Nervösa råttor?
Hejhej! Har nu haft mina 2 hanråttor jag köpte från djurmagazinet i 1 vecka och dom är 3 veckor gamla har suttit bredvid buren några timmar per dag och har hand matat med olika godbitar jag tror dom gillar då dom äter det . Har även använt en sked med yoghurt och det gillar dom ännu mer Nu undrar jag varför dom inte vågar klättra på min arm eller låta mig hålla dom. När jag försöker ta upp dom så verkar dom väldigt skakiga och rädda så jag undviker att ens försöka och pågrund av det så är det väldigt svårt att få ut dom från sin bur. Dom vågar nte klättra ut själva heller, inte ens om jag lockar dom med yoghurt, för då drar de sig tillbaka precis vid utgången. Ett till problem är när dom ska äta för då tar dom maten i skålen som är placerad en bit från iglot och springer iväg i hög fart tillbaka in i iglot. Men ändå efter allt detta så brukar dom slicka och gilla min närvaro. Hur ska jag ta mig till när jag inte kan hålla dom o flytta till olika platser och dom inte själv vågar ta sig ut från buren,?? :(
Om du bara har haft dom i 1v så får du kanske ge det lite mer tid, fortsätt umgås å prata med dom så ska det nog bli bättre :) att dom tar mat å springer tillbaka det gör mina med å dom är jätte tama så inget å oroa sig för
||My Love For Animals Is Immortal||
Tack för snabba svaret! :)
Mina tog det 5 v för innan dom vågade sig ut utanför buren ordentligt. Å andra sidan är dom riktiga fegisar. ^^
Ha tålamod och fortsätt umgås med dom, i slutändan är värt det ;)
Lite OT men om dem är 3 veckor gamla och du har haft de i en vecka så va dem bara 2 veckor när affären sålde de? Va sjukt
hell is empty. All the demons are here
Undrar med ang det.
Nej sa fel, dom var 3 veckor när jag fick dom :)
3 veckor när du fick dom?! du menar inte 3 månader då?
Nepp 3 veckor men är det nåt fel med det? Börjar bli orolig :O
Tyvärr så får man faktiskt ta 3-veckorsbebisar från mamman… Hur fel det än är. Jag rekommenderar dig att försöka umgås så mycket som möjligt med dom. Var lugn och försiktig så att du inte skrämmer dom. Visa att du ger tryggheten och den goda maten. När de börjar bli tryggare kan du testa att ha en huvtröja på dig, och låta råttorna ligga i luvan. Det brukar många tycka är en bra start på upptäckten av den stora världen. Men låt det ta tid, de behöver verkligen stöd och trygghet när de inte kan få det från sin mamma. Eftersom du köpte dina råttor på djuraffären så undrar jag vad du har för bur åt dem, strö och ger för mat? Tyvärr är det inte rekommenderat att skaffa djur på djuraffärer då de ytterst sällan faktiskt kan något om de djurarter de säljer…. Därmed brukar de även lämna ut helt felaktig information till köparna.

Mvh Stephanie 

#8 rent lagligt så får man ta råttungarna från sin mamma när de är tre veckor gamla, men det är alldeles för tidigt egentligen. Enligt Svenska Råttsällskapet ska de vara minst fem veckor.

Mvh Stephanie 

Har en 5v kille hemma och kan verkligen inte se en 3v råtta som något man lämnar iväg.. :(
#9 har en chinchilla bur med storlek 68 x 46 x 132 som jag köpte av en som jobbade på djurmagazinet, hon sa att den skulle funka jättebra för hon själv hade råttor i den. Som strö använder jag Ever Clean clumping cat litter för hon rekommederade starkt, jag lägger ströt i bajslådan. Jag lägger handdukar som underlag och byter dom dagligen så dom får det fint o rent :). Maten heter Versele Laga som är gjord för råttor, brukar också ge dom grönsaker att tugga på.
Bilden är på understa våningen för det är där dom håller till, dom vågar inte gå upp än så har inte fixat till nåt där.
Är jätte tacksam för alla era svar och om något behöver ändras så ska jag göra det! =)
Buren verkar bra bortsett från att galleravståndet ser ut att vara väldigt stort, framförallt när de är så små. Så var beredd på rymningar :) Inred mycket i buren, så att de vågar utnyttja hela ytan utan att känna sig oskyddade pga för mycket öppen yta. Ang maten så har det märket flera sorters mat, vet du namnet på den du ger? Jag skulle ändå tipsa dig om att blanda torrfodret själv, både bättre och billigare! Det finns "recept" här på sajten om du söker. Själv har jag en grund med mathavre, matvete, havrekli, korngryn och rågkross. Sen har jag i lite frön, nötter och annat som varierar efter extrapriser och tillgång :)

Mvh Stephanie 

Jag har Müsli med hirs och bovete och fröer, lite hundmat. Funkar galant!