli markant mycket tröttare än vanligt och gick ofta in och lade sig istället för att springa runt på äventyr som vanligt, men det började gå över lagom till sista dosen skulle ges. Nu har det gått 5 dagar sedan den sista dosen och han reagerar inte ens när man öppnar buren, han ligger och sover hela tiden och rör sig bara för att byta ställning, äter mycket mindre än vanligt, lutade frambenen mot marken medan han med stort besvär knaprade i sig sin godis och verkar i allmänhet väldigt svag.
Jag vet inte vad det var för medicin, men under besök nummer två frågade jag över tröttheten och fick då svaret att medicinen är rätt stark. Om det nu är en biverkning borde den ju gå över om någon vecka, men han är så svag att jag inte ens vet om han kommer överleva tills dess, är det någon som vet något man kan göra för att hjälpa honom?? Något extra nyttigt att äta som kanske höjer immunförsvaret eller något?? Det gör så ont att se honom såhär…
Är inte mycket till hjälp, då medicin inte är min starka sida. Men undrar, vad är det för medel han har fått? Vet att vissa kan vara direkt livsfarliga för råttor.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Låter som om det är helt fel medicin och alldeles för stark dos.
Såvitt jag vet så brukar det inte injiceras utan på råttor så duttar man bara lite stronghold i nacken.
Jag tycker verkligen du borde ifrågasätta veterinären så fort som möjligt innan det kanske är försent.
Hoppas han klarar sig.
Ta råttan omgående till en annan veterinär skulle jag säga. Det där låter inte alls bra!

Mvh Stephanie 

Jag har ingen aning om vad det är för medel, mer än att det var i form av tre injektioner med en veckas mellanrum. Jag letade på nätet och det jag hittade som verkar ges i samma dos är imovec eller något åt det hållet. Problemet är att kliniken inte har öppet på söndagar så jag kan inte ringa och fråga om det är det … Idag verkar han i alla fall något piggare: han lyfter åtminstone på huvudet när man öppnar buren nu så det kanske är på bättringsvägen…
Hoppas verkligen att han blir bättre😪
Tycker du ska kolla upp vad det var han fick och Inte ge sista dosen utan istället använda Stronghold.
Det låter som en reaktion på medlet och jag har faktiskt aldrig hört att någon veterinär vill ge sprut-behandling på råtta för lus. Större djur är det vanligt men jag har aldrig hört det för råttor så jag tror det är antingen en reaktion på medlet, överdocering eller helt enkelt skadligt medel för råttor.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Överdosering av Ivomec ger neurologiska besvär/ataxi/depression, skakig/vinglig, aptitlöshet… Finns inget botemedel
Det finns även sjukdomar som blodsugande lus kan överföra…
Fick du inte ens reda på vad medicinen heter? Står inget på flaskan, hur ser flaskan ut? Eller står något på kvittot?
Låter som du fått en hutlöst stor dosering mot vad det troligen skall va och råttan åkt på reaktion för det. Stronghold är det vanligare för ohyra och det ges med nån droppe en gång i nacken. Inte mer. Ibland ombehandlas det en gång till för säkerhetens skull, speciellt om det var mycket.
Ivomec brukar ges oralt. Det du kan ha fått?
Även om din veterinär inte har öppet, så kan du ringa andra och rådfråga. Bagarmossen i stockholm brukar ha öppet dygnet runt. Som flera andra. Kanske de kan ge dig lite råd och kanske klura ut på vad du gett råttan.
Är det reaktion på läkemedel är det svårt att göra nått. Kan försöka få i råttan lite sockervatten typ dextrosol, honung osv. Bara för att ge liten boost att orka kämpa och förhoppningsvis klara sig igenom det.
Även hålla koll på temperaturen. Så råttan inte blir för varm eller för kall. Dåliga djur kan ha svårt att reglera kroppstemperaturen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Om ivomec ges oralt var det nog inte det för jag fick åka till veterinären en gång i veckan 3 gånger för att de skulle ge honom en spruta. Jag försökte ringa till bagarmossen men det var telefonsvarare och jag har ingen möjlighet att åka dit. Försöker igen om ett tag. Sockervattnet verkar ha varit jättebra! Han fick ganska nyss en skål med honungsvatten och det var väldigt populärt och efter det gick han till och med runt lite innan han lade sig igen. Det verkar som att han sakta återhämtar sig. Uppdaterar när jag fått tag på en veterinär!
