Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 2111 ggr
Caelii
0

Hjälp - min råtta kan inte andas?!

Jag har en tjej som är 2.5 år, som tidigare haft lite problem med mykoplasma (endast ljud från lungorna, inga andningsproblem). Och idag plötsligt får hon som anfall där hon inte kan andas och får panik, och tillslut lyckas hon få luft genom munnen och kippar efter luft i några minuter innan det lugnar ned sig. Hon äter och dricker som vanligt. Hon är ovanligt lugn och ligger stilla.

Veterinären är stängd och har försökt kontakta jouren men den är ständigt upptagen. Vad kan jag göra? :s

Moa Liljegren
0

Jag skulle ge henne sockervatten så hon håller sig pigg. Kan inte riktigt något om sådant. :( Någon på jour borde svara tycker man.. Har du testat olika? Och är det som hon flämtar efter luft nästan?

Caelii
0

Har gett henne honungsvatten och te. Har lämnat mitt nr men ingen ringer heller. Hon får som panik och sedan tar hon all kraft för att försöka få i sig luft, och hon flämtar med munnen öppen och blir som helt kraftlös i resten av kroppen. :(

VildaVittra
0

Blå stjärnan i Göteborg har öppet dygnet runt, ring och rådfråga dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Moa Liljegren
0

Min hane dog en stund efter han började flämta efter luft. Men där var det sprutor och efterbliven narkos inblandat. Det är nog inte likadant men försök ringa Blå stjärnan som hon skrev och bara håll dig lugn. Jag hoppas på det bästa för er!

R4ttus
0

Låter som riktigt illa mykoplasma 😕 Kan gå jättefort. Med tanke på hennes ålder kan hon ha fått nedsatt immunförsvar väldigt lätt, och mykoplasman har slagit till ordentligt.

Det enda som hjälper mot myko är medicin, men kanske inte ens det om hon är försvagad av ålder. Stackars liten och stackar dig, har ingen aning om det går att lindra på något sätt utan medicin  när det slagit till så hårt, har haft problem med mykoplasma själv hos ett par råttor tidigare.

Hoppas jour svarar! 🌺

KastKatt
0

OM hon är väldigt täppt i näsan, så kan det kanske vara värt att testa att koka saltlösning (1dl vatten+1krm salt), som får svalna innan du FÖRSIKTIGT droppar en liten droppe i var näsborre. Fungerar på min kille som är slemmig i nosen. Hon hon inte kan andas kanske det kan hjälpa? Borde inte göra saken värre iaf?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Caelii
0

Ringde Blåstjärnans jourtelefon men dom hänvisade till deras betaltelefon som kostar 20kr/min, även fast jourtelefonen ska vara öppen nu? Veterinären här är stängd i helgen, och jag är rädd om jag skulle ta henne till en okunnig veterinär att dom bara råder avlidning… :(

Hon har lugnat ner sig lite, andas fortfarande tugnt och är väldigt trött, men hon har inte fått ett "anfall" på ett tag.. :')

Caelii
0

#6 Hon är helt "snorfri" i både näsa och ögon. Dock så kommer det väldigt mycket vätska, typ saliv ur munnen på henne. Tvivlar dock på att hon satt något i halsen, och skulle inte våga att försöka slunga henne ifall lungorna skulle kollapsa…

Moa Liljegren
0

Är det så hon slappnar av i hela underläppen? Och dreglar?

VildaVittra
0

#7 Ring Ultuna för rådgivning då, det kostar som ett vanligt samtal.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Caelii
0

#9 Nja, misstänker att det kan vara vatten från lungorna kanske? Hon hostar lite. Har inte sett att hon hänger med läppen, dock försöker hon ligga på hyllkanten och liksom hålla hennes huvud utanför så att huvudet hänger nedåt. Då andas hon häftigt med munnen och vätska kommer ut. Vette tusan vad det är :s

Moa Liljegren
0

#11 Kanske fått lite vatten/fukt i lungorna som vill komma ut men mykon stör lite?

[Diana.K]
1

Droppa inte saltlösning genom näsan! Är för riskabelt då råttan kan dö av det. Låt veterinären ta hand om det istället. Hoppas du har fått tag på någon jour och att råttan mår bra snart igen!!

KastKatt
0

#13 förklara gärna varför en råtta skulle dö av detta? Jag ger mina små droppar med pimpett för har en råtta som är kronsiskt snorig.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

marathos
0

Lite tillfällig hjälp kan vara att tappa upp hett vatten i handfatet, ta råttisen i famnen o lägga en handduk över er så kan ångan hjälpa till att underlätta andningen. Var försiktig så ingen bränner sig på vattnet.

Mapel
0

Vi hade en råtta som satte i halsen, detta var dock mer akut så att hon höll på att kvävas direkt. Vi kunde se det som satt fast om vi öppnade munnen, har du svårt att öppna själv så ta typ en tops och sätt under övertänderna och öppna och kika. Vi blev dock tvungna att slunga henne eftersom hon höll på att dö men det kom upp då och så kunde vi bara dra ut det med en pincett. Råttan klarade sig men fick tyvärr bestående hjärnskador av syrebristen :/ verkar ju inte som om din har jätte allvarlig syrebrist men kan va värt att kolla ner i munnen på henne, även för att se hur slemhinnor och så ser ut!

Moa Liljegren
0

Berätta hur det gick?

Caelii
0

Ber om ursäkt för dålig uppdatering 😃
Efter natten blev hon faktiskt mycket bättre. Hennes syster började dock få liknande problem dagen efter, men har öst i dom te och gett dom massa vitaminer och grejer som verkar funka. Var rädd att det var slut för henne men icke då, hon är en kämpe! När de sover verkar de båda dock få lite problem och börjar rossla, men även det blir bättre när jag sätter mig med dom i badrummet med rinnade vatten på. Tack för alla tips! ❤️

[VampireGirlElvira]1
0

Det är bra att det blev bättre för dina små sötnosar. :)