Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 591 ggr
Pemsso
1

Vad göra med andra råtthonan??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har två råtthonor Luni (black) och Molly (agouti) och har länge funderat på att ta ungar med Luni och har läst på allt jag kan om avel. Vill ändå inte ta en kull på henne om jag inte är 100% säker. Men en sak jag undrar som jag inte hittat någonstans här, Hur klarar sej Molly under tiden Luni bor i skild bur med bebisarna? Blir hon inte ensam av att bo i en månad för sej själv? Kan man sätta in henne med Luni och bebisarna efter att ungarna är någon vecka gamla eller blir det katastrof? Som sakt behöver jag råd för jag har inte hittat nån info om det här :)

ÖrjanLax
4

Det är jättebra att du läser på mycket! 

Mitt tips är att börja med att ställa dig själv frågan varför du egentligen vill ta en kull på Luni. Var ärlig mot dig själv. Är det för att du egentligen bara vill ha supersöta bebisar du kan gulla med, ta hand om och följa deras uppväxt? Eller är det för att verkligen anser att din hona har något positivt att bidra till Sveriges råttstam, med alla egenskaper som en linje bör bygga på och som man bör jobba med och sträva mot? Fundera även på om du verkligen är beredd för alla olyckor som kan ske, som t ex att hon inte får värkar i tid, att en unge fastnar på väg ut, och vad du då ska göra. Man bör känna sig beredd både pengamässigt (det kan tyvärr bli riktigt dyrt att åka till akutveterinär mitt i natten) och kunskapsmässigt innan man kör på.

Känner du att du fortfarande vill ta denna kull så rekommenderar jag att du hittar dig en mentor som fött upp många kullar och har mycket erfarenhet, gärna i närheten där du bor, men annars någon du kan ha regelbunden kontakt med på nätet. Det finns uppfödarlistor här på RIF. Din mentor kan sedan hjälpa dig med alla eventuella frågor du har, och jag skulle även kolla med mentorn om hen inte kan låna ut/sälja en snäll hona till dig som kan bli en tredje flockmedlem och hålla Molly sällskap tills bebisarna är gamla nog. Det brukar allra oftast fungera bra att introducera nya honor med varandra, så länge man tar det lugnt. :)

(Dom flesta uppfödarna som tar kullar har fler än bara två råttor, dom har en hel flock, så då uppstår aldrig detta problem! :) )

Pemsso
2

Joo det har jag märkt att alla kommenterar om genast nån ställer en fråga om avel.. Varför ta en kull? Men jag har också funderat på det och jag gör det inte för att få små gulliga bebisar (även om det förstås ska bli roligt) men också just för att jag anser Luni ha en härlig personlighet som också hennes föräldrar har och som jag vill föra vidare. Och när jag sökte mina råttor så var det svårt att hitta en försäljare här i mina trakter i Finland. Jag har även fått mycket förfrågningar om råttungar av henne. 

Jag är också beredd på att det kan komma komplikationer men förstås hoppas jag att det inte ska ske.

Som sakt har jag haft svårt att hitta nån i mina trakter med råttor annars skulle jag genast ta hjälp av den eventuella personen :) Men jag funderar ännu om det verkligen är rätt att ta ungar och jag tänker inte göra något förhastat! :D Tack för idén om att ta in en råtta till som kompis!