Jag behöver en råttflicka. .
Min ena råtta Humlan gick bort i tisdags:(
Nu är det så att jag har bara en råtta kvar, vill inte att hon ska gå ensam. kontaktade råtthjälpen och dom godkände mig, sedan fick jag mailadresser till två stycken här i västra götaland som hade 3 råttor "utan hem", tänkte att jag lika gärna kunde ta en därifrån då jag inte vill köpa en råtta från djuraffär.
jag letade lite uppfödare å så men hittade inget här i närheten:S.
hur som hellst, jag mailade dom som skulle ha råttorna, men jag har ännu inte fått något svar, jag tycker mer och mer synd om Lillemor som får sitta där i buren ensam.
så nu är frågan: har ni någon råtthona till salu,
eller vet någon, vet ni någon uppfödare här i västra götaland?
jag har inga krav på färger å så, allt är välkommet hos mig, bara det är en hona som inte är allt för vild (självklart ska den vara frisk). sedan vill jag inte att den hellst ska vara över året, då Lillemor blir ett år idag den 12/7:) tråkigt att behöva fira sin födelsedag ensam:(
ps: jag har aldrig skrivit här i forumet innan, hoppas jag gör allt rätt med bilder å så:P

Jag var en av dessa du skulle kontakta men jag har då inte hört något och inte fått något mail? I vilket fall var de tre honorna jag hade inte särskilt hanterade så jag tror att de är bäst att de stannar i jourhem tills dess att de känner sig lite tryggare med människor.
Det andra jourhemmet finns i Uddevalla och har har några jourråttor som är riktigt trevliga. Tror att det är runt året det flesta men det får du prata med henne om. :)
Hm knepigt:/ det står ju att dom är lästa:O aja hur som hellst, tack för att du svarade iaf:) jag får ringa till hon i falköping igen, och kanske be om numret till hon i uddevalla, känns bättre att ta allt på telefonen istället för mail.

Skumt, jag till och med dubbelkollade. Skickade du till min mail? I vilket fall så bad jag Emma kontakta dig igen och hon skulle även ge Pia din mail, men du kan säkert få ett telefonnummer också. Hoppas det löser sig med din hona.
ja skumt, jag kanske stavade fel på mailen, men då skulle det väll inte stå att ngn läst det:S aja skit samma. Pia svarade iaf. hon hade 4 honor och jag ska åka och kolla någon dag:D

Sicket strul! Men det verkar ju lösa sig iaf..hoppas du hittar en bra kompis till din tös paulina =)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
tack:) ja det hoppas jag med:) ganska snart, tycker lillemor ser deppig ut, hon bara sitter i ett hörn och har jättereåkigt ser det ut som:(
Jag har pratat lite med Pia i uddealla, så jag hoppas att jag kan åka dit någon dag nu:)
LOVISA ÄR MOBBAD…
Har en gosig, lugn dam på ett år, som är utmobbad av hennes två yngre burkompisar. Hon får sova ensam och på morgonen hittar jag ibland bitmärken på henne. Hon får heller inga gosiga putsningar av de andra. Hon är enormt go, och ligger gärna länge och gosar med oss… Älskar att bli klappad.
Tyvärr är hon från en zooaffär, men hon väger lätt upp det med att vara årets Gosis. Måste bara säga en enda sak, men det har inte varit något problem alls - om hon är inträngd i ett mörkt hörn och man kommer med handen och täcker för öpningen när man ska ta henne, så biter hon utan att lukta först. Men det är bara att lyfta på huset först så är hon botad! Hon har aldrig agressiva beteenden.
Jag tror att hon ser lite dåligt, och kanske hör dåligt med. Så då blir hon lite skrämd när något okänt närmar sig i husets trygga hörn.
Har en del foton. Ett med detta meddelande
Linda
#7 Sätt ut egen annons om henne.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Hej, jag ar nyss fårr rått bebisar som blev en vecka igår, dom är lev. klara vid 4½ - 5 v. ålder. Pappan är en lugn o go pojk på strax över ett år, har alltid varit frisk. Minns inte vad färgen heter, men typ vit med brunt huvud o några enstaka prickar nertill.. mamman är helbrun, kan inte riktigt se färgen på bebisarna än, men det kan jag någ om nårra dagar. Fasst jag har sett att några är iallafall mörka på ryggen!
#9 Sätt ut en annons på dem..
men dom pratar vel om sina annonser här eftersom ursprungs inlägget söker en hona

#8 Exakt.. hallå? Klart jag har annons ute.. letar som en galning. Klart man därför kollar de som söker. Jag behöver dessutom en köpare som redan har minst en hona i samma ålder… Fattar inte vad du pratar om.

