Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 430 ggr
Josher
0

Skabb? Vänta tills måndag?

Hej! Jag misstänker att två av mina råttor fått skabb. (Antar att det är för att de får följa med mig ut på balkongen ibland..) De har små sår på ryggen som verkar stämma på den beskrivning jag läst om skabb här. Jag ser inga djur/ägg så tror inte det är löss. Jag upptäckte dem igår kväll så jag tror inte de haft det särskilt länge, för då borde jag sett det tidigare. De beter sig som vanligt, äter och leker och myser och verkar inte påverkade. Möjligtvis kliar de sig lite oftare.. Nu till min fråga. Alla veterinärer har stängt sin vanliga rådgivning och har bara öppet för "akuta" ärenden. Är detta ett akut ärende tycker ni? Jag tycker det är dumt att ta upp deras akuttid med sånt som inte är akut (skulle själv aldrig åka till akutmottagningen om det kunde vänta tills vc öppnar). Eftersom de inte verkar påverkads tänker jag att det kan vänta till måndag? Men vill gärna ha era åsikter.

Evelina!
0

Jag skulle avvakta. Så länge de mår bra i övrigt, äter, dricker och bajsar tycker jag inte att någonting är särskilt akut.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[krysopras]
0

Jag håller med #1

Josher
1

Tack! Då tänker ni samma som mig.