Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1617 ggr
Moa Liljegren
1

Hjälp blå tumör?!

Jag håller på att bryta ihop totalt nu. Allt ska hända mig och mina råttor känns det som. Min äldsta råtta har nu fått en knöl nära könet. Den är blå lila och rätt hård, mellanhård kan man säga. Är detta en tumör? Han är go och glad och jag har ingen aning om hur länge den suttit där. Tror inte den suttit där länge men kollar dock inte deras mage varje dag så att säga. Han verkar inte ha ont. Han verkar bara tycka jag är jobbig som ska hålla honom hela tiden. Har bara känt på den en gång, vill inte irritera eller någonting. De har fått honung i sin köttfärs och så och tänkte det kanske är nyttigt. 
Och nu tänker jag fråga om en DUKTIG veterinär som kan kolla på det? Måste även kolla upp om det är myco min lillkille har.. Jag bor i Blekinge och jag kör dit det krävs. Berätta rekommendationer så är ni snälla!

Usch så världen är orättvis.

Moa Liljegren
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

:/

Zakaraa
0

Det är inte en varböld då? Tycker det ser ut som en varböld.
Känner igen "allt händer mig" känslan :/ Har själv haft extrem otur den senaste tiden ;(

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Moa Liljegren
0

#2 Vet inte riktigt vad du menar med varböld? Den har inget hål vad jag sett. La upp bild här nu!

Moa Liljegren
0

#2 Och vad gör jag åt en varböld? 
Har läst att många satt honung på sår, dock är inte detta ett sår men det kanske också är bra?

VildaVittra
0

Tycker också det ser ut som en böld, och dom ska man inte försöka tömma själv om man inte vet hur, utan då får man vända sig till vetten. Bölder behöver inte ha ingångshål. 

Ibland krävs det penicillin, men inte alltid.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Moa Liljegren
0

#5 *pust* Blev lite lättad nu. Hoppas det inte är en tumör.. Men borde jag göra det nu eller vänta och se om den minskar? Som sagt verkar han inte alls ha ont. Men han har inte haft sår där eller någonting! Och är det bra om jag sätter lite honung där?

Zakaraa
0

En varböld eller abcess är en inflammation så det kan till och med vara så att ett hårstrå vänt sig och växt innåt som orsakat en infektion som skapat varbildning så det behöver inte vara ett sår som orsakar en böld.
Exempelvis så hade mitt kastrat stora problem med stygn som vandrade i buken och orsakade varbölder, helt utan utvärtes sår.

Varbölder Kan försvinna av sig själv men ibland så kan man behöva hjälpa till att tömma dem. Dock ska man inte göra det själv om man inte är van. Jag skulle helt enkelt hålla koll på knölen, växer den snabbt och blir gul så är det med största sanolikhet en varböld. Växer den skulle jag uppsöka veterinärvård för att kolla ifall det är en tumör eller abcess (varböld) men jag tror det är det sistnämnda.
Har tyvärr inga tips på veterinärer där du bor.

VildaVittra
0

#6 Jag skulle inte hålla på och smeta något, det kan förvärra den istället om man retar den. 

Det finns en viss chans att den tömmer sig självt, håll koll på allmäntillståndet (men på din egen risk).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Moa Liljegren
0

Okej tack! Den är helt lilablå och vet inte om det är vanligt vid en varböld? Som sagt har han inte ont eller någonting. Helt pigg som vanligt. Under all tid han varit här har han varit underbar och pigg. :) Han får små lyckorus ibland. Kul att se att han trivs. Jag låter knölen vara då och kollar till den. Ringer nog khamns vet imorgon för hon var så trevlig och underbar när hon hjälpte mig med han som avled. Men är lite orolig för att den sitter så nära könet? Men spräcks de utåt eller inåt?

Zakaraa
0

#9 Det blålila är troligtvis en blodsprängning, blod blir ju lila när det kommer ut under huden (se på blåmärken) troligtvis hör det ihop med att bölden kommit till. 

Om kroppen själv tar hand om bölden så brukar den inte soräckas men växer den sig stor så kan den spricka åt båda hållen därför får man försöka kolla så att den inte blir För stor för så bör man sticka hål på den.

Moa Liljegren
1

#9 Okej tack så jättemycket för infon! 
Och om någon i närheten läser får denna gärna rekommendera en vet här i närheten. Behöver även en bra vet som kan kastrera min dominanta råtta. (Jisses så mycket vet besök jag behöver..) Tror det är enda utvägen för honom för han är så stressig, dominant och mår inte alls bra nu. Vill att det ska bli bra gjort så jag kan förhoppningsvis få en överlevare. :( Och tack igen för hjälpen! Denna sidan är gudagåva.