#7 Saved_by_Jesus, OT men *nyfiken* skulle inte du flytta till Usa? Och var tvungen att göra dig av med råttorna? Eller blandar jag helt ihop dig med ngn annan nu?
#13 Jo. Det är sant. Men jag vill inte lämna bort henne tillsammans med de andra, eftersom det ju bara fortsätter då… Ville inte göra inlägget för långt bara. Suck… hur som helst går det inget vidare med att hitta nya hem… Är så rädd att de ska bli ormmat. Då låter jag nog heller en vän till oss slå ihjäl dem.
#14 Varför inte höra av sig till råtthjälpen? sedan så får endast jägare och veterinärer ta bort djur.
#15 Konstigt då att man får ge en råtta till en orm. Eller är det okej om ormen gör det åt dig? Magnus gör det på en sekund. Men jag får väl ge dem till en orm istället då. En orm tuggar i sig råttan långsamt medan den kvävs till döds. Äter du kött? De djuren lider också väldigt ofta under slaktprocessen. Det är säkert olagligt, men så har ju sverige ingen som kan se till att djurskyddslagen lagen åtföljs ändå. Det ser man ju bara på alla hemska slakterier… men det är klart, man ska ju inte bryta mot lagen.
ps. vi har verkligen inte råd med avlivning. vi har tre marsvin och tre råttor att hitta nya hem åt. vad tror du det kostar? Flera tusen.
Det är inte olagligt att avliva djuren själv. Kommer inte ihåg vilka arter det hjäller men några använder man gas till och några ger man ett snabbt rapp i nacken.
Ska ta reda på det mer exakt.
Slag i nacken är en snabb effektiv och idag tillåten metod för avlivning av kaniner. Det är i stort sett den metoden som är tillåten och lämplig för kaniner i liten skala. Koldioxid är inte tillåtet och troligen inte heller lämpligt.
För marsvin kan man använda antingen koldioxid eller slag i nacken, där finns inga specifika regler i dag men nya regler är på ingång och går det som tänkt blir det i stort de metoderna som blir tillåtna och lämpliga.
Gnagare under 1 kg får avlivas med slag i huvudet och gnagare äldre än 10 dagar får avlivas med koldioxid. Huvudskott är tillåtet.
en grym sanning!
#16 När man skaffar sig djur så tar man på sig ett ansvar och det är djurägarens ansvar att se till så djuren får ett hem då de ej kan ha dem kvar eller tar dem till veterinären för veterinärvård. Att skylla på har inte råd är klent vet man med sig jag har inte råd med veterinär då skaffar man sig inga djur. Jag vet det kostar har på 1 år och 3 månader lagt ner ca 10 tusen kronor på en hund som kom som omplacering hit, vanvårdad och oförsäkrad och för gammal för få försäkring. Samt gett en katt veterinärvård och jag är inte rik. Har gått på knäna.. Våran veterinär tar 50:- för avliva ett smådjur, marsvin 150:-.
Om jag äter kött eller ej hör inte hit.
Känner en ormägare hon avlivar fodret med koldioxid vilket hon säger går snabbt.
Jag har själv haft orm på 80 talet, födde då upp råttor och möss men INTE till ormarna deras foder köpte jag på ALAB *scanbur idag?* Och ja, de fick levande och det går fort. Skulle jag ha orm idag så skulle de få död föda.
Du skulle inte neka dina egna barn läkarvård om det skulle behövas. För en dag kanske våran läkarvård är som i USA där människorna får betala för sin läkarvård, operationer etc och de utan sjukförsäkring får det svårt dvs dyrt.
Du skaffade djuren så ta ditt ansvar och är du minderårig så är det föräldrarna som har huvudansvaret. Hur kan en förälder lära barn ta ansvar om de själva inte kan det? frågan är allmän och ej riktad mot dig.

