Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 974 ggr
Vermin
0

Sned råtta, snedskalle?

Köpte två nya systrar till min flock för en vecka sedan och de var lite förkylda (omplaceringsråttor) och detta har nått mina tidigare flickor, och nu verkar en av dem helt enkelt sne. Inte bara huvudet, hela hon rör sig snett. Har en ny bur så jag vet inte om det har med saken att göra - hon kanske alltid har sett ut så men jag har inte lagt märke till det innan. 

Hon verkar inte ha ont någonstans (klämde försiktigt på benen osv för att se om någon armbåge kan vara skadad och att det bidrar till hennes skevhet) men hon har inte ont, hon är aktiv och äter och dricker precis som alltid. Vet inte om jag ska ringa en veterinär imorgon och ska jag isåfall ta med alla fyra tåttor dit? Om min skeva Bonnie har en öroninfektion eller något kanske det smittar av sig till de andra eller är det helt fel?

zickan
1

Öroninfektion smittar inte. Och troligen nått sånt hon har. Kan ses ibland efter förkylning med strul på balansnerven. Behöver medicinering som bromsar upp det och har man tur kan de återfå nära på till helt rakt huvud. Ibland bromsar det bara upp och råttan fortsätter va sned men det blir inte värre isf behövs ny kur medicin. Ofta kan det ta ett tag innan man ens ser resultat vid medicinering. Bättre ta en dag för mycket än en dag för lite.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.