Underbar nyhet. Hoppas han orkar ta sig igenom det. Lite extra energi kick kan ibland göra så de orkar härda ut länge nog att klara sig. Håller tummarna att din grabb blir återställd.
tänkte inte på att åka in till bargarmossen utan mer bara hitta nån veterinär att rådfråga över telefon.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Hittade något nummer till vad som verkar ha varit någon veterinär central, och hon hänvisade till att jag skulle ringa till djurkliniken i roslagstull imorgon när de öppnar och ta dit honom och fortsätta med sockervatten tills dess så vi får se då! Det verkar inte möjligt att komma fram till bagarmossen så får satsa på roslagstull och sockervatten!
Ringde till roslagstull och blev hänvisad till att ringa veterinären som gett medicinen och vet vilken det var. Det var imovec tydligen och han sa själv att det är väldigt starkt och inte för råttor från början men de försöker anpassa dosen för dem. Han tror precis som vi andra att symtomen är biverkningar och att de borde vara borta inom några dagar. "95 % överlever, du lär märka inom tre dagar om det blir bättre eller sämre.". Vad jag är bekymrad över nu är mest varför de ger ut denna som standard till råttor om det inte är för dem egentligenmed tanke på att det uppenbarligen finns säkrare alternativ? Jaja… Lillkillen verkar i alla fall må bättre än igår! Tack alla som kommenterat och hjälpt till/stöttat! (:
Hoppas verkligen det går vidare framåt! Håller tummarna!
Hoppas att han inom en snar framtid är sitt vanliga jag igen😄
I ett sånt fall tycker jag en anmälan vore på sin plats. Vet inte vart man anmäler felbehandlingar, men jag skulle aldrig acceptera att dom gett ett medel som dom vet kan döda när det finns bättre allternativ. >.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Tror det var Ivomec jag fick till mina första råttor för många år sedan, innan jag visste att Stronghold fanns, det gick bra iofs, var åtminstone samma, en spruta varje vecka i tre veckor. Sen har jag varit en gång till hos en annan vet som också ville ge det, och blev sur när jag hävdade att jag skulle ha Stronghold, så helt ovanligt är det nog inte.
Ok han mådde MYCKET sämre när jag vaknade idag och fick som anfall och yrsel mm. Nu är jag hos veterinären som undersökte honom och kom fram till att han haft otur och under sitt försvagade tillstånd dragit på sig en bakterie som gett honom lunginflammation, 50/50 chans till överlevnad. Så nu är han inne och får dryckesersättning och antibiotika medan jag väntar i väntrummet. Överlever han tre dagar kommer han klara sig säger de. Sensmoral! Ta den där extra minuten som gör att du måste springa till bussen till att gosa med råttan, man vet aldrig när chansen inte längre finns! Men det är ok, min lilla kille är stark och KOMMER kämpa sig igenom! Och gör han inte det så vet han att jag älskar honom och förstår om det var för jobbigt!
Anmäl
Anmäl veterinären! Det här är ju inte acceptabelt!
Hoppas han klarar sig ❤️
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ivomec som injektion mot löss rekommenderas till nötkreatur, renar och svin i dosen 1 ml per 50 kg, något högre dos till svin. Till en råtta på 500 g skulle det motsvara en hundradels milliliter (0,01 ml). Till djurarter som inte har angetts som måldjur har dödliga förgiftningar registrerats, t ex hund och sköldpadda.
If you fight love, you're always a loser
Det står ingenting i veterinärFASS om mer än en injektion. Din råtta har fått en kraftig överdos av ett läkemedel som inte är rekommenderat till råttor. Klockren felbehandling! Inget motgift finns. Jag tycker absolut att du ska ta detta till veterinära ansvarsnämnden eller motsvarande, om det är ändrat för veterinärer också.
#20 #21 Mja, möss och råttor har behandlats med Ivomec i många år. Främst inom lab. Jag har själv överdoserat Ivomec en gång på råtta, det var verkligen inte skoj. Den fick ataxi - blev vinglig och skakig och dog. Jag har även sett det på två möss - de överdoserades inte utan tålde inte Ivomec.
Förutom det så använde jag Ivomec i många år utan problem (ca 20 + år). Men idag tycker jag givetvis att Stronghold är mycket trevligare. Främst faktiskt för att jag iakttagit att många stammar av skabbkvalster, löss och springmask är resistenta mot Ivomec. Jag har iakttagit överdosering ,med Stronghold på möss, men de har bara blivit lite hängiga och sedan blivit normala igen.