Är ni allergiker?
Hej!
Jag är allergiker men testar den nu på nya djur lite försiktigt. Degusar och råttor. Det fungerar väldigt bra! Jag ser till att hålla burar och lägenheten ren samt tvättar händerna ofta.
Jag har allergimedicin hemma (sån man köper på apoteket) ifall att, eller om jag ska städa burarna då det flyger mycket trams i luften.
Jag är skrajj att jag ska bli yberallergisk mot dessa djur och skulle nästan göra allt i världen för att inte vara allergisk.
Har vi några allergiker här som äger råttor? Hur funkar det? Hur gör ni? Vad har ni för allergiska symptom?
Myyycket tacksam för svar =)
MAJA

jag är allergiker men de går bra. utom när jag ska städa buren! men jag ser till att vädra mycket, inte ha råttorna upp i ansiktet och att tvätta händerna efter att jag varit med råttorna. har de krypit runt mycket på mig så byter jag tröja oxå.
mina allergiska symtom är att jag nyser, de klias i näsan och ögonen och de kan klias lite där råttorna varit länge. men så farligt är det inte=)
Qui dormit, non peccat
Jag är kanske 10 % allergisk. Men jag överlever =D.
Mina symtomer är om jag leker med dem och jag blir riven sväller rivmärket upp. Så jag får tvätta händerna med mild tvål. Men detta slipper man om man klipper naglarna. Men men, inte det enklaste med två bebisar, Försöker vänja dem varje dag lite.
Hängmattan måste bytas senast var 4:de dag annars lär jag bli täppt i näsan.
Men det är inte så mycket. Är det mycket skit i luften utomhus samma dag kommer jag få ta en tablett ;).
Min mamma har samma sak. Men det är de skitiga och har lite urin i pälsen börjar det klia. Men det gäller bara att tvätta dem varannan vecka eller vid behov =).
Men det är inget stor allergi vi har. Men håller man rent behöver man inte oroa sig. Gör man det till en vana att torka av hyllplan varje dag. Sedan är man lite allergisk rekomenderar jag att du har råttorna i ett separat rum som du kan stänga när du går och lägger dig.

Tyvärr lever jag i en etta med en relativt avskild hall så där har jag mina djur annars blir det för mycket oväsen, bajs och dofter =). Men jag torkar golvet i hallen varje dag och i "stora rummet" säkert varannan dag.
Tvätta som i att bada dem? Jag har hört att man kanske bara kan ta en våtservett och torka av dom för att slippa stressa dom? Speciellt för mig just nu då råtorna är så pass nya i hemmet..

#3 om du inte känner dina råttor bra så stressa dem inte genom att bada dem.. vänta tills de har förtroende för dig om några veckor eller nån månad. alla råttor gillar inte att bada, mina pojkar hatar det! kom ihåg att torka dem ordentligt torra iaf om du badar dem.
Qui dormit, non peccat
Jag är 30% allergisk mot katt, damm och kvalster.. får symptom som klåda "exem" och rinnande näsa.. Annars inte så mycket

Ja, när jag hade spån till mina degusar blev jag lite nysig vid byte av buren samt varje gång jag ger dom hö. Nu är spånet utbytt till toa-lätt och hö't håller jag så långt borta från mig som möjligt och instängd i min "djurgarderpb". Borde haft en saneringsoverall på mig varenda gång det skall bytas =) Ska helt seriöst skaffa mig ett munnskydd till bytestillfällena.
Vad tror ni om toa-lätt, finns det nåt material som är ännu bättre?

jag tål int espån om det inte är dammfritt och hö fungerar absolut inte för mig. dessutom så är kutterspån int eså bra för råttor och hö innehåller ofta insekter o loppor mm. använd toa-lätt, men låt påsen stå ute o vädras ut först så luktar den int e så äckligt=)
Qui dormit, non peccat
Kattenochmusen…Toalätt passar ju väldigt bra till allt smådjur och katt,…
Toa-lätt är ju papperspellets och är miljövänligt.. går bra att kasta i toaletten och spola i avloppet.. inga gifter och sånt.
istället för spån.. spån kan ge vissa allergi.. för den som är verkligen allergi mot ej dammfria spån.

