Rosslar enormt?
Min bebis på ca 3 månader har börjat rossla enormt helt plötsligt. För några dagar sedan tog jag upp honom och poff så började han rossla? Jag hade inte varit hemma på några dagar men mor hade inte hört någonting. Det uppstår mest när han blir uppspelt. Tror ni han är förkyld? Han nyser lite då och då men inget märkbart knappt. Om han är på axeln så hör man honom rossla lite även som lugn.
Läs lite om mycoplasma hos råtta kan möjligen vara det. Är tyvärr mycket vanligt, obotligt men går att lindra om det upptäcks snabbt. Självklart kan det vara förkylning men då är symptomen lite lindrigare o mest kopplat till nosen. Så kolla upp lite eller fråga veterinären. Ge lite honungsvatten som huskur sålänge. Lycka till!
||My Love For Animals Is Immortal||
Kan mycket om myco men vägrar tro att det är det som utbrutit just nu så plötsligt. :/ Gav lite honung i köttfärsen. Han rosslar fortfarande tyvärr. Men han verkar inte störas av det. Kör lite huskurer och försöker ha det lite varmare på rummet nu!
Idag rosslar han inte alls! Vet inte vad det var för fel på honom men nu verkar det ok igen.
Råttor har en tendens att vara duktiga på att inte verka vara sjuka , så håll ett öga på honom - jag har en 'frisk fejkare' själv hemma
#1 Mykoplasma är inte alls lika vanligt som alla hela tiden säger. Varför det sägs va vanligt är pga att alla drar andra saker över kant för att vara myko. Även veterinärer säger myko. Men hur tusan kan en veterinär skilja på en stor hög av saker det kan va och myko som alla har liknande symptomer när nästintill ingen vterinär gör en bakterieodling. De lyssnar bara, konstanterar att råttan är sjuk och rosslar. Säger myko och skriver ut medicin.
Man kan inte lyssna på att en råtta har myko. Kan lika gärna va lunginflammation, hjärtfel, pastruella, car, sda cor osv.
Iof bär många råttor myko enligt undersökning jag inte sett bara hört ryktes om. Men myko bryter sällan ut av sig själv. Krävs oftast att råttan ska bli sjuk av något annat först så immunförsvaret sjunker och myko kan få fäste.
Honung är inte så jätte nyttigt efter det har värmts upp. Bättre ge te utan eller med honung/vitlök. Kanjang, enchinagard, esperitox, bisolvon(om den har mycket slem, ett av få läkemedel man kan ge råttor som vi har).
Finns även iaf ett av våra billigare receptfria allergimediciner man kan ge till råttor om de verkar ha problem med allergi, svullen i halsenosv. Mins inte vad det heter, är ett grön/vitt paket för 27:-. Kör den till mina råttor och hund de få gånger det behövs, istället för att ta prednisolon. Även nyttig mat med mycket vitaminer/mineraler ger en bra boost. Blir det inte bättre på en vecka eller sämre så bör man uppsöka veterinären. Men bästa är att inte medicinera för fort utan låta råttans immunförsvar försöka reparera.
Men det är vanligt med sjukdomar nu när vädret går upp och ner. När vi vädrar/drag osv minskar riskerna att slemhinnor blir torra och därmed får mer bakterier/virus fäste. Men även det damm, pollen och annat som far runt nu som att man oftare tar med råttorna ut.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#4 Okej! Jag har burdörren öppen hela dagarna när jag är hemma så jag håller koll. Fast nu har det kommit hem en liten klick på 5v som är tillsammans ute med min äldre mycket också, så han får kanske bara vara ute halva dagen istället för hela haha! #5 Okej tack för infon! Han har dock inte slemmat alls? Eller snorat. Än så länge har han inte rosslat mer. Glömde fönstret öppen en lite kallare natt och efter det var det han började rossla. Men efter ca 1 v (Min tidsuppfattning är dålig dock..) så har han nu helt plötsligt slutat. Har försökt ' få upp andningen' på honom då han rosslar mest när han är igång mycket. Men nej, inget mer rossel. Jag försöker ge en så balanserad kost som möjligt. Kör på terato receptet här på sidan och kör färskmat varje dag. (De får lyxigare mat än mig. ;) ) Jag litar inte till fullo på alla vet.. Ska försöka åka lite längre med råttorna när jag behöver. Möjligen till den där fågelkliniken. Försöker läsa på mycket själv också, allas erfarenheter här osv. :)
Nu rosslar han lite igen. :/
#5 Det är väldigt svårt att ge en råtta "rätt" diagnos just pga att dom är bra på å dölja sina symptom. Ja menar han kan rossla men ändå vara pigg å äta å leka osv å må bra. Men om det skulle vara infektion så är det bättre med beh så tidigt som möjligt för att det förhoppningsvis ska försvinna. Många gånger kanske det kan tyckas att vet bara ger myko diagnos men samtidigt får man ha i åtanke de symptom råttan uppvisar å att myko faktiskt är relativt vanligt tillsammans med att medicin till råtta inte finns i stort utbud. Och även hur grymt det än låter så kan råttan leva med myko å ändå "må bra" Tyvärr är det så inom djursjukvärden att det finns mer å göra för de mer vanligare husdjuren än för råttor.
||My Love For Animals Is Immortal||
Hej! Orkar inte skriva i båda trådarna ang varböld/tumör men jag ska åka in på fredag tror jag så jag kan få bekräftat lite vad det är så man slipper oroa sig.. :/ Hans varböld har inte fått en skorpa än utan har fortfarande det svarta där. Ser nästan ut som det ätit upp en liten del eller något. Eftersom någon skrev att det kan vara en tumör där hudvävnaden dör så blir jag lite orolig.. Och då tar jag självklart med lillkillen och ser om det är myko. Ska man be om en bakteriodling och inte bara lyssna på lungora? Karlshamns har nämligen eget labb och kan göra odling. Ringde dit och de hade ej tid just nu så lämnade lite frågor om det finns någon råttkunnig då jag har lite problem osv så de ringer troligtvis imorgon då. Ska ringa Vesslarp imorgon. Telefontiderna var bara 8-11.. De är de enda veterinärerna jag har i åtanke just nu. Hoppas de har någon kunnig!
#8 njae myko är inte så vanligt på råttor som många gamla artiklar verkar påstå. Vi har bara väldigt okunniga veterinärer som inte är så pålästa på smådjur och drar allt för myko. För nått år sedan var det till och med så illa att när man skickade in en råtta till obduktion hos sva för en viss kontroll på prover man själv önskade. Så sa en viss Richardo att han inte ens ville ta några prover utan dömnde råttan till att ha myko utan att ens kolla de. Inge vidare koll eller lust direkt. Tog evigheter innan sva ens ville erkänna att vi hade en annan string av hantavirus och tog rätt lång tid på sig att komma ut för en hanteringsplan av detta.
Börjar väl bli bättre men lägger mig mest i denna diskussionen just för att jag har lärt mig att det inte är fler fall av myko än vad det är med massa andra med liknande symptomer. Bara att det är enklare för en veterinär att skita i prover och skylla på myko.
Om jag tänker efter så kan jag inte ens komma på en ende råttägare jag känner som fått prover eller sva obduktion att visa på myko. Men massa annat.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.