Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1037 ggr
DivinA
2

Oseriösa uppfödare

Här kan vi alla som vill, spy ut galla över vad vi tycker!

Lilithium
4

Tror tyvärr det är emot reglerna att hänga ut folk.

DivinA
1

I mitt tycke så är en seriös uppfödare en som försöker få fram bra genetik hos råttor. Resten kan efter en snabb död gå till ormat. Alla reptiler _måste_ äta och kan inte bli vegetarianer. Det kan däremot alla människor.

VildaVittra
8

#2 Vad i all världen har ägarnas kost att göra med ursprungsfrågan om oseriösa uppfödare? Är det att det är oseriösa uppfödare om de säljer till veganer?

Och varför ska uppfödare forska fram en bra ärftlighetslära? Är det inte bättre att utbildade forskare gör det än lekmän?

Sedan är inte alls alla reptiler köttätare, det finns flera som lever enbart veganskt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

zickan
2

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Wamrat
9

Lås tråden. Skitsnackar-trådar är inte vad RiF behöver. Om ngn är oseriös i sitt avlande så kommer det fram ändå.

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

DivinA
3

Det var någon som började prata om oseriösa uppfödare i min tråd och det tyckte jag var ett påhopp så jag gjorde en egen tråd om det. Thats all. :)

zickan
4

Jag ser inte problem att man diskuterar oseriösa uppfödare eller uppfödare övh.  Vi diskuterar ju allt annat som veterinärer och affärer på samma sätt. Sedan ser man allt på olika sätt och många uppfödare jobbar olika. Dock så finns det hos alla uppfödare tvivelaktigheter mer eller mindre. Ingen är felfri. 
Enklast är att i första hand konfrontera denna uppfödare och diskutera saken med dom. Dock blockerar för många saken och kan inte ens stå för vad de gör eller diskutera detta. Då kan det va skönt att ventilera på ett forum. 
Däremot måste man tänka på HUR man skriver, HUR man formulerar sig. Aldrig röja en persons riktiga identitet.  
Vill man va på det säkra så diskuterar man bara saken i sig och saker denne gjort för att se vad andra tycker och kanske få personen att öppna ögonen. Men man skriver inte med uppfödarnamn, namn eller länkar något. På så sätt vet ändå ingen på vem personen är men kan fråga via kanske pm om man vill veta vem det handlar om. Har personen i fråga dock en annons här om en kull man vill ifrågasätta kan man ställa frågorna direkt i tråden. 
Sedan är vi många som är experter på att göra övertramp i hur vi skriver, formulerar oss osv i stundens hetta. Så det är bra om fler säger ifrån att nu gör ni fel.

Moa Liljegren
3

#6 Menade du mig? Jag kan absolut inte kalla det ett påhopp då. Ursäkta men va? Jag frågade vad man skulle göra när man vet en oseriös uppfödare som säljer till djuraffär. Där små flickor som bestämt sig för att skaffa råttor skaffar sig stressiga bitiga råttor, och efter ett tag tröttnar de och ja man kan ju räkna ut vad som händer när föräldrarna inte orkar annonsera ut dem.

Zolah
2

**Nu tar vi det lite lugnt,  man behöver inte anta att allt är menat negativt och kom ihåg att läsa en extra gång vad andra skriver -
**

**Läs gärna igenom reglerna som Zickan skickade, och döm sedan efter dom om det verkligen varit något mot RiFs regler, och OM det finns något som går emot reglerna, kan man kontakta en Medarbetare eller sajtvärden.
**

I min bedömning har inget gått över linjen här, däremot så pratas det rätt vasst och det kan lätt leda till onödiga konfrontationer.

Moa Liljegren
1

#9 citerar #6 'Det var någon som började prata om oseriösa uppfödare i min tråd och det tyckte jag var ett påhopp så jag gjorde en egen tråd om det. Thats all. :)' Jag var den enda som kommenterat hennes tråd om oseriösa uppfödare i få uppfödare. Så det är därför jag undrar från henne vad jag gjort för påhopp när det tydligt syns att jag inte gjort det? :s

Moa Liljegren
2

#9 Och glömde skriva att ett påhopp tas ju negativt. Därför jag reagerade på det. Vill inte anklagas för något jag inte gjort och ja, jag är förvirrad. :)

Wamrat
6

Reagerade mest över tonen i TS inlägg. "spy ut galla" låter ju lagom konsekvent och duger inte som diskussionsunderlag. Men men

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Lancia
4
Moa Liljegren
2

Är fortfarande intresserad i vad jag anklagats för.

zickan
3

#14 verkar som personen helt enkelt inte kan svara på frågan. Kanske använde sig av fel ord. Kanske inte var direkt påhopp, utan personen menar kanske mer off topic. Önskar kanske att saker inte tas i den andra tråden som inte har med saken att göra som oseriösa uppfödare?
Vad vet jag, ser iaf inget som räknas till påhopp. Men det är svårt att veta på hur väldigt känsliga personer ser vissa saker som skrivs. Fast man inte menar något så kan en annan ta det på fel sätt. 

Vad betyder påhopp?

1. 1. (bildlig betydelse) angrepp (med skarp eller orättvis kritik)

Moa Liljegren
1

#15 Förstår vad du menar. Tyckte bara att det finns mer passande ord än påhopp..