Ja, toa-lätt luktar lite.. funky =) Inte äckligt men inte riktigt hallon heller. Jag tycker att dom fungerar bra, ska använda lite mer dock. Var lite snål på senaste bytet. Fast ska jag ändå byta ofta så.. Hur ofta ska jag byta monne. Var tredje dag kanske? Ur allergisyfte..
Finns så rackarns mycket olika varanter på underlag i burarna. Men det bästa med toa-lätt är just det att man kan hiva det vart som hellst.
Perfekt att man kan hiva toa-lätt nästan vart som hellst. Eftersom jag bor på en Ö på landet kan jag strutta ut i skogen och dumpa det där =)

hmm ja jag byter åt mina pojkar en gång i veckan o de går bra. man ser ju o känner på lukten när det ä dags!
Qui dormit, non peccat
beror på vad du har för djur?
Om det ska börja lukta så brukar jag byta 1-2 ggr i veckan…

Råttor och degusar. Degusarna luktar inget alls (förutom gott), och har väldigt torr spillning. Dom byter jag åt 1-2 gånger i veckan.
Råttorna kommer jag byta åt var tredje dag. Dom kom till mig i söndags så att..
aah så måste du ta det lugnt med dom.

Ja, tar det väldigt lugnt då jag nästan är blyg för dom. Det är ju trots allt nya personer man måste lära känna.
Bästa sättet att få dom tama? Hur gjorde du/ni?
Nu är dom ganska tama, i den bemärkelsen att dom utan problem klättrar upp på en när man sitter på golvet. Men hellre klättrar iväg och utforskar själva än (som jag önskar) skulle lägga sig i luvan och sova eller bara sitta stilla och putsa nosen på axeln.
Jag är så ivrig, vill ha 100% förtroende nu =) Men det är det som är så roligt, att se hur det ökar för var gång man är med dom.

mina råttor var redan tama när jag köpte dem, men jag hade dem i buren först o lät de bekanta sig med min doft osv. sen had ejag ofta med mig dem i knä eller i huvan o lät dem klättra runt hur som helst. gav de lite godis när de kom fram till mig o gosade så fort de kom fram. det enda som fungerar är tålamod! det går ine att stressa fram förtroende!
Qui dormit, non peccat

Nej det är klart, av stress kommer inget förtroende. Men av kärlek ;-)
Exakt.. håller med husmusen ;)

Jag har inte utvecklat allergi ännu men jag är känslig mot råttor , speciellt hanarna. Städar jag alla burarna och gosar med alla råttor så får jag utslag på armarna som kliar. Även om jag bara gosar med en flock åt gången (har fyra st flockar med hanar & honor)) så reagerar jag direkt på hanarna men för mig så gör det inget. Jag ser till att ha långärmade tröjor och byxor så brukar det gå bra.

Japp, vi stackars allergiska rackare. Men vi gör vad vi kan!
Min pojkvän är allergisk mot hundar och katter, men hon råttor och marsvinen går bra :D
jag är överkänslig. fick det ifrån en väldigt gammal lägenhet i visby innerstaden när jag bodde där med min kille. han fick stor ustslag och jag allergi. Men det gick över trode jag. En annan dåligt lght i sthlm som också troligen hade mögel. Samt dålig luft konditionering. Var inge bra rund gång på luften. Hade då massa möss och råttor. Mer än vad jag har i dag. De tog över ungefär halva lghten.
Då kom min allergi tillbaka. Men efter flytt till större bättre lght och lite mindre djur så är det okej. Men jag har apotekets allergi tabletter hemma ifall att.
Jag har sjuk minst en gång i mån innan jag flyttade till nya. Jobbade på hotell. Där var det alltid dammigt.
Har även jätte problem med mask och syrsor. Kliar jag mig i ögonen eller i ansiktet så svullnar jag upp. Nyser, kliar som satan i ögonen så man stor tjuter hela tiden. Då hjälper inte apotekets. Men hjälper att gå ut på frisk promenad.
Har även haft mindre problem med katt där jag nyser väldigt mycket. Men länge sedan jag kände nått. Är inte allergisk. Bara över känslig så det kommer ibland.
Jag har mest problem med bottenmaterial, alla dammar även om man inte tror det. Sedan dammar håren. Så länge det är städat och jag har en chans att vädra eller ha en fläkt på som ger rund gång på luften så märker jag inget alls. Inte ens vid städning oftast.
Min kompis kille är allergisk. Men hon har ändå gp råtta, allergivänlig hund. Men innan var det ju massa råttor, kanin etc.. Killen får recept belagd medicin. Viktigaste för honom är ju att inte ha djuren under näsan samt att hon ser till så det är städat.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har inte haft råttor länge och känner redan att jag är väldigt allergisk. Så jag kommer nog måsta lämna tillbaka dom 😭