Att avliva friska djur tycker jag är fel. För råttorna finns råtthjälpen och för marsvinen finns det kanske ngt liknande. Kolla in Tigerharen tex.
Det kostar inte flera tusen att avliva sex gnagare hos veterinär. Och visst vet man vad man gör så det blir en snabb smärtfri död kan man ju göra det själv. Mindre stress för råttan än att åka till vetten.
Men som sagt att avliva friska djur är onödigt.
#20 Jag tror inte veterinärer får avliva friska djur men tyvärr gör de det ändå. Tigerharen finns och även marsvinshjälpen och på marsvinshjälpen kan man även annonsera ut sina marsvin gratis.
www.blocket.se 20:-/annons
När det gäller råttorna så kan de kontakta råtthjälpen man kan kanske ibland vara lite tjatig. Och jag tror råtthjälpen kan ge hjälp.
Jag har inte med saken att göra men gud vad arg jag blir när jag hör sånt!!!
Jag jobbar som vårdbiträde och jag tjänar inte bra, men när min råtta fick en böld på magen fick vi operera honom. Det blev nästan 2000 kr med undersökning och allt. Då får du väl leva på nudlar ett tag.
Nä jag tycker inte heller att det är rätt. Anledningen till att jag skrev det jag skrev var att Mymlan sa att man inte fick göra det själv. Och så är inte fallet. Det var inte mina egna åsikter.
#23 För jag har hört av många man får inte själv avliva djur endast jägare och veterinärer får göra det.
#23 Det var inte dej jag menade. Det var riktat till #16. Det första man tänker på när man skaffar sig djur är väl att det är ett stort ansvar. Sen om livet väljer en annan väg till dig som gör att du inte kan ha kvar dina djur så är dem ändå ditt ansvar till du har hittad ett bra hem till dem. Det är väl inte djurens fel att man ska flytta utomlands.
Jo det vet jag att det inte var riktat till mig. Såg bara efteråt att de jag skrev kunde tolkas som ett medhåll, därför ville jag förtydliga mig.
Tror att anledningen till den onödiga vetskapen är att min kille umgås med reptilfolk. Endel föder upp sitt eget foder.

#21: Jo, veterinärer får avliva friska djur, det är djurägaren som bestämmer helt där. Däremot kan veterinären vägra om han/hon känner att det är fel, men då behöver ju bara djurägaren gå till någon annan…

OT lite. men vår veterinär vägrar avliva friska djur, han tar hand om dom istället och hittar nya hem eller behåller dom. Han hade en dobermann som var en avlivning från början men som han behöll. Lite folkilsk men attackerade inte. Däremot brukade hunden sitta på taket och skälla när man kom…
Är det någon här som tror att jag VILL avliva dem? Det enda jag skrev var att jag hellre låter någon slå ihjäl dem (med ett slag i nacken), än att jag ger dem till en orm. Jag ska tala om att det inte alls alltid går snabbt då. Det finns råttor som vinner över ormen, eller nästan vinner, så att ormen blir rejält skadad. Hänger ju tex lite på om ägaren till ormen vet vilken storlek på bytet som är lämplig. Jag har satt ut annonser på många ställen. Det är tydligen inte så många som vill skaffa djur mitt under semestern.
Om någon här undrar varför jag och min man (ja jag är myndig) ska flytta till USA, så är det för att jobba gratis på ett center som räddar bland annat tonårsprostituerade (ibland så unga som tretton år), hemlösa, föräldralösa barn, misshandlade kvinnor och liknande grupper, i ett område där 25% av befolkningen lever under gränsen för fattigdom. Det är inte enbart en nöjestripp utan något vi känner är rätt att göra.
I olika kulturer och mellan olika människor har man olika värderingar. Jag värderar en människa högre än ett djur, och då inte när det gäller mig själv på så vis att ett djur ska betala för min bekvämlighet, utan i ett sammanhang där djuren måste omplaceras för att jag ska kunna åka till en annan plats för att hjälpa andra människor.
Huruvida det är fel att avliva/slakta/jaga friska djur, i ett fall där djuret inte utsätts för något lidande över huvud taget, är nästan en fråga om religion. Rätten att leva, är det inte det ni pratar om nu? Det hör nästan mer hemma någonstans i närheten av abortdebatten. Djuret märker ju inte om det inte finns. Eller hur många här tror att de kommer till djurhelvetet?
Det jag främst är intresserad av är vad lagen säger och det faktum att djuren inte stressas eller lider. Jag älskar mina djur och gråter floder när de blir sjuka. jag bryr mig faktiskt om dem. Men jag låter hellre avliva ett friskt djur, än att det kommer till en dålig ägare. DÅ LIDER JU DJURET. Och du som jämförde djur med barn: Tror du de flesta människor verkligen jämställer sitt husdjur med sitt eget barn? Ja vi har ju alla olika värderingar. Tur att Sverige är ett fritt land.
EN SAK TILL FÖRRESTEN
Jag har inte avlivat några friska djur, och kommer inte heller att göra det. Och jag skulle inte vilja att vår bekant avlivade en frisk råtta på det sättet (slag i nacken mot huggkubben). Den gången då han gjorde det var råttan matt och rörde sig inte själv. Hon reagerade inte på sin omgivning, och han hade ingen risk att missa slaget.
Blotta tanken på att försöka hålla fast en frisk livlig råtta (eller annat djur) och försöka träffa den över kubben, får mig att rysa. Det skulle dessutom vara förvirrande för ett friskt, uppmärksamt djur. Det är därför det är så orättvist att släppa ner det i ett terrarium. Snacka om stress, och även eventuell smärta.
Om man nu som sista utväg måste avliva ett friskt djur, antar jag att man tyvärr måste gå till veterinären…
gud vad den här tråden spårade ur då, så synd..jag ville bara säga att som de flesta vet så får vetrinärer avliva friska djur, hur sjutton skulle det annars se ut? dom kan ju vägra som privatperson om dom tycker det är moraliskt fel, men det är ingen lag på att dom inte får avliva friska djur, sen får en privat person också avliva ett djur, slag i nacken exempelvis, och det behöver inte vara vet. eller jägare, det skulle inte gå att ha en sån lag, finns för mycket omständigheter som spelar in..
Sen hur man tycker själv det e ju det som är frågan. Jag tycker inte det är fel att avliva ett djur själv sålänge man vet vad man gör, kan vara bra mycket bättre för djuret att få ett snabbt dödligt slag i nacken än trasslas till en vet och den stressen det kan innebära för ett djur som inte är van, det e bara för människan är envis, det är ju då det blir utdraget och jobbigt för djuret, men människan själv mår bra, och hur moraliskt riktigt är det? En jakthund tex som är inne på sisa sista dagar föredrar nog ett skott mellan ögonen ute i skogen där den hör hemma utan att den vet vad som komma skall, än att sitta hos en vet och vänta, i den lukten och känner på sig att något inte stämmer, så jag förstår fullt ut folk som väljer att avliva sina djur själva och ger djuren den respekten.. pallar djuren med en resa till vetten så är det ju inga problem, men långt ifrån alla djur trivs hos vetten, och jag tycker djurens sista tid ska vara en trevlig tid in i det allra sista..
Att man propsar för vet hela tiden oavsätt tycker jag tyder på att man själv är bekväm och vill överlåta det jobbiga på någon annan, och sen klagar på alla andra som väljer att göra det själv för djurens skull, det är nog så jobbigt att ta ett djurliv, och det hade lätt kanske varit värt den summan hos vetten att låta dom göra det, men man vill ge djuret det bästa passande djuret, inte sin egen bekvämlighet.
Jag har själv en hund som är oerhört osäker och att ta henne till vetten är ett himla företag, får släpa henne in och hon dregglar och blir oerhört nervös, jag gryvar för den dagen det är dax för henne, för jag vet vilket helvete hon kommer få, och jag med, för jag kommer lida med henne att se henne sån den sista tiden i livet, då skulle jag hellre vilja ha en jägare som kunde följa oss ut i skogen och avsluta hennes liv där hon hör hemma lixom..
#31 Tack. Det är ju det jag menar…