Moa Liljegren
1

Hej igen! Idag har han ett liter 'stick' i mitten av den. En liten röd prick bara. Antar att det är ett bra tecken? :) han mår lika bra som igår, han tycker bara den är obehaglig att peta på verkar det som. Enda beröringen var när jag petade bort lite hår och skulle kolla nogrannare. I mina ögon är den lite mindre blålila idag också.

Zakaraa
0

Det låter som att dne kommer spricka av sig själv inom någon dag om det kommit fram en röd "prick", låter som att det är huden som blivit lite tunn där :)

Moa Liljegren
0

#13 Vad skönt! Har inte sett honom pilla på den och så dock.

panini
1

Om du går in på Bilder WANTED och scrollar ner till inlägg #32 och #33 så är där bilder på varbölder. Ser precis likadana ut som den på din råtta och sitter på samma ställe också :)

Zakaraa
1

#15 Eller går till böld-artikeln :)

LindaBlue
1

Vet inte var du bor i Blekinge, men Fågelkliniken i Lund, Skåne ska vara duktiga på råttor. Sen är det förstås en bit.

panini
0

#16 Visste inte att den fanns en sån artikel ;) #17 Den ligger i Hjärup :) Men ja, de är super med smådjur!

Moa Liljegren
0

#17 Okej ska söka och se om jag hittar!

Moa Liljegren
1

Idag har pricken blivit till en svart sak. Den täcker i mitten ca 1/3 av bulan. Har sett att bölderna blir skorpor va? Är detta ett bra tecken? Har haft lite svårt med datorn så har inte kunnat läsa artiklen om det. Kunde bara trycka mig in på inlägget om skador och se bölden där. Blir inte länkar i mobilen nämligen.

JoySurrender
0

Sårskorpa. Kan betyda att den spricker snart, eller så kan det vara en elak tumör som innehåller död vävnad (tumör betyder egentligen bara "knöl"). Du får se om den spricker och om det är var som kommer ut.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Moa Liljegren
0

Bild tagen med blixt. Såhär ser den ut nu när jag baddat med koksalt. Pigg och glad fortfarande, verkar inte bry sig. Lite obehagligt att bli fasthållen och tvingas blötas ner, inte så farligt dock. Ser det bra ut?

VildaVittra
0

Nu skulle jag försöka blöta upp skorpan, då kommer nog varet att komma.

JoySurrender
0

Du kan till och med pilla bort skorpan och trycka litegrann, så borde den tömma sig.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

R4ttus
0

Precis sådär såg en av mina råtthanars varböld ut, nästan på exakt samma ställe dessutom. Efter att den tömts kom den dessvärre tillbaka en gång till, men efter det blev han fri från den. Hoppas din kille slipper få tillbaks den, håll såret så rent det bara går🙂

Zakaraa
0

När den väl spruckit kan du klämma ut och ta en spruta med koksaltlösning och spruta in så att du får ut så mycket som möjligt. Annars finns en risk att bölden kommer tillbaka :)

Moa Liljegren
0

Grejen är ju att det inte är en skorpa.. Det är nästan lite inåt istället?

Zakaraa
0

#27 Det är ungefär så en böldskorpa känns, det är slät och buktar lite in? Om det är så, det är klassiskt för en böld som är mogen.

Moa Liljegren
0

#27 Jisses du förstår inte hur lättad jag är! Jag blötte ner den rätt rejält och baddade. Ska jag försöka peta lite med en tops imorgon då?

Zakaraa
1

#29 Jag skulle personligen, som "nybörjare" försöka låta bölden vara tills den spricker själv men du kan blötlägga den tills den blir riktigt mjuk och sedan klämma lite lätt. Spricker den enkelt så är det bara att fortsätta men tar det stopp så blöt lite mer eller vänta tills den blir lite mer mogen.

Kan ju förvarna att det luktar riktigt illa med varbölder så du inte får en chock ;) så var beredd med papper, pads och liknande för trevligt är det inte, hehe.

Moa Liljegren
0

#30 Jag ska blötlägga den så mycket som det går! Har koksalt förberett i kylen. Ska testa detta imorgon då. Är så klen så vågar nog inte trycka så hårt, men kanske trycker lite om den blir som du säger, mjuk.  Tur att jag har två paket pads och hela lådan full med bomull haha! Får införskaffa mig en spruta till när den spruckit med.

VildaVittra
0

#31 Det är viktigt att du trycker underifrån på bölden, dvs lyfter upp den lite.

