Förklara beteendet?
Hej! Känner att jag gör många inlägg och hoppas inte det är jobbigt. Jag undrar bara vad detta betyder? Han reser ragg bara han känner deras lukt. Den lugna råttan jag sätter fram är helt lugn och visar inget konstigt. Men han blev lite stressad när den jobbiga råttan (Sirius) började med detta. Han är gudagåva till människor men han är verkligen hemsk mot råttor efter att hans bror som avled krånglade med honom. Den hanråttan jag sträckte fram (Carlisle) har aldrig gått med hanar innan men går med min lilla kille på 3 mån och det går hur bra som helst. Han verkar inte förstå att han är hane för han har aldrig revirmärkt vad jag sett. Går aldrig och skvätter. Kissar endast vid behov vad jag sett. Han är lugn och gillar den andra (Demetrius) som han är med. De ligger och myser. Demetri är lite gnällig så han piper ibland direkt när det blir lite jobbigt. Så av vad jag förstår har inte Carlisle visat några tecken på dominans eller något annat än att lukta! Har haft råttorna separat ett tag men de har fått träffas när jag hållt dem. Har bytt handdukar ett bra tag.. När jag släppte ihop dominanta Sirius med bebisen så gnager han på hans öron av stress och är besatt av att hitta andra råttan. Det är bara han som spelar roll verkar det som. Sen hoppar han på lilla bebisen som pipit ett tag och sprungit iväg några gånger. Men då är bebisen still och gör ingenting, men han fortsätter slåss mot honom och 'attackera'. Så en dag när han var lagom lugn. (Han är en känslig och stressig råtta i vanliga fall.. djuraffärs råtta och troligtvis urdåliga gener…) Hällde vaniljsocker på dem och satte ihop Carlisle och Sirius för första gången. Det första han gör är att tvångslukta honom i arlset medan Carlisle bara luktar försiktigt. Utan att Carli har gjort något så hoppar han på honom med och reser ett jävla ragg. (Förlåt för dåligt uttal men jisses det var inte litet ragg…). Jag blev riktigt förbannad på honom då han är så himla jobbig nu för tiden så jag satte handen rakt mellan dem så jag skulle kunna sära dem så ingen skadades. Självklart fick jag mig ett härligt bett men var så arg att jag knappt märkte det.. och in med Sirius i buren och Carlisle la sig jämte mitt lår och var förvirrad. Och såhär har det blivit hela tiden som i videon.. Kan någon förklara vad detta betyder och vad jag ska göra? Har läst introduceringen men så 'farlig'jag anser han är så vågar jag knappt göra något. Och som ni ser så sträcker han sig i början för att slicka på mig men är lite konstig för jag hade rört de andra.. Och ursäktar mitt dryga språk men Carli blev stressad och höll på att ramla ner från min höft och behövde hjälp. Efteråt så vill han bara bita mig. Hände för någon vecka sedan att han helt plötsligt skulle bita mig genom gallret. Har hänt 1-2 ggr innan. Utan att mina fingrar luktar något.. Men i vanliga fall är han en ängel mot oss människor. Mycket smart och intelligent råtta, älskar att anvönda hjärnan med trix osv.. Skulle vara tacksam för svar och åsikter!
.
Hum får inte upp videon..
Har nu laddat upp den på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=GIoataVjmlM
Ignorera min otrevliga ton, blev stressad när jag inte fick någon hjälp.
Såhär beter han sig direkt när han ser dem/känner lukten av dem. Jag vet att det mestadels beror på att vi är nära hans bur men han är inte så trevlig utanför buren heller. Börjar naffsa efter man rört råttorna. Han brukar bli såhär fast mycket värre. Han reser ragg och typ fräser? Och så drar han sig mot gallret med kroppen vilket jag läst inte är bra.. Han har även varit i sängen och tittat på råttan och börjat vifta på svansen.. Tog bort honom direkt då.
Tror ni att han med en kastrering och med tid kan bli en flockmedlem? Den andra flocken är snäll vad jag ser. Ingen är dominant, bara min tonåring som testar sina gränser nu. Detta är alltså min allra första råtta och jag velar fram och tillbaka om vad jag ska göra, vad jag borde göra osv. (Jag kan ha 'fönster matat' dem rätt ofta men de biter aldrig mig.)
Sen undrar jag också vad man kan göra åt en oseriös uppfödare? Vill inte att flera nybörjare ska få ha ett sådanthär beteende, det tär på en. Uppfödaren säljer nämligen till djuraffär..