#32 När jag växte upp så ansåg mina föräldrar att de två schäfrarna vi hade på den tiden skulle ha mer respekt än nån annan i hushållet. Slog jag min bror så han fick näsblod, då tvingades jag be om ursäkt, gjorde jag något som helst fel mot hundarna däremot brakade helvetet löst.
Jag menar inte att mina föräldrar älskade hundarna mer än mig och mina tre syskon, men tack vare att de inte kunde försvara sig själva fick vi rejäla straff om vi retade dem.
Klart att djur är lika mycket värda som människor, liv som liv. Jag sitter mina djur före mig själv och alla andra. Skulle inte tveka en sekund. Men samtidigt förstår jag att du hellre avlivar dem än att lämna bort dem vind för våg. Men råtthjälpen ska ju vara bra vad jag hört?
Hoppas du finner ett bra alternativ som gör att du kan åka till usa och hjälpa människor samtidigt som dina djur får leva och må bra.

Jag vet inte om det har så mycket med saken att göra men jag värderar inte mina djur lika mycket som mina människor. Så är nog vi alla djurarter, vi bryr oss mest om de som är av samma art som oss själva.
Däremot förtjänar självklart inte djur sämre behandling för det och de är ju i sig värda precis lika mycket! Det är bara det att ett djur kan aldrig ersätta en människa för mig precis som en människa aldrig kan ersätta en råtta åt en råtta. Och jag menar det inte som någon pik mot någon utan bara som jag känner det. Har inte läst tråden så noga utan ville bara kommentera det :)
Älskar mina stora små vänner..
gå tillbaks till ämnet kanske? :)
#35 Ja precis.. tänkte just säga till. Låt henne söka sin råtta ifred, hjälp till i stället så att hon hittar en kompis åt sin ensamma stackars råtta.

Ja absolut, tråden har verkligen spårat ur! *ber om ursäkt*
Paulina, du kan ju höra av dig till uppfödarna också. De kan ha koll på råttor som behöver omplaceras.
Älskar mina stora små vänner..