Moa Liljegren
0

#32 Uppfattat! :D

Zakaraa
0

Glöm inte bort att inte spara koksaltlösningen för länge utan gör gärna nytt varannan dag :)

Moa Liljegren
0

#34 Yes, det håller bara i 24h. :)

zickan
0

Du har fått bra råd ovan. Försökta klämma åt under knölen så att du får ut en del av varet vore rätt smart. Läker det fortare. Råttor läker normalt fort. 
Det du behöver hålla koll på är rodnad/irritation. Och om det luktar sjuhelskottas illa. Så kan det blivit infektion och kan behöva en medicinkur för att hjälpa till. 

Även om du tar ut allt bottenströ osv så har du mindre som kan fastna i såret. Samma med att kanske ha tidningspapper/fleace/handdukar i buren och byta varje dag nu under några dagar så minskar risken att det kommer in smutts. 
Hålla rent men inte för rent, så det går lite chans att läka.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Moa Liljegren
0

#36 Okej! Har en kartonglåda som jag gjort själv till hus av lite tjockare kartong. (Från ett par lådor) Där ligger en fleecefilt fastsydd, haha hur ska jag tvätta den? ): Riktigt dumt nu när jag tänker efter.

Moa Liljegren
0

Hur får jag väck hela skorpan? vi är 3 pers här och har försökt med allt känns det som. Den går verkligen inte väck. Ett litet titthål på sidan där varet kommer ut men vill ju få väck hela skorpan? Killen bara piper och slickar på en när man håller i honom, tur man har en sån snäll råtta. ):

Moa Liljegren
0

Nu är bulan helt platt och det är bara skorpan kvar. Stackars pojken började skrika nu i slutet så då tog jag sprutan (Den har ett rätt stort hål så det blir ju inte lika lätt på just det stället men jaja) och tryckte på där jag tyckte jag såg världens minsta lilla hål. Det var på sidan av skorpan och den gick verkligen inte upp. Nu ska han få vara ifred i sängen tills vi ska sova. Tar undan allt smutsigt i buren och sätter nytt.

Moa Liljegren
0

Har fått bort hela skorpan nu. Behöver lite guiding nu? Förutom att spruta koksaltlösning på såret.

Moa Liljegren
0
Moa Liljegren
0
Zakaraa
0

Du hade kunnat låta skorpan sitta kvar och ramla bort av sig själv men gjort är gjort :) (har inte varit särskilt on så sorry att jag inte skrev det innan)

Såret ser fint ut så försök hålla det så rent du bara kan så det inte kommer in smuts nu när det är så pass öppet. Låt bli att pilla på det men kontrollera det dagligen för att se så det inte är nå smuts eller nytt var i det. Det bör läka ganska snabbt nu om det inte störs :)

Moa Liljegren
0

#43 Skulle rengöra det och så kände jag varet och så gick halva upp och så tog jag och skulle se under och så vips ryckte han till och där rök hela. Om det är mer var imorgon trycker jag bara ut det och regör med koksalt igen? Alltså baddar med koksalt 1 gång om dagen? Borde jag sätta honom ensam tills iallafall imorgon?

Zakaraa
0

#44 Haha okej ja men då var det inte så att du satt och Försökte få bort det 👍 Min grabb gjorde samma sak..
Ja precis om det är mer var så skölj ur det och låt det vara sedan, jag tycker inte du behöver badda om det inte behövs för ju mer man stör desto längre läktid tar det.
Jag skulle sätta honom i en egen mindre bur nu när såret är så öppet just för att det inte ska bli skräp :) Tidningspapper på botten är ett bra val för tillfället :)

Moa Liljegren
0

Har det såhär nu. Hade tänkt stänga av avdelningen så han kan vara där uppe med filtarna och handdukarna? Blir det bra?

Zakaraa
0

Det blir Perfekt det! :)

Moa Liljegren
0

Och har alltid tidningspapper!

Moa Liljegren
0

Stackars liten hoppar fram nu. Förstår inte hur han ens kan gilla oss efter sådanhär tortyr. ): Han är så gullig när han kommer smygandes och ska mysa. Tror han tycker lite synd om sig själv. Både bajsade och kissade på sig den stackaren. Nu blir det majs, spenatblad, champinjoner och avokado att smaska på. (Han är helt beroende av majs, skulle kunna äta upp sin kompis för det. ;) ) Han testade tvätta sig men smärtan avskräckte nog lite. Och han är kal där på magen längst ner och saknar mycket päls, har det med åldern att göra? Känns som om han är gamling när han bara fyller 1 år denna månaden.